Menu

Výhody ručního psaní

Když vaše dítě přečtě nebo napíše první slova, je to opravdu vzrušující období. Je to začátek krásné cesty za vzděláním, která jim otevře oči do světa knih, poznatků a zázraků!

Se současným technologickým pokrokem, který je v dnešní době rekordně rychlý, se mnoho rodičů zamýšlí nad tím, zda je stále důležité umět psát ručně. Jen málo lidí teď používá psaní perem na papír, natož psacím písmem. Výzkumníci se ale domnívají, že kromě toho, že má psací písmo velkou estetickou hodnotu, existuje také řada psychologických, fyzických, sociálních a praktických přínosů tohoto předmětu.

handwriting in Montessori preschool and school Prague

Pojďme se společně podívat na výhody, které rozvíjení vlastního jedinečně atraktivního a čitelného stylu písma dětem přináší:

vylepšené nervové spojení

Vytváření písmen rukou pomocí pera nebo tužky je kognitivně odlišné od mačkání kláves na klávesnici. Psaní posiluje dynamickou souhru mezi levou a pravou hemisférou mozku a pomáhá budovat nervové dráhy. Když se dítě učí psát, ruční tvoření písmen podporuje spojení pohybu ruky s pohledem na napsané písmeno. Ve chvíli, kdy dítě písmeno vytváří, děje se několik procesů současně: pohyb ruky, myšlenka na písmeno a pohled na již napsané písmeno. Děje se to, že se dítě současně učí číst i psát, což je nezbytná dovednost, která podporuje budoucí úspěch dětí v této oblasti. Je důležité, aby děti prošly tímto procesem, aby plně porozuměly jazyku a propojily si slova se svou motorickou pamětí.

zlepšuje jemnou motoriku

Když se dítě učí psát, učí se také, jak umístit papír na podložku a tužku na papír. Stejně tak se také učí, kolik síly je potřeba na jejich papír, aby vytvořili čitelná slova a věty. Kromě toho se díky ručnímu psaní děti učí tvořit na papíře věty správně, zleva doprava, a také hlouběji porozumět stavbě vět a mezerám mezi slovy. Ruční písmo také pomáhá zlepšit koordinaci mezi rukou a očima, díky vlastnímu, jedinečnému stylu psaní, spojování písmen a rovnoměrnému uspořádání slov a vět.

SCHOPNOST KONCENTRACE PŘI PSANÍ

Existuje korelace mezi rychlostí ručního psaní a rozsahem pozornosti během psaní. Děti, které jsou zvyklé používat ruční písmo mají v tomto směru výhodu, děti, které používají tiskací písmo budou přirozeně psát pomaleji, protože tahy tiskacích písmen zastavují a začínají. Díky propojenosti písmen v ručním písmu mohou děti psát rychlejin a plynuleji.

RUČní písmo pomáhá s gramatikou a porozumněním textu

Ruční psaní podporuje schopnost dětí rozpoznávat slova, když je později čtou. Vyžaduje, aby děti psaly zleva doprava, aby se písmena spojila ve správném pořadí do slov a se správnými mezerami mezi nimi. Kromě toho pomáhá učení se pravopisu díky svalové paměti. Ruka získává paměť pravopisných vzorců, které děti opakovaně používají prostřednictvím plynulých pohybů psacího písma. Jde o stejný jev, ke kterému dochází, když se klavíristé učí vzorce pohybů rukou opakováním hudebních cvičení dokola. Naopak psaní na počítači nemá na mozek tento účinek, protože nevyžaduje stejné jemné motorické dovednosti a současnou aktivitu. Ve chvílích, kdy se děti učí ruční psaní, přepisují každé písmeno a slovo, učí se také věci, jako je struktura písmen, struktura slova a struktura vět. Studie z univerzity de Sherbrooke v Quebecu v Kanadě ukázala, že děti, které se v mladém věku učí ruční psané písmo, se s větší pravděpodobností zdokonalí v gramatice i práci s textem.

Teachng Handwiritng in Montessori school Prague 4

posiluje sebedisciplínu

Ruční písmo také neodmyslitelně souvisí s rozvojem dětské jemné motoriky a koordinací ruka-oko, což vyžaduje zvýšenou pozornost. Soustředěnost, která je vyžadována k jeho používání, vede děti k tomu, aby rozvíjeli sebekázeň, což se asi shodneme, že je užitečná dovednost pro všechny oblasti života.

Podporuje sebeúctu

Schopnost naučit se psát a komunikovat písemně jasně a plynule zvyšuje sebevědomí dětí. Psaní rukou je i v dnešní době životně důležitá dovednost.

I když je v dnešní době nezbytné naučit se psát na počítači, ruční písmo má stále své výhody, a proto zůstává pro děti klíčovou dovedností, kterou musí ve škole zvládnout. Než se děti psaní naučí může sice vyžadovat trochu vytrvalosti a času, ale i to podporuje organizační schopnosti dětí a pomáhá jim při skládání vlastních myšlenek a nápadů. Byla to právě doktorka Maria Montessori, která objevila důležitost učení pomocí pohybu a smyslů. Její objev potvrzuje i současný výzkum, který popisuje, jak životně důležité je spojení ruka/mozek a dokazuje, že se nové dráhy v mozku vyvíjejí, právě když děti používají ruce k prozkoumávání a interakci se světem. Samozřejmě byste se neměli rozhodovat, jestli psaní ručně nebo na počítači. Děti mohou být počítačově gramotné a zároveň se naučit psané písmo. Dopřejme jim ten nejlepší začátek této cesty za poznáním tím, že se pustí do světa literatury vytvářením svého jedinečného stylu písma. Tužka a papír je i v dnešní době nutností.  

Pokud by vás zajímalo více výhod, které odložení klávesnice nabízí, můžete si přečíst skvělý článek ‘Why Writing by Hand Could Make You Smarter’ od Williama Klemma.

“Dítě rozvíjí svůj mozek i tělo skrze pohyb, a díky procesu soustřednosti, sebedisciplíny, vytrvalosti a aktivnímu zájmu se rozvíjí a pokládají základy jeho charakteru.”

Maria Montessori

Rádi byste se dozvěděli víc o tom, jak může Montessori metoda pomoci vašemu dítěti rozvíjet se? Přijďte se podívat na individuální prohlídku naší školy, školky a třídy batolat (jeslí).

PŘEČTĚTE SI VÍCE INFORMACÍ A NAPLÁNUJTE PROHLÍDKU ŠKOLY

Další články

Stolování s batoletem

Většina z nás si se svými blízkými ráda zajde někam na večeři. Společné jídlo s někým, koho máte rádi, je zpravidla velmi příjemnou záležitostí: chutné jídlo, konverzace a dobrá společnost.

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Dianou Peštovou

Je naším potěšením vám v dnešním IMSP podcastu představit našeho hosta: Dianu Peštovou. Diana se narodila a vyrostla v České republice, dnes studuje jazyky a kulturu na Amsterdamské univerzitě. Diana se s naší moderátorkou Marianou baví o tom, jak ji IMSP naučila přemýšlet s nadhledem. Protože ráda píše, zpívá a hraje divadlo, ocenila také, že je Montessori vzdělání dovolila poznávat zájmy svým vlastním tempem.

Číst dál

Kouzlo koberečku

Představte si následující situaci: Vejdete do překrásné Montessori třídy, která je plná pilně pracujících dětí. Většina z nich pracuje na zemi, kde mají rozložené pracovní koberečky. Děti v Montessori třídě vědí, jak se mezi nimi pohybovat tak, aby na ně nikdy nešláply. Není to však samozřejmé. Na začátku školního roku se jejich používání učí za použití mnoha názorných ukázek, opakování a upozorňování.

Číst dál

Pozitivní řeč: jak proměnit „ne” v „ano”

„Život může být mnohem snazší, stačí změnit slova, která používáme." - Alicia Eaton, učitelka AMI Montessori a odbornice na chování dětí. 

Číst dál

Batolata v IMSP: Pomoz mi, abych to dokázal sám

Jedna z klíčových schopností, kterou Montessori vzdělávací systém rozvíjí mnoha způsoby během celého dětství a celého vzdělávacího procesu, je nezávislost.

Číst dál
24.05.2022
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka