Menu

Stolování s batoletem

Většina z nás si se svými blízkými ráda zajde někam na večeři. Společné jídlo s někým, koho máte rádi, je zpravidla velmi příjemnou záležitostí: chutné jídlo, konverzace a dobrá společnost.

Při představě stolování s malým dítětem se většině z nás vybaví něco úplně jiného. Níže uvádíme tři nejčastější záludnosti, které nám často (a zbytečně) společný čas u stolu kazí.

Jak naučit batolata jíst podle Montessori

  • Neřešte nepořádek. Nestresujte své děti (a sami sebe) tím, že jim jídlo padá, něco rozlijí apod. Místo toho se uvolněte a s nepořádkem při jídle s malými dětmi zkrátka počítejte. Než dítě krmit (nebo po něm uklízet) je lepší dát mu samotnému k dispozici úklidové pomůcky (ubrousek, mokrou houbičku, smetáček či lopatku). Jestli vám pohled na batole, pečlivě drhnoucí žídličku, nevykouzlí úsměv, sním tenhle článek.

  • Netrapte se kvůli tomu, kolik toho děti (ne)sní. Nutit děti, aby snědly ten „správný“ počet kalorií, je úplně zbytečné. Vaším cílem je totiž naučit dítě naslouchat signálům jeho těla a jíst právě tolik, kolik mu napovídá. Apetit a potřeby dětí se velmi často mění a netrpí-li zdravotními problémy, pak jsou tyto výkyvy naprosto přirozené. Pokud máte přesto starost, jí-li dítě dost, všímejte a zapisujte si alespoň raději co a kolik sní v průběhu jednoho týdne, nikoliv dne.

  • Vyhraďte si na stolování čas. Jídlo je přirozeně pro děti zajímavé a příjemné, a ideálně bychom si ho měli společně s nimi užívat a „objevovat“. Stolujeme-li s malými dětmi, hodí se nastavit si jasná pravidla a vzájemná očekávání. Mezi ta základní patří, že se soustředíme pouze na jídlo a jeden na druhého. Stejně jako by rodiče neměli například vytahovat mobilní telefon, tak by děti neměly odbíhat k hračkám, tabletu či televizi. Vytvoření tohoto zdravého návyku je velmi snadné – zkrátka trvejte na tom, že se u jídla sedí a nikam neodchází. Když děti od stolu vstanou, jídlo končí a můžete jim nabídnout pomoc s úklidem. 

Příprava stolu na jídlo s batoletem v Montessori školce a jeslích

Jedení reálnými příbory v Montessori jeslích a mateřské škole

Samostatnost při jídle - Montessori školka a jesle

Michaela Tučková – učitelka batolat v IMSP

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

JAK UPRAVIT DOMOV PODLE MONTESSORI

Další články

Svoboda v Montessori třídě

“Dát dítěti svobodu neznamená nestarat se o něj."

Číst dál

Škola v lockdownu

Všichni si někdy stěžujeme na situaci, se kterou se od minulého jara musíme potýkat. Já se naopak snažím podívat na to, co nám přinesla pozitivního. 

Číst dál

Jak fungují smíšené třídy v Montessori škole?

Slyšeli jste již někdy o smíšených třídách v Montessori školách a zajímalo by vás, k čemu je tento systém dobrý? Hlavním důvodem je, že mladší děti mohou přirozeně získávat zkušenosti od těch starších, mít je za vzor a za své mentory, starším dětem pak umožňuje vyzkoušet si role leaderů. Tento model odráží reálné životní situace, například když různě staří kolegové pracují společně v týmu a vzájemně se učí jeden od druhého.

Číst dál

Pozitivní řeč: jak proměnit „ne” v „ano”

„Život může být mnohem snazší, stačí změnit slova, která používáme." - Alicia Eaton, učitelka AMI Montessori a odbornice na chování dětí. 

Číst dál

Proč jsou věkově smíšené třídy obrovskou výhodou?

Není pro nás žádným překvapením, že jsou rodiče v rozpacích z toho, jak fungují věkově smíšené třídy. Ptají se nás, jak mohou různě staré děti fungovat harmonicky ve stejném prostředí a co díky tomuto přístupu získávají. 

Číst dál
25.04.2020
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka