Menu

Vypořádej se s emocemi, díky umění

“Sociálně-emocionální učení (SEL) je proces, během kterého se dítě nebo dospělý učí porozumět a zvládnout emoce, nastavit si a dosáhnout pozitivní cíle, cítit a dát najevo empatii s ostatními, vytvářet a udržovat pozitivní vztahy a dělat odpovědná rozhodnutí.”

Jedna z nových rolí, které jsme v IMSP v tomto roce vytvořili je specialista expresivních umění. V této roli u nás nyní najdete Kathleen, která pokračuje ve výuce výtvarné a dramatické výchovy a nyní k ní přidává i roli učiteky sociálně-emocionálního učení. Říkáte si, co vlastně sociálně-emocionální učení je?

Občas se stává, že některý z našich studentů potřebuje individuální podporu, pozornost nebo nástroje, které mu pomohou zvládnout osobní výzvy. To je chvíle, kdy je řada na našem specialistovi expresivních umění! Cílem učitele v této roli je pomoci dítěti získat dovednosti, potřebné ke zvládání svých emocí a přijímání rozhodnutí, která podporují tu nejlepší verzi sebe sama.

Dealing with emotions through art in Montessori School

Někdy Kathleen pracuje s dítětem na empatii, aby mu pomohla rozvíjet porozumění pocitům a vnímání druhých. Jindy je to práce na řešení konfliktů, potřeby být slyšen, chápán a komunikovat způsobem zaměřeným na řešení problému a spolupráci. Jindy mohou pracovat na sebeúctě, vnímání nebo pojmenovávání svých pocitů, aby studenti porozuměli lépe sami sobě.

Cílem těchto sezení je vždy najít s dítětem jeho silné stránky, hodnoty, přesvědčení a zjistit, v jakých oblastech potřebuje dítě podporu.

„ Nech mě ti porozumět, když ti porozumím, mohu ti pomoci" 

Děti se potřebují cítit bezpečně, aby se mohly svobodně vyjádřit. Tuto důvěru je třeba vybudovat dříve, než můžete začít smysluplně pracovat na sociálně emocionální oblasti. Bez důvěry a porozumění může dítě odmítnout jakékoli vedení od dospělého. Sezení jsou vždy o dítěti, nesnažíme se ho někam posouvat, ale chceme mu pomoct, aby se cítilo vyslyšené, učíme ho o důležitosti sociálně-emočního učení a podporujeme jeho osobní růst. Pro dlouhodobou změnu je důležité, aby dítě cítilo podporu toho, kým je.

Po prvním sezení vypracuje Kathleen dítěti plán, obvykle kreativní umělecký projekt nebo aktivitu, která mu pomůže si tyto koncepty vnitřně osvojit, vyvinout osobní nástroje a větší povědomí, aby se naučilo lépe zvládat situaci nebo své emoce vynalézavěji. Díky neuroplasticitě mozku víme, že tyto lekce je třeba opakovat, aby se mohly stát novým způsobem reakce. Komunikace mezi Kathleen, rodiči a učiteli je zásadní pro to, aby byli všichni na stejné vlně a mohli společně podporovat dítě jako komunita.

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

VIDEO: SPOLEČNÁ PRAVIDLA, ABYCHOM SE CÍTILI DOBŘE

Další články

Dlouhá cesta, která se vyplatí

Každé ráno se spolu se svou malou dcerkou vydávám na pětačtyřicetiminutovou cestu MHD do stanice…

Číst dál

Vařit s dětmi je zábava!

Často se říká, že „společné stolování drží rodinu pohromadě”. Posuňme se ještě o něco dále a pojďme společně péct a vařit. My v Montessori víme, že kuchyně nabízí celou řadu možností všem dětem, batolaty počínaje a dospívajícími konče. Vaření a pečení je totiž součástí Montessori aktivit v oblasti praktického života již od okamžiku, kdy batole začne chodit. Tyto výhody však nejsou v žádném případě vázány na připravené prostředí v Montessori třídě – velmi snadno lze vše aplikovat také doma.

Číst dál

Výhody ručního psaní

Když vaše dítě přečtě nebo napíše první slova, je to opravdu vzrušující období. Je to začátek krásné cesty za vzděláním, která jim otevře oči do světa knih, poznatků a zázraků!

Číst dál

Čtení od nejútlejšího věku dětem prospívá

Obrázek je vůbec prvním obsahem knihy, který dítě dokáže „přečíst”. Právě díky obrázkům dítě porozumí příběhu a je schopné interpretovat hlavní postavy, zvířátka, nejrůznější prostředí či situace, aniž by umělo skutečně číst. Z ilustrací zobrazujících výraz v obličeji a z řeči těla je dítě schopné rozpoznávat jednotlivé emoce.   Příjemně strávené chvíle s knihou napomáhají i u těch nejmenších dětí k budování pěkného vztahu ke čtení, což je zcela nezbytným předpokladem pro pozdější dobré čtenářské návyky.  

Číst dál

Tipy pro život s batoletem

Batolecí období je významným obdobím pro rozvoj a budování fyzické nezávislosti dítěte. Je zcela přirozené, že o batole chceme stále pečovat. Když mu ale někdy umožníme dělat věci tak, jak chce samo, tak je to pro něj obrovský dar. Bude totiž nejen štěstím bez sebe, ale zároveň vytvoříme skvělou příležitost, jak podpořit jeho celkový rozvoj, sebedůvěru a vnímaní sebe sama.

Číst dál
22.04.2022
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka