Menu

Seznamte se s učitelkou mateřské školy Veronikou Newkirk

Přestože Veronika toužila být učitelkou od dětství, vystudovala na Karlově Univerzitě v Praze právnickou fakultu. Když však měla své první dítě, zamilovala se do Montessori a bylo jasné, co je její práce snů. Od té doby se její kariéra začala ubírat směrem k práci Montessori učitelky v mateřské škole. 

1. Jsi původem z České republiky, ale posledních pět let jsi žila v USA. Co tě přivedlo zpět do Prahy? 

Cestovala jsem do USA již po ukončení vysoké školy, a právě tam jsem se poprvé seznámila s Montessori metodou a začala se ji učit. Zjistila jsem, že v Americe je většina stáží neplacených, a to byl impuls pro návrat do Evropy. Po pár letech jsme se opět vrátili do USA především proto, že moje tchýně byla nemocná. Poprvé jsem se tam odstěhovala za dobrodružstvím, ale později s dcerou mi chyběla má vlastní rodina. Funguje to u nás v rodině tak, že se stěhujeme tam, kde je nás potřeba nejvíce.

2. Jaký je největší rozdíl, který pozoruješ mezi českými a americkými dětmi? 

Věřím, že děti jsou prostě děti, že tu není žádný rozdíl. Když jsme byli v USA, ráda jsem potkávala lidi z mnoha různých kultur a tato zkušenost mě vedla k tomu, že si myslím, že děti na celém světě budují přátelství, komunikují a poznávají svět dohromady. Děti mají univerzální potřeby a moji zkušenost s tím, jak jim porozumět a jak je vést mohu využít kdekoliv na světě úplně stejně. 

3. Nejprve si získala magisterský titul z práva. Co způsobilo, že jsi tuto kariéru vyměnila za kariéru ve vzdělávání? 

Chtěla jsem být učitelkou již v dětství. Kvůli příjmům, které toto povolání přináší, mě v tomto ohledu rodina nepodporovala. Proto jsem podala přihlášku a byla přijata na právnickou fakultu. Mnoho jsem se na této škole naučila, ale práce v tomto oboru mě ničím neinspirovala, nebavila mě. Byla jsem rozhodnutá touto cestou dál nepokračovat, ale školu jsem dokončila.  Přestože jsem se dál věnovala vzdělávání, dokončení této školy mělo mnoho výhod zejména v době, kdy jsem vlastnila svou školu. Měla jsem díky tomu spoustu manažerských znalostí.

Veronika Newkirik Montessori Primary Teacher

4. Máš za sebou zkušenost s výukou v několika amerických Montessori školách. Jsou nějaké rozdíly mezi Montessori školami v USA a v České republice?

Jedna věc mě velmi překvapila. Montessori v České republice se teď velmi rozšiřuje a je zde mnohem více příležitostí, než bývalo dříve. Jsou zde dvě tréninková centra  jedno AMS a druhé AMI. 

5. Co jsi se naučila tím, že jsi vedla svou vlastní školu?

Naučila jsem se, jak dělat v podstatě vše od malých úkolů po velké. Školu jsem otevřela s přítelkyní a měly jsme velmi jasné plány, jak se bude rozvíjet. Skončilo to tak, že jsme všechno musely dělat samy.  Největší výzvou bylo nalézt ty správné lidi pro práci, kterou jsme dělali.  

6. Co je podle tvých zkušeností největší výhodou toho, když dítě navštěvuje Montessori školu oproti tradičním školám? 

Věřím, že dvěma největšími výhodami jsou, že se učíte mít zodpovědnost za to, co děláte a že se učíte myslet nezávisle. To je něco, co vás bude provázet zbytek života. Montessori materiály jsou vynikající a velmi důležitou součástí, ale tyto dvě věci jsou, dle mého názoru, klíčové.

7. Cítíš tu velký rozdíl mezi výukou dnes a výukou v roce 2005, když jsi začínala?

Nevím, jak moc se toho změnilo globálně, ale vnímám, jak moc jsem se změnila já. Získala jsem mnoho zkušeností a jsem si vědoma svých nedostatků a toho, kam mám směřovat svou energii. Myslím, že je to změna k lepšímu.

8. O jaké kariéře jsi snila, když si byla malá?  

Moje babička byla učitelka dějepisu a často mě učila vyprávěním příběhů. A tak jsem chtěla být učitelkou také, ale byla jsem přesvědčena k jiné variantě. Na druhou stranu si myslím, že učit na tradiční škole by mě také nebavilo, a proto tato cesta byla pro mě asi nejlepší. 

9. Jsi držitelkou diplomu od AMS Early Childhood Montessori diploma. Proč ses rozhodla pracovat s dětmi právě v tomto věku (36 let)?

Vnímám tento věk jako základ. Děti v tomto věku mají obrovský potenciál a vyrostou opravdu hodně během těchto tří let. Baví mě pozorovat, jak se v tomto věku rozvíjí. 

10. Kdo nebo co tě nejvíce ovlivňuje?

To se během času mění. V době tréninku mě velmi ovlivnila jedna žena, která byla mým velkým vzorem. Dávala otázky, které mě nutili zkoušet návrhy a nabízet konstruktivní řešení. Její hlas slyším občas dodnes ve své hlavě a pomáhá mi. 

11. Jak vypadá tvůj život mimo IMSP? 

Mimo IMSP se nejvíc soustředím na výchovu svého osmiletého syna!  

12. Máš nějakou oblíbenou citaci? 

Nejsem si jistá, jestli je tento citát přímo do Marie Montessori. Phyllis Wallbank, který byl její student a blízký přítel, říkal, že Montessori neměla ráda svůj status celebrity a ztěžovala si “Já ukazuji na dítě a oni se koukají na můj prst." Parafrázovala tak rčení  “Je blázen ten, kdo se dívá na prst, jež mu ukazuje Měsíc.” Ať už je to jakkoliv, líbí se mi na tom, že rčení připomíná, že mám věnovat pozornost tomu, na co se soustředím.

Přečtěte si více o osnovách mateřské školy IMSP

Další články

Batolata v IMSP: Pomoz mi, abych to dokázal sám

Jedna z klíčových schopností, kterou Montessori vzdělávací systém rozvíjí mnoha způsoby během celého dětství a celého vzdělávacího procesu, je nezávislost.

Číst dál

Staff Interview with Lindsey Taylor

Lindsey pochází z Texasu. Zde získala bakalářský titul v oblasti genderových studií (Women’s Studies) na Southwestern University. Vášeň pro práci s dětmi objevila, když pracovala na Costa Rice, kde učila angličtinu. Když se vrátila, začala pracovat jako asistentka v Montessori škole v USA. Jejím snem bylo přestěhovat se do Evropy a pokračovat v učení, což se jí po třech letech splnilo. Od té doby Lindsey dokončila Montessori certifikaci a v současné době vede oddělení batolat v IMSP jako seniorní učitelka.

Číst dál

Jak porozumět vnitřnímu pořádku dítěte

Stalo se vám, že si vaše dítě zpívalo stejnou písničku pořád dokola, nebo vás prosilo vyprávět mu stejnou pohádku tisíckrát? Maria Montessori upozorňovala na důležitost takzvaných senzitivních období, která jsou příležitostí pro dítě rozvíjet některé své schopnosti, například pohybové, jazykové nebo také smysl pro pořádek. Potřeba uspořádání prostředí je u dětí důležitá již od narození, nejvíce vrcholí okolo druhého roku života, a vytratí se okolo pěti let. Toto období vývoje pomáhá dítěti propojit sebe samo s okolním světem, zpracovávat informace a překonávat překážky.

Číst dál

Jak úspěšně naučit batole chodit na nočník

Jak nejlépe naučit batole na nočník? To je jeden z prvních opravdu velkých úkolů rodičovství, často se stává zdrojem frustrace, pro některé rodiče doslova noční můrou. Přitom tomu tak vůbec nemusí být! V Montessori novorozeneckých a batolecích třídách používáme prověřený a praktický způsob, jak toto děti naučit. Troufám si dokonce říct, že je pro rodiče i děti jednoduchý.  

Číst dál

Když si batole postaví hlavu

Všichni to velmi dobře známe: rodič na pokraji nervového zhroucení a dítě, které odmítá udělat to, co po něm rodič požaduje. Tento souboj nemá vítěze.

Číst dál
13.01.2020
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka