Menu

Vypořádej se s emocemi, díky umění

“Sociálně-emocionální učení (SEL) je proces, během kterého se dítě nebo dospělý učí porozumět a zvládnout emoce, nastavit si a dosáhnout pozitivní cíle, cítit a dát najevo empatii s ostatními, vytvářet a udržovat pozitivní vztahy a dělat odpovědná rozhodnutí.”

Jedna z nových rolí, které jsme v IMSP v tomto roce vytvořili je specialista expresivních umění. V této roli u nás nyní najdete Kathleen, která pokračuje ve výuce výtvarné a dramatické výchovy a nyní k ní přidává i roli učiteky sociálně-emocionálního učení. Říkáte si, co vlastně sociálně-emocionální učení je?

Občas se stává, že některý z našich studentů potřebuje individuální podporu, pozornost nebo nástroje, které mu pomohou zvládnout osobní výzvy. To je chvíle, kdy je řada na našem specialistovi expresivních umění! Cílem učitele v této roli je pomoci dítěti získat dovednosti, potřebné ke zvládání svých emocí a přijímání rozhodnutí, která podporují tu nejlepší verzi sebe sama.

Dealing with emotions through art in Montessori School

Někdy Kathleen pracuje s dítětem na empatii, aby mu pomohla rozvíjet porozumění pocitům a vnímání druhých. Jindy je to práce na řešení konfliktů, potřeby být slyšen, chápán a komunikovat způsobem zaměřeným na řešení problému a spolupráci. Jindy mohou pracovat na sebeúctě, vnímání nebo pojmenovávání svých pocitů, aby studenti porozuměli lépe sami sobě.

Cílem těchto sezení je vždy najít s dítětem jeho silné stránky, hodnoty, přesvědčení a zjistit, v jakých oblastech potřebuje dítě podporu.

„ Nech mě ti porozumět, když ti porozumím, mohu ti pomoci" 

Děti se potřebují cítit bezpečně, aby se mohly svobodně vyjádřit. Tuto důvěru je třeba vybudovat dříve, než můžete začít smysluplně pracovat na sociálně emocionální oblasti. Bez důvěry a porozumění může dítě odmítnout jakékoli vedení od dospělého. Sezení jsou vždy o dítěti, nesnažíme se ho někam posouvat, ale chceme mu pomoct, aby se cítilo vyslyšené, učíme ho o důležitosti sociálně-emočního učení a podporujeme jeho osobní růst. Pro dlouhodobou změnu je důležité, aby dítě cítilo podporu toho, kým je.

Po prvním sezení vypracuje Kathleen dítěti plán, obvykle kreativní umělecký projekt nebo aktivitu, která mu pomůže si tyto koncepty vnitřně osvojit, vyvinout osobní nástroje a větší povědomí, aby se naučilo lépe zvládat situaci nebo své emoce vynalézavěji. Díky neuroplasticitě mozku víme, že tyto lekce je třeba opakovat, aby se mohly stát novým způsobem reakce. Komunikace mezi Kathleen, rodiči a učiteli je zásadní pro to, aby byli všichni na stejné vlně a mohli společně podporovat dítě jako komunita.

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

VIDEO: SPOLEČNÁ PRAVIDLA, ABYCHOM SE CÍTILI DOBŘE

Další články

IMSP PODCAST s absolventem Calebem Millerem

Představujeme vám prvního hosta naší série IMSP podcastů, Caleba Millera. Caleb se po dokončení IMSP přestěhoval zpět do USA, dokončil střední školu a vystudoval univerzitu. Caleb se s naší moderátorkou Marianou baví o nezávislosti v dětství, výhodách věkově smíšených tříd a nechybí ani rada pro současné nejstarší studenty IMSP. Při vzpomínce na čas strávený v IMSP se Caleb zamýšlí i nad vlastní budoucností, kariérou s globálním zaměřením: “Je to něco, co ve mně zasel již Montessori systém a IMSP,” říká Calen “touha zajímat se o celý svět”.

Číst dál

IMSP’s LIDOVÉ NOVINY

Představujeme vám LIDOVÉ NOVINY IMSP, českojazyčné noviny, které napsali, sestavili a editovali studenti naší základní školy. Projekt byl inspirován známým českým spisovatelem Karlem Čapkem. Ten vynalezl slovo "robot" a napsal moho oblíbených knih různých žánrů. Přeskakoval mezi moderními pohádkami, povídkami, cestopisy a životopisným dílem, a navíc měl rád fejetony, krátké novinové eseje, které mají čtenáře nejen informovat, ale i pobavit.

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Dianou Peštovou

Je naším potěšením vám v dnešním IMSP podcastu představit našeho hosta: Dianu Peštovou. Diana se narodila a vyrostla v České republice, dnes studuje jazyky a kulturu na Amsterdamské univerzitě. Diana se s naší moderátorkou Marianou baví o tom, jak ji IMSP naučila přemýšlet s nadhledem. Protože ráda píše, zpívá a hraje divadlo, ocenila také, že je Montessori vzdělání dovolila poznávat zájmy svým vlastním tempem.

Číst dál

Kouzlo koberečku

Představte si následující situaci: Vejdete do překrásné Montessori třídy, která je plná pilně pracujících dětí. Většina z nich pracuje na zemi, kde mají rozložené pracovní koberečky. Děti v Montessori třídě vědí, jak se mezi nimi pohybovat tak, aby na ně nikdy nešláply. Není to však samozřejmé. Na začátku školního roku se jejich používání učí za použití mnoha názorných ukázek, opakování a upozorňování.

Číst dál

Batolata v IMSP: Pomoz mi, abych to dokázal sám

Jedna z klíčových schopností, kterou Montessori vzdělávací systém rozvíjí mnoha způsoby během celého dětství a celého vzdělávacího procesu, je nezávislost.

Číst dál
22.04.2022
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka