Menu

Vánoční pečení s batoletem

Za okny to začíná vypadat jako v zimě – první mrazy, temné večery, světýlka a vánoční dekorace všude kolem nás. Snažíme se vyplnit dlouhé chladné noci v prosinci světlem svíček, jehličí a vůní nesčetných slavnostních pohoštění. Všude kolem nás je tolik lahodných chutí – horká čokoláda, sladký čaj, voňavé cukroví a pečivo a my se díky tomu všemu cítíme příjemně a útulně.

Pečení a vaření, může být v tomto čase buď poviností, anebo může být skvělou rodinnou aktivitou. Není nutné, aby malé děti pomáhaly s každým jídlem, vánoční cukroví je pro ně ale skvělou příležitostí podílet se na užitečné práci a vytvořit něco lahodného pro celou rodinu. Nemluvě o tom, že je to pro ně spousta zábavy! Kuchyně je pro batolata doslova říší divů, a tak, pokud využijete jejich nadšení, může být jejich pomoc užitečnější a zábavnější, než by se mohlo zdát.

Zkuste při tom mít na paměti jen pár drobností:

bezpečnost

Než začnete, podívejte se na váš pracovní prostor kritickým pohledem – může vaše batole pracovat se vším, co má v dosahu? Určitě si bude chtít vyzkoušet to, co používáte vy – není mezi nástroji náhodou ostrý nůž nebo horká poklička? Jsou blízko nějaké těžké předměty, které by na sebe batole mohlo převrhnout? Pokud ano, raději vysvětlete a předveďte svému dítěti tato nebezpečí v předstihu a ukažte mu jiné zajímavé věci, které ho zaměstnají. S mladším batoletem by mohlo být bezpečnější vyhnout se práci na stoličce, na které hrozí riziko pádu. Místo toho můžete vytvořit malý stůl a mít tak pracovní desky dospělých daleko mimo hranice dosahu batolete.

vaše očekávání

Jaká je pozornost vašeho batolete? Myslíte, že zvládne již celý recept? Pokud ano, nebudete náhodou potřebovat o něco více mouky, protože to je přeci velká zábava ji vysypat všude okolo? Raději tedy volte jednoduché recepty (například ovesné sušenky místo makronek), které nepotřebují mnoho přísad a nevadí jim chvilku počkat, pokud budete muset z nějakého důvodu na chvíli opustit kuchyň. Také je dobré mít od každé přísady malé množství navíc pro případ potřeby a umístit ho daleko z dosahu batolete. Přeci nepřijdete o cookies jen proto, že jste zrovna upustili vajíčko!

pěkně postupně

Takže, co vlastně bude dělat vaše batole? Posbírejme všechny potřebné nástroje a přísady; "mise en place" poslouží stejně profesionálním kuchařům jako těm dvouletým a dostane je rovnou do hry. Batolata mohou zvládnout například mytí různých plodů, nalévání, odměřování lžící nebo i jiné přidávání přísad (přísady doporučuji si předem odměřit), míchání, tvarování (například vykrajování koleček), loupání a krájení (obzvlášť oblíbené jsou mandarinky, vejce a banány). Starší batolata mohou dokonce vážit přísady, rozklepnout vejce, oloupat některé ořechy, rozmazávat něco (například lepit marmeládou sušenky) nebo prosévat mouku.

Vánoční pečení - Montessori jesle

 

smiřte se s nepořádkem

Nepořádek každopádně bude. Ale dobrá zpráva je, že uklízení nepořádku může být, alespoň pro vaše batole, stejně zábavné jako samotné vaření. Ujistěte se, že máte připravené hadry, mopy a košťata, oblékněte se do parády, nejlépe do pěkné zástěry anebo do oblečení, které vám nevadí, že se ušpiní a hurá do toho.

užijte si zábavu!

"Není to o výsledku, ale o tom, co zažijete při jeho vytváření." To vypadá na ideální motto celého batolecího věku. I když je banánový chléb v nedohlednu, vaše dítě je tady a teď a užívá si život právě tím, že rukama rozmačkává banány. To jsou právě ty chvíle, kdy vznikají nejvzácnější vzpomínky. Takže jděte do toho po hlavě a užijte si chvíle takové jaké jsou, třeba zrovna s vůní banánů a koření.

Napsala Michaela Tuckova (učitelka batolat)

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

JAK POMOCI BATOLETI S OBLÉKÁNÍM

Další články

Vypořádej se s emocemi, díky umění

“Sociálně-emocionální učení (SEL) je proces, během kterého se dítě nebo dospělý učí porozumět a zvládnout emoce, nastavit si a dosáhnout pozitivní cíle, cítit a dát najevo empatii s ostatními, vytvářet a udržovat pozitivní vztahy a dělat odpovědná rozhodnutí.”

Číst dál

Jak by měla vypadat budoucnost vzdělávání našich dětí?

Radka Dohnalova, matka 3 dětí z IMSP, se věnovala výzkumu budoucnosti vzdělávání v dnešním světě. Svoje poznatky, které dala dohromady pro tento nedávno publikovaný článek by chtěla sdílet i s komunitou IMSP především proto, že při tomto výzkumu zjistila, jak moc se Montessori shoduje s tím, kam míří v současné době systém vzdělávání. 

Číst dál

Interview s učitelem, Greg McCrackenem

Jaké je tvé životní motto? Když jsem byl mladý, můj tatínek mi říkával: „Vždycky dělej to nejlepší, co umíš.“ A podobně se snažím mít často na mysli: „Dělej, co umíš, tam kde jsi a s tím, co máš.“ 

Číst dál

Jak učíme matematiku v naší mateřské škole

Maria Montessori často říkávala, že každá lidská bytost má nejenom vnitřní touhu porozumnět prostředí, ve kterém žije, ale i něco, čemu říkala "matematická mysl".  V Montessori třídě se dítě začíná učit matematiku nepřímo, už dávno před tím, než se setká s první matematickou pomůckou.

Číst dál

Podpora samostatnosti u batolete

V Montessori metodě vzdělávání hovoříme o samostatnosti často. Je pro nás prioritou vychovávat děti tak, aby se z nich stali sebevědomí dospělí. Proč je samostatnost tak důležitá a jak ji podporujeme již u našich nejmenších, batolat?

Číst dál
22.12.2017
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka