Menu

Uklízení! Aktivita, kterou bude vaše batole milovat

Pokud se nezaujatý pozorovatel přijde podívat do naší Montessori třídy batolat, musí mu připadat, že děti tráví polovinu času uklízením. Batolata jsou zaneprázdněna zametáním, utíráním, vytíráním, drhnutím a kartáčováním. Dokonce i tak zastaralé aktivity, jako je ruční praní či leštění dřeva nebo kovových předmětů tu mají své místo.  

Někdo by si možná mohl myslet, že toto uklízení vyrušuje děti od výukových aktivit a rozvojových materiálů, ale v Montessori víme, že není pro rozvoj a výuku batolat o moc lepších věcí než právě tato procvičování. A to nejlepší nakonec? Tyto aktivity můžete všechny praktikovat i u vás doma!

Vaše batole je přirozeně motivované, protože vidí takovéto aktivity dělat každý den vás. I takto malé děti chtějí být součástí každodenního života domácnosti a užitečně se podílet na jejím chodu. Jediné, co od nás potřebují, je jim tuhle příležitost dát. Pokud to uděláme, čeká nás celá řada výhod: rychlý rozvoj motorických schopností, zlepšení výkonného fungování, pozitivní rozvoj ega i sebejistoty. Jinými slovy, vaše batole se uklidní, bude šťastnější, schopnější a samostatnější. A to jsem ani nezmínila nic o všech těch domácích pracích, které už nebudete muset dělat vy! 

Abyste se vybavili na toto kuriculum, kterému říkáme „practical life“ u vás doma, musíte sehnat vybavení, které odpovídá velikostně tělu vašeho dítěte a bude pro něj jednoduché na manipulaci. Není nic víc frustrujícího pro vaše batole, než vybavení, které je oproti jeho velikosti doslova obří. Domácí a kuchyňské potřeby jsou plné skrytých pokladů a často jediné, co musíte udělat je vzít do ruky nůžky a ostříhat houbičky a hadry, nebo uříznout násadu mopu či koštěte na polovinu. Upravte náčiní tak, aby bylo atraktivní, barevné, hezky uspořádané a snadno dostupné, aby si ho vaše batole mohlo kdykoliv vzít.

UTÍRÁNÍ

Hadřík, houba nebo ručník budou zaručeně tím, co vaše batole použije desetkrát denně.

Wiping - Montessori Toddlers

MOPování 

Opravdové čištění podlah obvykle vyžaduje více vody (a drsnějších chemikálií), než ke kterému chcete, aby mělo vaše batole přístup. Proto nabízíme pouze suchý mop na čištění malých skvrn, a je to neuvěřitelně oblíbená činnost.

Mopping with toddlers - Montessori preschool

Zametání 

Zametání je činnost, která vyžaduje náročnou koordinaci celého těla, je proto skvělou výzvou pro děti od dvou let a starší.

Sweeping with toddlers - Montessori nursery

nošení věcí 

Ta nejjednodušší aktivita, kterou bychom po každém dítěti, které již umí chodit, měli požadovat je uklízet si po sobě! Je jedno jestli je to přinést špinavé oblečení do koše, nádobí do dřezu nebo hračky do police. Nechte zkrátka své dítě věci nosit. A pokud chcete získat v jejich očích bonusové body, nechte je používat vozíček nebo košík.

Carrying staff with toddlers - Montessori child care

Michaela Tučková

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

POZITIVNÍ ŘEČ: JAK PROMĚNIT „NE” V „ANO”

Další články

Smyslová výchova v Montessori školách

Pomůcky pro smyslovou výchovu v Montessori třídách oslovují „smyslového průzkumníka“ v každém z nás. Uvážíme-li naše interakce ve vnějším prostředí, snadno si uvědomíme, jak často používáme několik smyslů najednou a kolik rozlišných informací přijímáme. Maria Montessori vytvořila ucelený systém smyslové výchovy, který plně využívá této přirozené tendence. Tento článek se bude věnovat pomůckám v Montessori předškolní třídě pro děti ve věku tří až šesti let.

Číst dál

Čtení od nejútlejšího věku dětem prospívá

Obrázek je vůbec prvním obsahem knihy, který dítě dokáže „přečíst”. Právě díky obrázkům dítě porozumí příběhu a je schopné interpretovat hlavní postavy, zvířátka, nejrůznější prostředí či situace, aniž by umělo skutečně číst. Z ilustrací zobrazujících výraz v obličeji a z řeči těla je dítě schopné rozpoznávat jednotlivé emoce.   Příjemně strávené chvíle s knihou napomáhají i u těch nejmenších dětí k budování pěkného vztahu ke čtení, což je zcela nezbytným předpokladem pro pozdější dobré čtenářské návyky.  

Číst dál

Jak by měla vypadat budoucnost vzdělávání našich dětí?

Radka Dohnalova, matka 3 dětí z IMSP, se věnovala výzkumu budoucnosti vzdělávání v dnešním světě. Svoje poznatky, které dala dohromady pro tento nedávno publikovaný článek by chtěla sdílet i s komunitou IMSP především proto, že při tomto výzkumu zjistila, jak moc se Montessori shoduje s tím, kam míří v současné době systém vzdělávání. 

Číst dál

Interview v Czech and Slovak Leaders s Kateřinou Bečkovou

“Svým dětem jsem chtěla zajistit nejlepší možné vzdělání”

Číst dál

INTERVIEW S UČITELKOU: Amber Barrett

Když jsi byla dítě, přála sis stát se učitelkou?

Číst dál
28.08.2023
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka