Menu

Tipy pro život s batoletem

Batolecí období je významným obdobím pro rozvoj a budování fyzické nezávislosti dítěte. Je zcela přirozené, že o batole chceme stále pečovat. Když mu ale někdy umožníme dělat věci tak, jak chce samo, tak je to pro něj obrovský dar. Bude totiž nejen štěstím bez sebe, ale zároveň vytvoříme skvělou příležitost, jak podpořit jeho celkový rozvoj, sebedůvěru a vnímaní sebe sama.

Jídlo a pití

Dítě, které již samo chodí, se bezpochyby dokáže samo najíst, ať již lžičkou, vidličkou či pomocí prstů. Při používání nože může dvouleté batole samozřejmě stále vyžadovat naši asistenci, ale i takto malé dítě může práci s nožem trénovat na měkkých potravinách, jako jsou například brambory nebo knedlíky. Pro pití doporučujeme místo lahve s brčkem či pítkem zcela běžný hrnek (tzv. „panákovka” nebo třeba šálek na espresso jsou k tomuto účelu zcela ideální), v žádném případě však není dobré používat lahev s dudlíkem.

Úklid

Batolata jsou ve vytváření nepořádku absolutní jedničky – zároveň ale zbožňují následný úklid. Klidně jim můžete dát za úkol odnést nádobí ze stolu do dřezu, uklidit hračky do polic či odnést špinavé prádlo do koše. Podobné činnosti v nich, kromě jiného, upevňují dobré návyky. Děti v batolecím období dokáží (a navíc to dělají velmi rády!) například zamést a umýt podlahu, zalít květiny, umýt nádobí a následně utřít „spoušť“, kterou po sobě při podobných aktivitách s vodou zanechaly.

Drobná rozhodnutí

Možná své batole nenecháte zcela rozhodovat o tom, co si na sebe obleče, nebo co bude jíst. Pro jejich vývoj je však skvělé, pokud jim umožníte dělat malá rozhodnutí, např. vybrat si, jestli chtějí chléb se šunkou či se sýrem, nebo modré či červené tričko, nebo jestli na procházku chtějí jít pěšky či raději jet na odrážedle.  V podobných situacích je vhodné nabídnout dítěti několik neutrálních možností a poté akceptovat rozhodnutí, které dítě udělá.  Tak dítěti dáte najevo, že si jeho názorů vážíte a že jej respektujete. 

Oblékání

Když dítě projeví zájem o samostatnost při oblékání, můžete mu ukázat, jak má například strčit ruce do rukávů, nohy do nohavic či jak si vyzout boty. Než se nadějete, děti samy přijdou na to, jak pokračovat. Zpočátku je lepší vynechat oblečení s malými knoflíky nebo zapínám na místech, kam dítě ještě samo nedosáhne – místo toho raději vyberte oblečení s velkými knoflíky či zipy a obuv na suchý zip.

Jak si malé dítě nejlépe samo oblékne bundu? Přes hlavu! Jednoduchý návod si můžete prohlédnout v galerii níže.

Michaela Tučková

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

TOP 3 ZIMNÍ AKTIVITY PRO BATOLATA

Další články

Vánoční pečení s batoletem

Za okny to začíná vypadat jako v zimě – první mrazy, temné večery, světýlka a vánoční dekorace všude kolem nás. Snažíme se vyplnit dlouhé chladné noci v prosinci světlem svíček, jehličí a vůní nesčetných slavnostních pohoštění. Všude kolem nás je tolik lahodných chutí – horká čokoláda, sladký čaj, voňavé cukroví a pečivo a my se díky tomu všemu cítíme příjemně a útulně.

Číst dál

Školní procházky a výlety

jako nezbytné zážitky a zkušenosti pro žáky základní Montessori školy

Číst dál

Dlouhá cesta, která se vyplatí

Každé ráno se spolu se svou malou dcerkou vydávám na pětačtyřicetiminutovou cestu MHD do stanice…

Číst dál

Seznamte se s učitelkou mateřské školy Veronikou Newkirk

Přestože Veronika toužila být učitelkou od dětství, vystudovala na Karlově Univerzitě v Praze právnickou fakultu. Když však měla své první dítě, zamilovala se do Montessori a bylo jasné, co je její práce snů. Od té doby se její kariéra začala ubírat směrem k práci Montessori učitelky v mateřské škole. 

Číst dál

Jak porozumět vnitřnímu pořádku dítěte

Stalo se vám, že si vaše dítě zpívalo stejnou písničku pořád dokola, nebo vás prosilo vyprávět mu stejnou pohádku tisíckrát? Maria Montessori upozorňovala na důležitost takzvaných senzitivních období, která jsou příležitostí pro dítě rozvíjet některé své schopnosti, například pohybové, jazykové nebo také smysl pro pořádek. Potřeba uspořádání prostředí je u dětí důležitá již od narození, nejvíce vrcholí okolo druhého roku života, a vytratí se okolo pěti let. Toto období vývoje pomáhá dítěti propojit sebe samo s okolním světem, zpracovávat informace a překonávat překážky.

Číst dál
17.01.2019
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka