Menu

Jak úspěšně naučit batole chodit na nočník

Jak nejlépe naučit batole na nočník? To je jeden z prvních opravdu velkých úkolů rodičovství, často se stává zdrojem frustrace, pro některé rodiče doslova noční můrou. Přitom tomu tak vůbec nemusí být! V Montessori novorozeneckých a batolecích třídách používáme prověřený a praktický způsob, jak toto děti naučit. Troufám si dokonce říct, že je pro rodiče i děti jednoduchý.  

co vlastně učení batolete na nočník znamená?

Začněme s několika definicemi. Učení dítěte na nočník je proces, díky kterému se dítě učí ovládat své tělo tak, aby bylo schopné dojít vykonat potřebu cíleně na toaletu nebo na nočník, a nikoliv nedobrovolně do plenek. Když se jako lidé narodíme, nemáme schopnosti toto zvládnout. Není to jenom proto, že novorozené miminko neumí na záchod dojít, nebo nerozumí tomu, proč by to mělo chtít udělat. Novorozenec nemá ani natolik vyvinutý nervový systém, aby tuto část těla dokázal ovládat. Fyziologicky je dítě schopné zadržet a vypustit moč a ovládat pohyby střev během druhé poloviny prvního roku svého života – je to ihned poté, co začne být dostatečně mobilní, dobře sedí, plazí se a začíná si stoupat. 

motivace potřebu zadržet – jak ji můžeme rozvíjet?

Samozřejmě fyzická schopnost je teprve začátek. Teď přijde ta složitější část. Je potřeba, aby dítě porozumělo funkcím svého těla a rozvinula se jeho motivace je ovládat. Toto porozumění přichází se zkušeností a s tím, jak se dítě seznamuje se svým tělem. Děti se učí na nočník rychleji, pokud tráví čas bez plenek, nebo alespoň částečně používají látkové plenky namísto jednorázových. Je to proto, že díky tomu mají mnohem lepší fyzickou zpětnou vazbu než při používání ultra suchých moderních inovací. Také pomáhá, když dospělý dítěti při výměně plenek vysvětluje, co dělá a proč. 

toilet training in Montessori

Motivace bývá zdaleka ta nejsložitější část

Velmi často, když se my dospělí rozhodneme, že už je čas dítě začít učit chodit na nočník, máme pocit, že musíme zařídit, aby se to prostě stalo.  Začneme se kvůli tomu uchylovat k motivování dítěte úplatky, přemlouvání nebo naopak trestům. To není nutné, a bohužel to v takovém případě často končí opačným efektem. Dítěti, které se obává, že rodiče zklame, se s mnohem větší pravděpodobností stane nějaká nehoda. Naopak dítě, které se snaží svou rodinu ovládat, uvidí v této situaci skvělou příležitost, aby okolo něj rodiče skákali, jak píská. 

Ta motivace, kterou dítě potřebuje, musí přijít zevnitř. Dítě chce být jako my, chce se chovat stejně, jako dospělí a dělat věci tak, jak je dělají jeho rodiče. Navíc, jakmile plenky odstraníme, většina batolat bude chtít mít spodní prádlo suché a cítit se pohodlně. Pokud má dítě nehodu, cítí se v mokrém prostředí nepříjemně a znamená to, že s i musí přestat hrát a musí se jít umýt a převléct. Batole tak po chvíli zjistí, že použít nočník je rychlejší a jednodušší.

a jak tedy na to?

  1. Jakmile je dítě schopné stát, vyměňujte mu plenky vestoje místo vleže. Je to bez problémů možné s pokakanými plenkami, ale pokud mi nevěříte, zkuste to alespoň s těmi jenom počůranými. Díky tomuto postupu má vaše dítě mnohem lepší výhled na celou situaci a má také možnost se celé věci aktivně účastnit může vám pomoci vytáhnout plenku nahoru, dát ji dolu, pomoci s oblečením nebo svlečením.

  2. Během každé výměny plenky posaďte dítě na nočník. Může to být i jen na malou chvilku, zatímco dáte mokrou plenku pryč a podáte suchou. Zpočátku jenom chcete, aby si dítě začalo na myšlenku sezení na této divné věci s dírou uprostřed zvykat. Můžete také upozornit na to, že nočník je podobný velkému záchodu, který používáte vy. A když za vámi na záchod přijde (gratuluji, pokud se vám to nestane), nezapomeňte mu vysvětlit, co tam děláte. A teď to přijde... 

  3. Dítě se poprvé vyčůrá do nočníku, nejspíš to bude omylem. Pravděpodobně bude rádo a bude ho zajímat, co to jeho tělo dokázalo. Vysvětlete mu, co se stalo a pojmenujte to pro něj. Například: "Vidím, že ses vyčůral do nočníku". Důrazně doporučujeme, abyste dítě nechválili a neoslavovali před ním. 

  4. Jakmile uvidíte, že vaše dítě pochopilo, o co se jedná – poznáte to podle toho, že se takto omylem vyčůrá do nočníku vícekrát – vysvětlete mu, že bude nějaký čas ze dne trávit bez plenek. Spodní prádlo je úžasná přirozená motivace, většina malých batolat si ho moc přeje nosit. Hodně rodičů se rozhodne učit dítě na nočník uprostřed léta, letní počasí a pobyt venku je totiž vítaná pomoc. Je ale úplně bez problémů možné, učit dítě na nočník uprostřed zimy. A teď si připravte kýbl s vodou a hadr, protože... 

  5. .Vaše dítě bude mít sem tam nehodu. "Jé, podívej. Tvoje kalhoty jsou mokré, vidím, že ses počůral." Vysvětlete mu, co se stalo a posaďte jej znovu na nočník. Je důležité, zafixovat toto spojení, i když víte, že už dítě nemá, co dalšího by vyčůralo. Potom ho nechte, aby vám při úklidu asistovalo. I když to bude třeba jenom tím, že své špinavé kalhoty odnese do pračky nebo vám podá papírovou utěrku. Myšlenka je, aby se dítě úklidu zúčastnilo a nebylo posláno si místo toho hrát, zatímco uklízíte vy.  Získáte tím další příležitost vysvětlovat mu, co přirozeně následuje – pokud se počůrá do kalhot, bude je mít mokré.

Teď už jen vytřít pár loužiček a je to! Věřte mi, tento postup bude fungovat. To, jestli to bude trvat pár dní, pár týdnů, nebo v krajním případě měsíc až dva, záleží nejvíc na osobnosti vašeho dítěte. Pravděpodobně nebudete moci zahodit plenky hned ze dne na den - autosedačka, dlouhé cestování nebo dokonce jen větší ochlazení venku, mohou znamenat, že je znovu nasadíte. Dělejte, co bude ve vašich silách. Čím dokážete být konzistentnější a vaše dítě bude mít více příležitostí učit se, tím dříve to zvládnete. Nějaké loužičky určitě budou, ale překvapí vás, že jich nakonec nebude až tak moc. Berte je jako investici do toho, že bude brzy vaše batole bez plenek a bude zase o něco nezávislejší. 

Jak je to s pohyby střev? Princip je stejný, kakání do nočníku přijde obvykle po úspěšných pokusech o čůrání. Budete mít méně příležitostí to trénovat, a může to být složitější a méně pohodlný proces. U dětí, které se učí na nočník později, až okolo druhého roku, je běžné, že projevují mnohem častěji odpor. Některé děti se dožadují i nadále plenek, chtějí držet vaši ruku, nebo vás naopak budou posílat pryč z místnosti, aby měly úplné soukromí, nebo si vymýšlet další speciální podmínky. Je to i tak v pořádku, jen je potřeba mít trpělivost, a ono se to vyřeší samo. Většina batolat má v tomto směru poměrně pravidelný režim. Dítě můžete díky tomu motivovat, aby si sedlo na nočník, když víte, že bude potřebovat, ale netlačte na něj - je úplně v pořádku mu dát plenku, aby se mohlo vykakat, pokud si o ni řekne. Když nic jiného, je to důkaz toho, že o tom ví a že chce mít tento proces pod kontrolou. Poslední věc, kterou chcete, je aby mělo zácpu, což se u batolat může velmi snadno stát! Pokud je kvůli kakání vaše batole nešťastné, dejte pozor na jeho příjem tekutin a vlákniny, aby jste měli jistotu, že ho to nebolí. 

pár praktických poznámek

Výběr nočníku

Prosím, vyhněte se různým osvětleným inovacím s doprovodem hudby. Jediné, co potřebujete, je stabilní, neklouzavý, jednoduše čistitelný model (prkýnko, které lze zvednout, je skvělé, abyste moč nerozlili při vylévání). Také nemusíte mít víc než jeden nočník. Doporučujeme ho umístit do koupelny, nebo, pokud to pro vás není praktické, do ložnice dítěte - je totiž potřeba, aby batole porozumělo tomu, že čůrat chodíme na speciální místo.

Správným oblečením k úspěchu

Na nějaký čas se vyhněte krásným šatičkám, overalům a dalším kusům oblečení s komplikovaným zapínáním. Vyberte si modely, které se dají snadno nandat, a hlavně snadno a rychle sundat: tepláčky nebo legíny s gumou, tílka a trička. Můžeme také doporučit tzv. tréninkové kalhoty, což je v podstatě tlusté, vycpané spodní prádlo s absorbční vrstvou. Nejsou voděodolné a vy stejně budete muset řešit mokré kalhoty, ale snad ne alespoň počůrané botičky nebo louži na podlaze. 

“Mně se nechce!”

Čas, kdy toto budete moci svému dítěti uvěřit, určitě přijde. V tuhle chvíli je to ale nejspíš daleká budoucnost. Vy ale mezi tím chcete ukázat dítěti respekt a zároveň se vyhnout další loužičce na zemi nebo úprku do koupelny o pět minut později. Doporučujeme jednoduchý postup: řekněte dítěti, že je možné, že nechce čůrat (možná opravdu nechce!), ale vyžadujte, aby si sedlo na nočník (například před odchodem z domova, poté, co vstane z postele apod.). Můžete nastavit stopky, dát mu knížku , ve které si může listovat, cokoliv, co pomůže, aby vydrželo na chvilku sedět. Tímto způsobem s ním neargumentujeme o stavu jeho močového měchýře, jen mu jednoduše dáváme příležitost ho vyprázdnit.

Dělejte si poznámky!

Pokud máte obavy, že to drhne, můžete si zapisovat, kdy se vaše dítě do plenek počůrává a pokakává, nebo později kdykoliv se mu stane nějaká nehoda. Možná v tom uvidíte nějaký vzorec, a budete moci lépe předvídat, kdy dítě posadit na nočník. Toto může pomoci zejména, když se batole učí na nočník dojít vykakat. 

Spánek

Schopnost nepočůrat se v noci se vyvine někdy mezi dvěma a šesti lety věku dítěte. Toto není potřeba nějak uspěchat - některé děti zůstanou suché dříve, některé později, a neexistuje nic, co bychom s tím mohli dělat. Není nic špatného na tom, používat plenku na spaní ještě dlouho potom, co během dne umí batole chodit na nočník. Pouze pokud by se dítě počůrávalo v noci ještě okolo šesti let věku nebo se tento problém vrátil po delší době, kdy dítě chodilo normálně na nočník, doporučujeme to zkonzultovat s dětským lékařem. Mohl by v tom být nějaký fyziologický nebo psychologický problém. 

Michaela Tučková / Učitelka batolat

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

TIPY PRO ŽIVOT S BATOLETEM

Další články

Batolata v IMSP: Pomoz mi, abych to dokázal sám

Jedna z klíčových schopností, kterou Montessori vzdělávací systém rozvíjí mnoha způsoby během celého dětství a celého vzdělávacího procesu, je nezávislost.

Číst dál

Čtení od nejútlejšího věku dětem prospívá

Obrázek je vůbec prvním obsahem knihy, který dítě dokáže „přečíst”. Právě díky obrázkům dítě porozumí příběhu a je schopné interpretovat hlavní postavy, zvířátka, nejrůznější prostředí či situace, aniž by umělo skutečně číst. Z ilustrací zobrazujících výraz v obličeji a z řeči těla je dítě schopné rozpoznávat jednotlivé emoce.   Příjemně strávené chvíle s knihou napomáhají i u těch nejmenších dětí k budování pěkného vztahu ke čtení, což je zcela nezbytným předpokladem pro pozdější dobré čtenářské návyky.  

Číst dál

Štědrost a umění - Projekt Random Gifts of Arts

Na jaře jsme jako součást výuky o hodnotách a umění ve třídách základní školy IMSP zařadili workshop dvou přednášejících z konference TEDxu, Garreta Garrelse a Tima Holmese.

Číst dál

Proč jsou věkově smíšené třídy obrovskou výhodou?

Není pro nás žádným překvapením, že jsou rodiče v rozpacích z toho, jak fungují věkově smíšené třídy. Ptají se nás, jak mohou různě staré děti fungovat harmonicky ve stejném prostředí a co díky tomuto přístupu získávají. 

Číst dál

Výhody ručního psaní

Když vaše dítě přečtě nebo napíše první slova, je to opravdu vzrušující období. Je to začátek krásné cesty za vzděláním, která jim otevře oči do světa knih, poznatků a zázraků!

Číst dál
27.02.2020
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka