Menu

uvědomění: klíčová součást montessori základního vzdělávání

Pokud navštívíte třídu naší vyšší základní školy v 11:20, uslyšíte zazvonit zvoneček. Žáci si uklidí, v 11:30 se sejdou na koberci uprostřed třídy a zapálí svíčku. Učitel nastaví na hodinách pět minut a děti začnou cvičení vnímavosti.

Cvičení vnímavosti je jednou z aktivit, které Maria Montessori vytvořila pro základní školu jako rozšíření výuky zdvořilostního chování. Jejich konečným cílem je výchova pro mír, a rozvíjejí u dětí schopnost motorického poklidu, uvědomění, soustředění a vnitřní klid.  Stejně jako tradiční Montessori Hra na ticho pomáhájí i naše každodenní cvičení všímavosti žákům najít si chvíli pro sebe samotné, uvolnit se, lépe si uvědomit sama sebe a přesunout se takto do druhé poloviny dne. 

Meditace jako součást výuky v Montessori škole

Jaké další aktivity na procvičení vnímavosti a poklidu jsou součástí učebního plánu na naší základní škole?

vyšší základní škola

Pondělní čajový obřad

Každé pondělní ráno si učitelé a děti společně sednou v kruhu u šálku čaje, s příjemnou hudbou. Na začátku týdne tak mají příležitost přivítat se s přáteli a podělit se o zážitky z víkendu, ale také procvičovat zdvořilostní chování při servírování čaje, naslouchat ostatním a čekat, až na ně přijde řada.

“Je to možnost zklidnit si myšlenky. Já vždy přemýšlím o tom, co jsem dělal ráno, pak to odložím stranou a mohu se posunout k dalším věcem." / Jakub Tamáš – Minuta vnímání se svíčkou

Procházky a pozorování lesa

V úterý ráno je součástí vyučování krátká procházka lesem, která zahrnuje i psané pozorování. Mimo jiné se také vždy jdeme podívat na strom, který jsme minulý rok zasadili, a zkontrolujeme jak roste a prospívá.

"Pomáhá nám to více vnímat to, co okolo sebe slyšíme, takže si všímáme, co se okolo nás děje.” / Andrej Marić – Nature walk and observation

Práce na zahradě a kompostování

Pár minut tráví žáci venku také ve čtvrtek. Kontrolují naši zimní zahradu a otáčí kompost: při této práci mají příležitost zvolnit a přemýšlet. Učitelé jim také do práce na zahradě proplétají témata z vědy a kultury.

Vyšší i nižší základní škola

Tichá chůze

Toto cvičení děláme v obou třídách základní školy. Děti se potichu seřadí a s “lehkými chodidly” přechází třídou. Zjišťují tím, kolik hluku a vyrušení může způsobit i jen samotná chůze, a učí se tak pohybovat ve třídě tiše, aby během práce nerušili ostatní.

Vděčnost před jídlem

Než začneme obědvat, děti z obou tříd si vezmou jídlo a potichu se posadí ke stolu. Počkají přitom na ostatní, než mají jídlo všichni. Potom zazvoníme na zvoneček a následujících několik minut trávíme tichým poděkováním všem lidem, kteří se podíleli na tom, že teď máme co jíst. Po těchto pár minutách už pak zbytek jídla trávíme tichým rozhovorem mezi sebou.

Tichý čas na práci

Hned po našem setkání v kruhu je první půl hodina práce v obou třídách věnována samostatné, předem naplánované práci. Tu dělají děti potichu, nezávisle a soustředěně; čas na diskuze a společné učení přijde potom.

Všechna tato cvičení můžete zařadit i doma. Schválně to vyzkoušejte! Z naší zkušenosti děti tyto aktivity velmi baví a zároveň velmi pomáhají k vytvoření klidného a soustředěného prostředí k učení.

Greg McCracken

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

PROCHÁZKY DO LESA ZA POZNÁVÁNÍM SEBE I OKOLÍ

Další články

Tipy pro život s batoletem

Batolecí období je významným obdobím pro rozvoj a budování fyzické nezávislosti dítěte. Je zcela přirozené, že o batole chceme stále pečovat. Když mu ale někdy umožníme dělat věci tak, jak chce samo, tak je to pro něj obrovský dar. Bude totiž nejen štěstím bez sebe, ale zároveň vytvoříme skvělou příležitost, jak podpořit jeho celkový rozvoj, sebedůvěru a vnímaní sebe sama.

Číst dál

Jak porozumět vnitřnímu pořádku dítěte

Stalo se vám, že si vaše dítě zpívalo stejnou písničku pořád dokola, nebo vás prosilo vyprávět mu stejnou pohádku tisíckrát? Maria Montessori upozorňovala na důležitost takzvaných senzitivních období, která jsou příležitostí pro dítě rozvíjet některé své schopnosti, například pohybové, jazykové nebo také smysl pro pořádek. Potřeba uspořádání prostředí je u dětí důležitá již od narození, nejvíce vrcholí okolo druhého roku života, a vytratí se okolo pěti let. Toto období vývoje pomáhá dítěti propojit sebe samo s okolním světem, zpracovávat informace a překonávat překážky.

Číst dál

CO JE PRO VÝVOJ VAŠEHO BATOLE NEJLEPŠÍ

Dnešní rodiče jsou neustále zahlcováni radami a tipy pro maminky i tatínky, co by jejich děti měly nebo neměly mít.  V takovém množství informací může být rozhodování, co je pro vývoj jejich dítěte nejlepší, obtížné. Každý rodič touží dělat správná rozhodnutí a opatřit batoleti to nejlepší. Ale jak poznáme, co je pro ně prospěšné a co ne?

Číst dál

Video: Společná pravidla, abychom se cítili dobře

Jak pracujeme na tom, abychom měli příjemnou atmosféru a podporovali vzájemný respekt mezi dětmi v Montessori třídě? Spolu s dětmi vyváříme pravidla jejich třídy!

Číst dál

Je o tom kniha!

Jsem zpět a mám pro vás další recenze! Jako učitelka se ke knížkám obracím pro radu ve chvílích, kdy potřebuji najít odpověď na složitou otázku nebo začít konverzaci o náročné situaci.

Číst dál
20.11.2021
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka