Menu

Vařit s dětmi je zábava!

Často se říká, že „společné stolování drží rodinu pohromadě”. Posuňme se ještě o něco dále a pojďme společně péct a vařit. My v Montessori víme, že kuchyně nabízí celou řadu možností všem dětem, batolaty počínaje a dospívajícími konče. Vaření a pečení je totiž součástí Montessori aktivit v oblasti praktického života již od okamžiku, kdy batole začne chodit. Tyto výhody však nejsou v žádném případě vázány na připravené prostředí v Montessori třídě – velmi snadno lze vše aplikovat také doma.

Nejmenší batolata mohou omývat a trhat salátové listy, míchat těsto, mačkat banány, přidávat přísady, loupat vajíčka nebo ovoce. Předškoláci zvládnou očistit a nakrájet zeleninu, uhníst a vyválet těsto či nastrouhat sýr. Děti ve školním věku mohou vařit či péct podle receptů, mohou s (velkou) opatrností používat troubu či varnou desku a smažit tak palačinky či upéct muffiny. Dospívající dokáží naplánovat rodinný jídelníček, sestavovat nákupní seznamy a také chodit nakupovat.

U menších dětí je jasné, že po jejich pobytu v kuchyni budeme mít nakonec více práce, než kdybychom vařili či pekli sami. Přemýšlejme o tom ale tak, že ta trocha práce navíc je vyvážena nesmírně cennou zkušeností pro děti. A tím máme na mysli nejen kulinářské znalosti a schopnosti, ale zejména to, jak tato činnost pomáhá vývoji dítěte.

Vaření rozvíjí tělo i duši dětí.

Příprava jídla spojuje do nejvyšší míry příjemné s užitečným. Napomáhá rozvoji motoriky, poskytuje velké množství oněch veledůležitých smyslových zkušeností a stimuluje v dětech smysl pro řád, pořádek a posloupnost. V případě starších dětí nabízí vaření podle receptu (nebo třeba i jeho opsání) skvělé procvičení čtení, psaní a počítání. Odvažování přísad nebo třeba násobení množství surovin je ideálním příkladem matematiky v praxi. Celý proces vaření či pečení vyžaduje od dětí soustředění a všímavost.  

Příprava jídla nabádá děti k experimentování s novými chutěmi.

Máte doma dítě, které je v jídle extrémně vybíravé? Zapojte jej do vaření. Je to neuvěřitelně účinný způsob, jak dítě podpořit ve vyzkoušení nových chutí a rozšíření chuťových preferencí. Dítě, které samo mylo a krájelo salát nebo míchalo polévku, bude mít nesrovnatelně větší motivaci ochutnat plody vlastní práce, než kdybyste jej pouze posadili před hotovou věc. Vaření je perfektní příležitost mluvit s dětmi o zdravé výživě nebo o důležitosti vyvážené stravy. 

Vaření je jednou ze základních životních dovedností; děti se díky němu cítí sebevědomější, nezávislejší a schopnější.

Všichni dostáváme hlad a všichni musíme jíst – když se dítě (nebo i dospělý člověk) naučí samo uspokojit tuto univerzální lidskou potřebu, aniž by přitom bylo závislé na ostatních, je to pro ně převratná zkušenost. Představte si tu radost pětiletého chlapce, který zrovna sám připravil palačinky pro své rodiče, nebo jak skvěle se bude cítit desetileté děvče, když připraví večeři pro celou rodinu. Tyto zkušenosti se pak stávají nedílnou součástí jejich osobnosti. 

Vaření představuje přirozenou příležitost pro kvalitně strávený čas s rodinou.

Řada sociologických výzkumů dokládá, že jedny z nejsilnějších okamžiků sbližování zažívají lidé právě v okamžicích, kdy společně vykonávají nějakou praktickou a užitečnou činnost. Věříme, že si vaření s dětmi užijete!

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

VZHŮRU DO KALUŽÍ

Další články

Proč jsou věkově smíšené třídy obrovskou výhodou?

Není pro nás žádným překvapením, že jsou rodiče v rozpacích z toho, jak fungují věkově smíšené třídy. Ptají se nás, jak mohou různě staré děti fungovat harmonicky ve stejném prostředí a co díky tomuto přístupu získávají. 

Číst dál

Co nás čeká po mateřské škole?

Třída Montessori základní školy funguje jako dynamický systém. Je vedena pečlivě vyškolenými pedagogy kteří mají za cíl zlepšovat učení studentů ve věku 6 až 12 let a výuku individuálně přizpůsobovat jejich úrovni.

Číst dál

Je o tom kniha!

Jsem zpět a mám pro vás další recenze! Jako učitelka se ke knížkám obracím pro radu ve chvílích, kdy potřebuji najít odpověď na složitou otázku nebo začít konverzaci o náročné situaci.

Číst dál

Jak fungují smíšené třídy v Montessori škole?

Slyšeli jste již někdy o smíšených třídách v Montessori školách a zajímalo by vás, k čemu je tento systém dobrý? Hlavním důvodem je, že mladší děti mohou přirozeně získávat zkušenosti od těch starších, mít je za vzor a za své mentory, starším dětem pak umožňuje vyzkoušet si role leaderů. Tento model odráží reálné životní situace, například když různě staří kolegové pracují společně v týmu a vzájemně se učí jeden od druhého.

Číst dál

Školní procházky a výlety

jako nezbytné zážitky a zkušenosti pro žáky základní Montessori školy

Číst dál
09.05.2019
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka