Menu

Smyslová výchova v Montessori školách

Pomůcky pro smyslovou výchovu v Montessori třídách oslovují „smyslového průzkumníka“ v každém z nás. Uvážíme-li naše interakce ve vnějším prostředí, snadno si uvědomíme, jak často používáme několik smyslů najednou a kolik rozlišných informací přijímáme. Maria Montessori vytvořila ucelený systém smyslové výchovy, který plně využívá této přirozené tendence. Tento článek se bude věnovat pomůckám v Montessori předškolní třídě pro děti ve věku tří až šesti let.

Pokud se bavíme o smyslech, obvykle uvažujeme pět základních smyslů - zrak, sluch, hmat, čich a chuť. Maria Montessori ale navrhla pomůcky pro rozvoj řady dalších oblastí smyslového vnímání. V předškolní třídě je to kromě základních smyslů také vnímání váhy, barev, teploty či stereognozie (schopnosti rozpoznat tvary předmětu pohmatem).

Tyto pomůcky jsou jedinečné tím, že nejsou navrženy pouze k procvičování nebo zkoumání smyslů, ale zaměřují se na jejich zpřesnění. A právě toto zpřesnění vede k dalšímu objevování. Například v každodenním životě se dítě pravděpodobně setká s tím, jaký je rozdíl mezi "lehký" a "těžký". Díky Montessori materiálům se ale učí rozlišit navíc mezi tím, co znamená "lehký" a "velmi lehký". Objevováním a prací s odstupňovanými materiály určenými pro smyslovou výchovu získává dítě schopnost velmi jemně rozlišit váhu, texturu, odstíny barev a mnoho dalšího. 

Montessori pomůcky pro smyslovou výchovu vždy izolují jednu určitou vlastnost (jako je délka, hmotnost atd.), což dítěti umožňuje zaměřit se právě na ni. Jsou také konstruovány tak, aby umožňovaly vlastní kontrolu chyb: upozorní dítě, pokud něco není v pořádku a navedou ho chyby opravit.

V předškolní Montessori třídě můžete najít mimo jiné tyto pomůcky pro smyslovou výchovu:

Růžová věž, jedna z mých oblíbených pomůcek, se skládá z deseti růžových kostek s hranami délky od jednoho do deseti centimetrů. Děti je často sestavují od největší po nejmenší do vysoké věže. Práce s nimi umožňuje dítěti procvičit koncepty malého, velkého, a gradace mezi nimi.

Hnědé schody tvoří deset pravidelných kvádrů o délce dvacet centimetrů. Každý z nich má čtvercovou podstavu s hranou od jednoho do deseti centimetrů. Pomáhají dítěti pochopit rozdíl mezi tlustým a tenkým. Dítě je může sestavovat řadou rozdílných způsobů; nejobvyklejší je seřadit je vedle sebe od největšího k nejmenšímu, čímž vytvoří schodiště. 

Červené tyče obsahují 10 latí o shodném průřezu ale rozdílné délce. Ty nabízí dětem procvičit si rozdíl mezi tím, co znamená dlouhý a krátký. 

Válečky s úchyty jsou dřevěné bloky, které obsahují 10 válečků různých velikostí. K dispozici jsou celkem 4 sady bloků, které mají pomoci dětem rozlišovat mezi tím, co je velké a malé, vysoké a nízké nebo tlusté a tenké. 

Binomická krychle obsahuje barevné kostky a hranoly, které jsou uloženy v krabičce s barevným vzorem. Dítě je sestavuje tak, aby se přesně vešly do přiložené krabičky, a zároveň si při tom smyslově osvojuje matematický vzorec (a + b)2. Trinomická krychle je podobná binomické krychli, ale má mírně odlišné barevné kostky a hranoly. Reprezentuje matematický vzorec (a + b + c)3.

Konstrukční trojúhelníky obsahují sadu dřevěných trojúhelníků, které může dítě sestavovat a tvořit tak další tvary, jako například rovnoběžník, lichoběžník, kosočtverec nebo šestiúhelník. Tím získají zrakovou i taktilní zkušenost s geometrickými útvary.

Oblast smyslové výchovy v předškolní třídě je samozřejmě mnohem bohatší a obsahuje mnohem víc, než kolik tu můžeme popsat. Přeji Vám příležitost projít si ji osobně!

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

JAK UČÍME MATEMATIKU V NAŠÍ MATEŘSKÉ ŠKOLE

Další články

IMSP PODCAST s absolventkou Laurou van Steeg

“V IMSP jsme se vždy učili, jak mluvit s lidmi, jak být uvědomělí, poslouchat jeden druhého, a to mi opravdu pomohlo v získávání nových přátelství. Jakmile máte přátele, všechno ostatní je jednoduché. Všechno ostatní zvládnete. 

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Annou Šlégrovou

Poslechněte si nový díl IMSP alumni podcastu. Naše moderátorka Mariana Bečková vám v něm představí Annu Šlégrovou, která zavzpomíná, jak výjimečná byla její zkušenost s IMSP. Jak se Mariana s Annou shodují, učitelé v IMSP si vždy najdou čas, aby poznali dobře své studenty a pomohli jim najít a rozvíjet jejich talenty. Anna nyní studuje na University of Bath a podělí se s vámi o zkušenost, jak jí mezinárodní prostředí na IMSP pomohlo s rozhodnutím pokračovat v dalším vzdělání v zahraničí.

Číst dál

Nezávislé dítě

Jak podporujeme nezávislost u našich studentů a proč to tak děláme?

Číst dál

Praktický život a jeho přínosy pro vývoj batolete

“První věc, kterou je třeba si uvědomit o cvičeních praktického života je to, že jejich cíl vlastně není "praktický". Důraz by se neměl klást na slovo „praktický“, ale na slovo "život". Jejich záměrem je napomáhat vývoji dítěte.”                                          E. M. Standing, Maria Montessori: Její život a práce

Číst dál

Vánoční pečení s batoletem

Za okny to začíná vypadat jako v zimě – první mrazy, temné večery, světýlka a vánoční dekorace všude kolem nás. Snažíme se vyplnit dlouhé chladné noci v prosinci světlem svíček, jehličí a vůní nesčetných slavnostních pohoštění. Všude kolem nás je tolik lahodných chutí – horká čokoláda, sladký čaj, voňavé cukroví a pečivo a my se díky tomu všemu cítíme příjemně a útulně.

Číst dál
26.02.2018
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka