Menu
 Zpět

Vzhůru do kaluží

Jarní pranostika říká „Když v březnu fouká a v dubnu leje, máj se květinami směje“… Jarní dny bývají často chladné a větrné. Je to čas plný očekávání, kdy vyrážejí první lístky a květy. Zároveň je to však i období, které vytváří rodičům vrásky na čele nekonečnými příděly bahna, deště a louží, které jsou pro děti velkým lákadlem.

„Špatné počasí neexistuje, pouze špatné oblečení.“ To je zásada, kterou bychom si měli v tomto ročním období důsledně a často připomínat. Dobré holínky, nepromokavé kalhoty do deště, hřejivé mikiny a pogumované bundy jsou pro malé děti, které se mohou v jeden okamžik rozplácnout v kaluži a vzápětí se klouzat po té největší hroudě bahna, naprostou nutností. Pro děti je jarní příroda kouzelnou truhlicí nových zkušeností a příležitostí. Cákat se v loužích, dloubat klackem do bahna (a že se takových báječných klacíků po větrném dni kolem najde), objevovat droboučké rostlinky, brouky a červíky, stavět z lepkavého, mokrého písku – to všechno jsou nekonečně lákavé (a z vývojového hlediska maximálně prospěšné) činnosti, které se právě teď dětem nabízejí.

A proto, ačkoliv hřejivá deka, pohádková knížka a hrnek teplého čaje mají nesporně své kouzlo, nezapomeňte strávit alespoň pár chvil z letošního jara venku čvachtáním v bahně a cákáním v loužích! 

Michaela Tučková – učitelka batolat v IMSP

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

ČTENÍ OD NEJÚTLEJŠÍHO VĚKU DĚTEM PROSPÍVÁ

Další články

Smyslová výchova v Montessori školách

Pomůcky pro smyslovou výchovu v Montessori třídách oslovují „smyslového průzkumníka“ v každém z nás. Uvážíme-li naše interakce ve vnějším prostředí, snadno si uvědomíme, jak často používáme několik smyslů najednou a kolik rozlišných informací přijímáme. Maria Montessori vytvořila ucelený systém smyslové výchovy, který plně využívá této přirozené tendence. Tento článek se bude věnovat pomůckám v Montessori předškolní třídě pro děti ve věku tří až šesti let.

Číst dál

Jak se vyhnout „škatulkování“

Co vlastně znamená „zaškatulkovat dítě“?

Číst dál

CO JE PRO VÝVOJ VAŠEHO BATOLE NEJLEPŠÍ

Dnešní rodiče jsou neustále zahlcováni radami a tipy pro maminky i tatínky, co by jejich děti měly nebo neměly mít.  V takovém množství informací může být rozhodování, co je pro vývoj jejich dítěte nejlepší, obtížné. Každý rodič touží dělat správná rozhodnutí a opatřit batoleti to nejlepší. Ale jak poznáme, co je pro ně prospěšné a co ne?

Číst dál

Procházky do lesa za poznáváním sebe i okolí

Maria Montessori chodívala po lesích v Indii a trhala lístky ze stromu, aby učila o jejich funkci a struktuře, kopala v půdě, aby ukázala všudypřítomnost života, zkoumala systém kořenů rostlin a podle jejich vzoru propojovala i svou výuku. S podobnou myšlenkou umožňujeme studentům se učit venku v přirozeném prostředí.

Číst dál

Jak úspěšně naučit batole chodit na nočník

Jak nejlépe naučit batole na nočník? To je jeden z prvních opravdu velkých úkolů rodičovství, často se stává zdrojem frustrace, pro některé rodiče doslova noční můrou. Přitom tomu tak vůbec nemusí být! V Montessori novorozeneckých a batolecích třídách používáme prověřený a praktický způsob, jak toto děti naučit. Troufám si dokonce říct, že je pro rodiče i děti jednoduchý.  

Číst dál
13.04.2019
Montessori dílničky
batole a já
Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Virtuální prohlídka