Menu

Vypořádej se s emocemi, díky umění

“Sociálně-emocionální učení (SEL) je proces, během kterého se dítě nebo dospělý učí porozumět a zvládnout emoce, nastavit si a dosáhnout pozitivní cíle, cítit a dát najevo empatii s ostatními, vytvářet a udržovat pozitivní vztahy a dělat odpovědná rozhodnutí.”

Jedna z nových rolí, které jsme v IMSP v tomto roce vytvořili je specialista expresivních umění. V této roli u nás nyní najdete Kathleen, která pokračuje ve výuce výtvarné a dramatické výchovy a nyní k ní přidává i roli učiteky sociálně-emocionálního učení. Říkáte si, co vlastně sociálně-emocionální učení je?

Občas se stává, že některý z našich studentů potřebuje individuální podporu, pozornost nebo nástroje, které mu pomohou zvládnout osobní výzvy. To je chvíle, kdy je řada na našem specialistovi expresivních umění! Cílem učitele v této roli je pomoci dítěti získat dovednosti, potřebné ke zvládání svých emocí a přijímání rozhodnutí, která podporují tu nejlepší verzi sebe sama.

Dealing with emotions through art in Montessori School

Někdy Kathleen pracuje s dítětem na empatii, aby mu pomohla rozvíjet porozumění pocitům a vnímání druhých. Jindy je to práce na řešení konfliktů, potřeby být slyšen, chápán a komunikovat způsobem zaměřeným na řešení problému a spolupráci. Jindy mohou pracovat na sebeúctě, vnímání nebo pojmenovávání svých pocitů, aby studenti porozuměli lépe sami sobě.

Cílem těchto sezení je vždy najít s dítětem jeho silné stránky, hodnoty, přesvědčení a zjistit, v jakých oblastech potřebuje dítě podporu.

„ Nech mě ti porozumět, když ti porozumím, mohu ti pomoci" 

Děti se potřebují cítit bezpečně, aby se mohly svobodně vyjádřit. Tuto důvěru je třeba vybudovat dříve, než můžete začít smysluplně pracovat na sociálně emocionální oblasti. Bez důvěry a porozumění může dítě odmítnout jakékoli vedení od dospělého. Sezení jsou vždy o dítěti, nesnažíme se ho někam posouvat, ale chceme mu pomoct, aby se cítilo vyslyšené, učíme ho o důležitosti sociálně-emočního učení a podporujeme jeho osobní růst. Pro dlouhodobou změnu je důležité, aby dítě cítilo podporu toho, kým je.

Po prvním sezení vypracuje Kathleen dítěti plán, obvykle kreativní umělecký projekt nebo aktivitu, která mu pomůže si tyto koncepty vnitřně osvojit, vyvinout osobní nástroje a větší povědomí, aby se naučilo lépe zvládat situaci nebo své emoce vynalézavěji. Díky neuroplasticitě mozku víme, že tyto lekce je třeba opakovat, aby se mohly stát novým způsobem reakce. Komunikace mezi Kathleen, rodiči a učiteli je zásadní pro to, aby byli všichni na stejné vlně a mohli společně podporovat dítě jako komunita.

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

VIDEO: SPOLEČNÁ PRAVIDLA, ABYCHOM SE CÍTILI DOBŘE

Další články

Interview s učitelem, Greg McCrackenem

Jaké je tvé životní motto? Když jsem byl mladý, můj tatínek mi říkával: „Vždycky dělej to nejlepší, co umíš.“ A podobně se snažím mít často na mysli: „Dělej, co umíš, tam kde jsi a s tím, co máš.“ 

Číst dál

Vánoční pečení s batoletem

Za okny to začíná vypadat jako v zimě – první mrazy, temné večery, světýlka a vánoční dekorace všude kolem nás. Snažíme se vyplnit dlouhé chladné noci v prosinci světlem svíček, jehličí a vůní nesčetných slavnostních pohoštění. Všude kolem nás je tolik lahodných chutí – horká čokoláda, sladký čaj, voňavé cukroví a pečivo a my se díky tomu všemu cítíme příjemně a útulně.

Číst dál

Batolata v IMSP: Pomoz mi, abych to dokázal sám

Jedna z klíčových schopností, kterou Montessori vzdělávací systém rozvíjí mnoha způsoby během celého dětství a celého vzdělávacího procesu, je nezávislost.

Číst dál

Jak rozhýbat Montessori školičku

Hledáme nové způsoby, jak přinést pohyb do tradičního Montessori prostředí. V tom nám pomáhá studio Mones Moniky Němcové.

Číst dál

IMSP Podcast: Meet alumna Mariana Beckova

"Má tři slova, kterými bych popsala IMSP, jsou samostatnost, zábava a zvídavost!"

Číst dál
22.04.2022
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka