Menu

uvědomění: klíčová součást montessori základního vzdělávání

Pokud navštívíte třídu naší vyšší základní školy v 11:20, uslyšíte zazvonit zvoneček. Žáci si uklidí, v 11:30 se sejdou na koberci uprostřed třídy a zapálí svíčku. Učitel nastaví na hodinách pět minut a děti začnou cvičení vnímavosti.

Cvičení vnímavosti je jednou z aktivit, které Maria Montessori vytvořila pro základní školu jako rozšíření výuky zdvořilostního chování. Jejich konečným cílem je výchova pro mír, a rozvíjejí u dětí schopnost motorického poklidu, uvědomění, soustředění a vnitřní klid.  Stejně jako tradiční Montessori Hra na ticho pomáhájí i naše každodenní cvičení všímavosti žákům najít si chvíli pro sebe samotné, uvolnit se, lépe si uvědomit sama sebe a přesunout se takto do druhé poloviny dne. 

Meditace jako součást výuky v Montessori škole

Jaké další aktivity na procvičení vnímavosti a poklidu jsou součástí učebního plánu na naší základní škole?

vyšší základní škola

Pondělní čajový obřad

Každé pondělní ráno si učitelé a děti společně sednou v kruhu u šálku čaje, s příjemnou hudbou. Na začátku týdne tak mají příležitost přivítat se s přáteli a podělit se o zážitky z víkendu, ale také procvičovat zdvořilostní chování při servírování čaje, naslouchat ostatním a čekat, až na ně přijde řada.

“Je to možnost zklidnit si myšlenky. Já vždy přemýšlím o tom, co jsem dělal ráno, pak to odložím stranou a mohu se posunout k dalším věcem." / Jakub Tamáš – Minuta vnímání se svíčkou

Procházky a pozorování lesa

V úterý ráno je součástí vyučování krátká procházka lesem, která zahrnuje i psané pozorování. Mimo jiné se také vždy jdeme podívat na strom, který jsme minulý rok zasadili, a zkontrolujeme jak roste a prospívá.

"Pomáhá nám to více vnímat to, co okolo sebe slyšíme, takže si všímáme, co se okolo nás děje.” / Andrej Marić – Nature walk and observation

Práce na zahradě a kompostování

Pár minut tráví žáci venku také ve čtvrtek. Kontrolují naši zimní zahradu a otáčí kompost: při této práci mají příležitost zvolnit a přemýšlet. Učitelé jim také do práce na zahradě proplétají témata z vědy a kultury.

Vyšší i nižší základní škola

Tichá chůze

Toto cvičení děláme v obou třídách základní školy. Děti se potichu seřadí a s “lehkými chodidly” přechází třídou. Zjišťují tím, kolik hluku a vyrušení může způsobit i jen samotná chůze, a učí se tak pohybovat ve třídě tiše, aby během práce nerušili ostatní.

Vděčnost před jídlem

Než začneme obědvat, děti z obou tříd si vezmou jídlo a potichu se posadí ke stolu. Počkají přitom na ostatní, než mají jídlo všichni. Potom zazvoníme na zvoneček a následujících několik minut trávíme tichým poděkováním všem lidem, kteří se podíleli na tom, že teď máme co jíst. Po těchto pár minutách už pak zbytek jídla trávíme tichým rozhovorem mezi sebou.

Tichý čas na práci

Hned po našem setkání v kruhu je první půl hodina práce v obou třídách věnována samostatné, předem naplánované práci. Tu dělají děti potichu, nezávisle a soustředěně; čas na diskuze a společné učení přijde potom.

Všechna tato cvičení můžete zařadit i doma. Schválně to vyzkoušejte! Z naší zkušenosti děti tyto aktivity velmi baví a zároveň velmi pomáhají k vytvoření klidného a soustředěného prostředí k učení.

Greg McCracken

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

PROCHÁZKY DO LESA ZA POZNÁVÁNÍM SEBE I OKOLÍ

Další články

Uklízení! Aktivita, kterou bude vaše batole milovat

Pokud se nezaujatý pozorovatel přijde podívat do naší Montessori třídy batolat, musí mu připadat, že děti tráví polovinu času uklízením. Batolata jsou zaneprázdněna zametáním, utíráním, vytíráním, drhnutím a kartáčováním. Dokonce i tak zastaralé aktivity, jako je ruční praní či leštění dřeva nebo kovových předmětů tu mají své místo.  

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Dianou Peštovou

Je naším potěšením vám v dnešním IMSP podcastu představit našeho hosta: Dianu Peštovou. Diana se narodila a vyrostla v České republice, dnes studuje jazyky a kulturu na Amsterdamské univerzitě. Diana se s naší moderátorkou Marianou baví o tom, jak ji IMSP naučila přemýšlet s nadhledem. Protože ráda píše, zpívá a hraje divadlo, ocenila také, že je Montessori vzdělání dovolila poznávat zájmy svým vlastním tempem.

Číst dál

Pomoct! Jak mohu Montessori využít i doma?

Stává se vám, že vidíte vaše dítě ve škole, jak produktivně pracuje na různých úkolech, a když přijde domů, je to jako by vám ho někdo vyměnil? Hračky se válí všude po bytě a dítě je po sobě nechce uklízet? Máte dřez plný špinavého nádobí po večeři a nikdo s ním není ochotný pomoct? Nabídneme vám několik tipů a triků do domácího prostředí, které pomohou vám i vaší rodině vytvořit šťastnější a spolupracující domácnost.

Číst dál

IMSP Podcast s absolventem Hubertem Kobrem

Poslechněte si interview naší moderátorky Mariany Bečkové s absolventem IMSP, Hubertem Kobrem v novém díle IMSP podcastu. Hubert navštěvoval IMSP od jejího založení až do doby, kdy začal studovat IB program na české škole. V rozhovoru se baví o tom, jak mu anglické osnovy v Montessori škole pomohly zvládnout tak náročný akademický plán. 

Číst dál

Jak by měla vypadat budoucnost vzdělávání našich dětí?

Radka Dohnalova, matka 3 dětí z IMSP, se věnovala výzkumu budoucnosti vzdělávání v dnešním světě. Svoje poznatky, které dala dohromady pro tento nedávno publikovaný článek by chtěla sdílet i s komunitou IMSP především proto, že při tomto výzkumu zjistila, jak moc se Montessori shoduje s tím, kam míří v současné době systém vzdělávání. 

Číst dál
20.11.2021
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka