Menu

Stolování s batoletem

Většina z nás si se svými blízkými ráda zajde někam na večeři. Společné jídlo s někým, koho máte rádi, je zpravidla velmi příjemnou záležitostí: chutné jídlo, konverzace a dobrá společnost.

Při představě stolování s malým dítětem se většině z nás vybaví něco úplně jiného. Níže uvádíme tři nejčastější záludnosti, které nám často (a zbytečně) společný čas u stolu kazí.

Jak naučit batolata jíst podle Montessori

  • Neřešte nepořádek. Nestresujte své děti (a sami sebe) tím, že jim jídlo padá, něco rozlijí apod. Místo toho se uvolněte a s nepořádkem při jídle s malými dětmi zkrátka počítejte. Než dítě krmit (nebo po něm uklízet) je lepší dát mu samotnému k dispozici úklidové pomůcky (ubrousek, mokrou houbičku, smetáček či lopatku). Jestli vám pohled na batole, pečlivě drhnoucí žídličku, nevykouzlí úsměv, sním tenhle článek.

  • Netrapte se kvůli tomu, kolik toho děti (ne)sní. Nutit děti, aby snědly ten „správný“ počet kalorií, je úplně zbytečné. Vaším cílem je totiž naučit dítě naslouchat signálům jeho těla a jíst právě tolik, kolik mu napovídá. Apetit a potřeby dětí se velmi často mění a netrpí-li zdravotními problémy, pak jsou tyto výkyvy naprosto přirozené. Pokud máte přesto starost, jí-li dítě dost, všímejte a zapisujte si alespoň raději co a kolik sní v průběhu jednoho týdne, nikoliv dne.

  • Vyhraďte si na stolování čas. Jídlo je přirozeně pro děti zajímavé a příjemné, a ideálně bychom si ho měli společně s nimi užívat a „objevovat“. Stolujeme-li s malými dětmi, hodí se nastavit si jasná pravidla a vzájemná očekávání. Mezi ta základní patří, že se soustředíme pouze na jídlo a jeden na druhého. Stejně jako by rodiče neměli například vytahovat mobilní telefon, tak by děti neměly odbíhat k hračkám, tabletu či televizi. Vytvoření tohoto zdravého návyku je velmi snadné – zkrátka trvejte na tom, že se u jídla sedí a nikam neodchází. Když děti od stolu vstanou, jídlo končí a můžete jim nabídnout pomoc s úklidem. 

Příprava stolu na jídlo s batoletem v Montessori školce a jeslích

Jedení reálnými příbory v Montessori jeslích a mateřské škole

Samostatnost při jídle - Montessori školka a jesle

Michaela Tučková – učitelka batolat v IMSP

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

JAK UPRAVIT DOMOV PODLE MONTESSORI

Další články

Video: Společná pravidla, abychom se cítili dobře

Jak pracujeme na tom, abychom měli příjemnou atmosféru a podporovali vzájemný respekt mezi dětmi v Montessori třídě? Spolu s dětmi vyváříme pravidla jejich třídy!

Číst dál

Pozitivní řeč: jak proměnit „ne” v „ano”

„Život může být mnohem snazší, stačí změnit slova, která používáme." - Alicia Eaton, učitelka AMI Montessori a odbornice na chování dětí. 

Číst dál

Podpora samostatnosti u batolete

V Montessori metodě vzdělávání hovoříme o samostatnosti často. Je pro nás prioritou vychovávat děti tak, aby se z nich stali sebevědomí dospělí. Proč je samostatnost tak důležitá a jak ji podporujeme již u našich nejmenších, batolat?

Číst dál

Co nás čeká po mateřské škole?

Třída Montessori základní školy funguje jako dynamický systém. Je vedena pečlivě vyškolenými pedagogy kteří mají za cíl zlepšovat učení studentů ve věku 6 až 12 let a výuku individuálně přizpůsobovat jejich úrovni.

Číst dál

Štědrost a umění - Projekt Random Gifts of Arts

Na jaře jsme jako součást výuky o hodnotách a umění ve třídách základní školy IMSP zařadili workshop dvou přednášejících z konference TEDxu, Garreta Garrelse a Tima Holmese.

Číst dál
25.04.2020
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka