Menu

Jak rozhýbat Montessori školičku

Hledáme nové způsoby, jak přinést pohyb do tradičního Montessori prostředí. V tom nám pomáhá studio Mones Moniky Němcové.

Batolecí třída International Montessori School of Prague funguje u nás na Roztylech už od roku 2005. Momentálně vedeme dvě dětské skupiny a naše metodika vychází jak z osnov Americké Montessori Asociace (která akredituje naší školu), tak z Mezinárodní Asociace Montessori (jejíž výcvik jsme absolvovaly jako vyučující).

Naši touhu rozvinout a rozšířit pohybové activity ve třídě “nakopla” přednáška, kterou jsme absolvovaly na celosvětovém Montessori Kongresu v roce 2017. V jejím rámci byl promítán film z italského Nida (centrum pro děti od narození do tří let) vycházejícího nejen z principů Dr. Montessori, ale take z práce jejich spolupracovnic a následovnic, jako byla například Adele Costa Gnocchi a později Grazia Honegger Fresco.

Film nás uchvátil. Zobrazoval male děti, zhruba ve věku od jednoho do dvou let, jak přelézají, přeskakují, obíhají, přesunují, zkoumají a manipulují jednoduché motorické pomůcky a materiály. To vše v harmonické skupine, bez zásahů dospělých a vykazujíc všechny tradiční znaky “správného” učení podle Montessori: soustředění, cílevědomost, radostné uspokojení, spolupráci a laskavost k ostatním.

Mones Montessori pohybove kurzy

Okamžitě jsme se shodly, že tato “velká” motorická práce je nesmírně důležitá, ale u nás vě třídě málo zastoupená; nadešlo období hledání, jak jí dětem poskytnout a nabídnout. Studovaly jsme práci Emmi Pikler a pořídily do třídy některé její vybavení; posílily jsme hudebně-rytmické rozcvičky a zkoušely s dětmi nový pohyb, a hledaly další možnosti, nápady a inspirace.

Nevyhnutelně jsme pak našli pohybové studio Mones Moniky Němcové, která na základě vlastních zkušeností s Montessori , ale take s metodikou Play Wisely, dětskou typologií  dalšími vzdělávacími školami vytvořila program pro nejmladší děti i jejich rodiče a rodiny.

Po úvodním milém setkání nám Monika umožnila pozorování na svých lekcích, ze kterého jsme byly nadšené. Mezi naše první dojmy patřila nejen radost dětí z pohybu a obrovský náboj a uspokojení, který jim motorická hra nabízí; ale i to, jakým způsobem Monika pracuje (především) s maminkami a jejich vztahem k díteti. Citlivě vnímá propojení matky a dítěte a pomáhá jim ho využít jako nástroj k dosažení rovnováhy v životě dítěte. Ukazuje rodičům, jak chápat dětské chování, přiblížit se jejich prožívání a umožnit jim šťastný, harmonický rozvoj. 

Další články

IMSP Podcast s absolventem Hubertem Kobrem

Poslechněte si interview naší moderátorky Mariany Bečkové s absolventem IMSP, Hubertem Kobrem v novém díle IMSP podcastu. Hubert navštěvoval IMSP od jejího založení až do doby, kdy začal studovat IB program na české škole. V rozhovoru se baví o tom, jak mu anglické osnovy v Montessori škole pomohly zvládnout tak náročný akademický plán. 

Číst dál

Oslava 20 let IMSP

S radostí oznamujeme, že jsme letos oslavili 20 let od chvíle, kdy IMSP poprvé otevřela v Praze své dveře. Jsme opravdu pyšní na dvě desítky let úspěšné práce s rodiči, učiteli a dalšími členy IMSP, kteří sdílí stejné nadšení a vášeň pro komplexní vzdělávání dětí. Montessori metoda je postavena na přístupu celé komunity a pokud se díváme na naše dosavadní úspěchy, chceme si udělat čas i na poděkování všem, díky kterým se to podařilo. 

Číst dál

Proč jsou věkově smíšené třídy obrovskou výhodou?

Není pro nás žádným překvapením, že jsou rodiče v rozpacích z toho, jak fungují věkově smíšené třídy. Ptají se nás, jak mohou různě staré děti fungovat harmonicky ve stejném prostředí a co díky tomuto přístupu získávají. 

Číst dál

Jak porozumět vnitřnímu pořádku dítěte

Stalo se vám, že si vaše dítě zpívalo stejnou písničku pořád dokola, nebo vás prosilo vyprávět mu stejnou pohádku tisíckrát? Maria Montessori upozorňovala na důležitost takzvaných senzitivních období, která jsou příležitostí pro dítě rozvíjet některé své schopnosti, například pohybové, jazykové nebo také smysl pro pořádek. Potřeba uspořádání prostředí je u dětí důležitá již od narození, nejvíce vrcholí okolo druhého roku života, a vytratí se okolo pěti let. Toto období vývoje pomáhá dítěti propojit sebe samo s okolním světem, zpracovávat informace a překonávat překážky.

Číst dál

Vařit s dětmi je zábava!

Často se říká, že „společné stolování drží rodinu pohromadě”. Posuňme se ještě o něco dále a pojďme společně péct a vařit. My v Montessori víme, že kuchyně nabízí celou řadu možností všem dětem, batolaty počínaje a dospívajícími konče. Vaření a pečení je totiž součástí Montessori aktivit v oblasti praktického života již od okamžiku, kdy batole začne chodit. Tyto výhody však nejsou v žádném případě vázány na připravené prostředí v Montessori třídě – velmi snadno lze vše aplikovat také doma.

Číst dál
02.06.2020
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka