Menu

Svoboda v Montessori třídě

“Dát dítěti svobodu neznamená nestarat se o něj."

Jako učitelé v Montessori slýcháme dva druhy kritiky. První je, že naši studenti mají příliš mnoho svobody – “Dělají si to, co chtějí!” – ten druhý je, že nemají přeci vůbec žádnou svobodu: “jediné, co tyto nebohé děti dělají je, že pracují!”. Obojí je svým způsobem pravda, naše děti totiž často chtějí pracovat. Je to proto, že Montessori má velmi speciální pojetí svobody ve svých třídách. 

Pro nás svoboda nepředstavuje chaos a neznamená, že děláme to, co se nám v danou chvíli zrovna zachce. Namísto toho je pro nás schopností nastavit si cíl a dosáhnout ho. Nezáleží na tom, jestli je tento cíl "Naučím se španělsky a budu žít v Madridu" nebo "Budu pracovat s růžovou věží". 

Na to, abychom byli schopni těchto cílů dosáhnout, potřebujeme schopnost zvážit naše možnosti, dokázat se pro tento cíl rozhodnout a jít si za ním. Jinými slovy svoboda vyžaduje znalost našeho prostředí, nezbytné schopnosti a sebekontrolu, abychom se na cíl dokázali zaměřit. Pro děti je přirozené mít všechny tyto schopnosti a pro nás, učitele, to znamená "pouze" dát jim příležitost se to naučit.

Naše batolata mají svobodu, že mohou prát prádlo, dokáží na tom totiž pracovat, aniž by byla ve třídě povodeň. Naše čtyřleté děti mají svobodu, že mohou zatloukat hřebíky nebo používat ostré nože, protože dodržují bezpečnostní opatření. Naši studenti na základní škole mají svobodu připravit si týdenní plán na čem budou pracovat, protože vědí, že do něj je potřeba zařadit nezbytné úkoly stejně jako jejich oblíbené. Postupně s věkem získávají důležité schopnosti, sebekontrolu a vzdělání. A úměrně tomu může růst i svoboda.

“Nechat dítě dělat to, co chce, v době, kdy ještě nemá rozvinutou schopnost sebekontroly, je jako zradit samotnou podstatu svobody.”

Naši studenti nejsou při práci potichu proto, že bychom jim zakazovali zvyšovat hlas. Chceme, aby si vědomě vybrali mluvit potichu, protože chtějí být slušní a nerušit své kamarády. Chceme, aby se naučili, že svoboda neznamená absenci pravidel a hranic. To v dnešním světě neexistuje, jsme celý život vázání pravidly a zákony. Svoboda znamená vědomě tato pravidla dodržovat, akceptovat a oceňovat, abychom v jejich rámci mohli žít dohromady šťastný a produktivní život. 

Michaela Tučková / Učitelka batolat

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

VÝHODY RUČNÍHO PSANÍ

Další články

Školní procházky a výlety

jako nezbytné zážitky a zkušenosti pro žáky základní Montessori školy

Číst dál

Proč jsou věkově smíšené třídy obrovskou výhodou?

Není pro nás žádným překvapením, že jsou rodiče v rozpacích z toho, jak fungují věkově smíšené třídy. Ptají se nás, jak mohou různě staré děti fungovat harmonicky ve stejném prostředí a co díky tomuto přístupu získávají. 

Číst dál

Vypořádej se s emocemi, díky umění

“Sociálně-emocionální učení (SEL) je proces, během kterého se dítě nebo dospělý učí porozumět a zvládnout emoce, nastavit si a dosáhnout pozitivní cíle, cítit a dát najevo empatii s ostatními, vytvářet a udržovat pozitivní vztahy a dělat odpovědná rozhodnutí.”

Číst dál

Balíme se s batoletem na výlet

Léto je ideální čas pro výlety a procházky. Společně s nimi přichází pro děti příležitost naučit se, jak se na výlet připravit – zabalit si batůžek. Tato aktivita je učí samostatnosti a dodává jim patřičné sebevědomí. Nejenom že si batůžek připraví, ale samy si v něm vše potřebné po celý výlet nosí samy. 

Číst dál

Procházky do lesa za poznáváním sebe i okolí

Maria Montessori chodívala po lesích v Indii a trhala lístky ze stromu, aby učila o jejich funkci a struktuře, kopala v půdě, aby ukázala všudypřítomnost života, zkoumala systém kořenů rostlin a podle jejich vzoru propojovala i svou výuku. S podobnou myšlenkou umožňujeme studentům se učit venku v přirozeném prostředí.

Číst dál
18.03.2020
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka