Menu

Sezóna hepčí! Jak učíme batolata hygieně

V našich třídách se snažíme využít každé příležitosti a učit naše studenty, jak se o sebe během dne samostatně postarat.

Tyto dovednosti pomáhají budovat u batolat sebedůvěru, pocit vlastní hodnoty a vytvářejí příležitosti pro přirozené lekce zdvořilosti s dětmi a mezi nimi. Jde o každodenní činnosti, jako například mytí rukou, čištění zubů, mytí obličeje po jídle a samozřejmě správná etiketa při kašli a kýchání. Nejdůležitější věc, kterou je třeba mít na paměti je, že musíme jít dítěti konzistentně příkladem, potom také mít pro něj připravené prostředí a připomínat mu vše s laskavým tónem.

utírání nosu

Kašlat nebo kýchat učíme naše studenty do lokte tak, že jim to ukazujeme. Předvedeme jim, jak je potřeba zvednout paži nahoru a jak si jí dáme před ústa na úrovni ohybu lokte. Používáme také jemné připomínky jako „Určitě si vzpomínáš, že můžeš kašlat takhle.“ a správné kašlání ukážeme.
Když dítě kýchne, nebo v jiné vhodné situaci, používáme „Vidím, že potřebuješ kapesník.“ nebo se zeptáme „Co to cítíš pod nosem? Pojď, půjdeme k zrcadlu a podíváme se." Můžete mít místo s krabicí na papírové kapesníky, zrcadlem a malým odpadkovým košem, dítě tak bude vědět, kam jít, když to bude potřebovat, a bude se moct vysmrkat samo.


Když svému batoleti ukazujete, jak si čistit nos, nejprve předveďte, jak si berete papírový kapesník a otřete nos sobě. Ukažte svému dítěti, jak se drží kapesník u nosu, jak držíte ruku pod papírovým kapesníkem s palcem a prsty směrem nahoru. Pro některé děti je snazší používat obě ruce, takže můžete také předvést, jak při utírání nosu používáte obě ruce.


Pokud je to potřeba, můžete svému dítěti pomoci tím, že mu podržíte jeho ruce pod kapesníkem a nacvičíte pohyb přikládání palce a prstů, otření směrem k sobě a od nosu. Nezapomeňte svému batoleti připomenout, aby si po manipulaci s použitými kapesníky umylo ruce.

Čištění obličeje

Připravte si koutek ve výšce dítěte se zrcadlem, s kapesníky a látkovými ubrousky. V koupelně může být nápomocný malý schůdek nebo můžete použít nízký stolek se zrcadlem. Dole, na úrovni dítěte, mu předvádějte, jak si pomocí vlhkého hadříku nebo ubrousku čistíte před zrcadlem obličej. Vaše dítě si potom může očistit obličej svým hadříkem, nebo pokud máte u umyvadla stupátko, vaše batole si může pod dohledem umýt obličej a ruce vodou samo. Důležité je, že má batole prostor a přístup ke všem potřebám a láskyplnou a jemnou podporu.

Lindsey Taylor 

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

INTERVIEW S UČITELKOU: Lindsey Taylor 

Další články

Škola v lockdownu

Všichni si někdy stěžujeme na situaci, se kterou se od minulého jara musíme potýkat. Já se naopak snažím podívat na to, co nám přinesla pozitivního. 

Číst dál

Jak na komunikaci s batoletem

Často se nás učitelů ptáte, jak dokážeme zařídit to, že s námi děti spolupracují. „Co mám dělat, aby se mé dítě chtělo oblékat nebo najíst samostatně?" nebo „Co máme dělat, aby nám ranní přípravy šly lépe?" To jsou jedny z nejčastějších otázek, které od vás slýcháme. Vypadá to jako výzva, ale předně si musíme uvědomit, že je to přirozený proces – děti se až do svých 6 let učí rozvíjet svou vůli a svůj smysl pro poslušnost.

Číst dál

Smyslová výchova v Montessori školách

Pomůcky pro smyslovou výchovu v Montessori třídách oslovují „smyslového průzkumníka“ v každém z nás. Uvážíme-li naše interakce ve vnějším prostředí, snadno si uvědomíme, jak často používáme několik smyslů najednou a kolik rozlišných informací přijímáme. Maria Montessori vytvořila ucelený systém smyslové výchovy, který plně využívá této přirozené tendence. Tento článek se bude věnovat pomůckám v Montessori předškolní třídě pro děti ve věku tří až šesti let.

Číst dál

Jak by měla vypadat budoucnost vzdělávání našich dětí?

Radka Dohnalova, matka 3 dětí z IMSP, se věnovala výzkumu budoucnosti vzdělávání v dnešním světě. Svoje poznatky, které dala dohromady pro tento nedávno publikovaný článek by chtěla sdílet i s komunitou IMSP především proto, že při tomto výzkumu zjistila, jak moc se Montessori shoduje s tím, kam míří v současné době systém vzdělávání. 

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Karolínou Muchovou

Tento týden si v podcastu IMSP popovídala naše moderátorka Mariana Bečková s absolventkou Karolínou Muchovou. Karolína se narodila a vyrostla v Praze. Vždy bylo jejím snem jet studovat vysokou školu do zahraničí. Poslechněte si, jak ji IMSP připravila na náročné studium na střední škole i na rozhodnutí studovat na univerzitě v Chicagu v USA. Karolína vypráví, jak byla díky opravdové pozornosti a individuálním osnovám, sestaveným učiteli IMSP, připravena uspět ve světě.

Číst dál
15.01.2025
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka