Menu

Jak porozumět vnitřnímu pořádku dítěte

Stalo se vám, že si vaše dítě zpívalo stejnou písničku pořád dokola, nebo vás prosilo vyprávět mu stejnou pohádku tisíckrát?

Maria Montessori upozorňovala na důležitost takzvaných senzitivních období, která jsou příležitostí pro dítě rozvíjet některé své schopnosti, například pohybové, jazykové nebo také smysl pro pořádek. Potřeba uspořádání prostředí je u dětí důležitá již od narození, nejvíce vrcholí okolo druhého roku života, a vytratí se okolo pěti let. Toto období vývoje pomáhá dítěti propojit sebe samo s okolním světem, zpracovávat informace a překonávat překážky.

Jak u dítěte rozpoznáme potřebu uspořádání

Čas od času vidíte, jak dítě brečí nebo má záchvat vzteku a nedokáže vám říct proč? Někdy je to právě proto, že mu začnete vyprávět jinou pohádku, změníte pořádí v oblékání, nebo si jdete hrát před obědem, ale doteď jste vždy šli na hřiště až po obědě.

Vidíte své dítě zoufale hledat nějakou hračku, kterou jste mu přendali z místa, kde si ji dalo naposledy? Vidíte, jak se vaše dítě tváří zmateně, že na něj mluvíte jiným jazykem, než je u vás zvyklé?

Montessori mateřská školka v Praze 4 - pořádek

Jak můžeme u dětí jejich potřebu uspořádání podporovat?

Pozorováním

První krok, jako vždy, je pozorování. Pozorujte chování vašeho dítěte při jeho každodenních činnostech. Raději sní snídani až potom, co je připravená nebo ji chce připravovat s vámi? Nejprve si obléká tričko nebo kalhoty? Raději si zpívá každý den stejnou píšničku nebo pokaždé jinou? Dává si některé hračky na konkrétní místo? A je dokonce nešťastné, když mu řeknete, že tam nepatří? Každé dítě je jiné a proto se i u každého jinak projevuje smysl pro pořádek. Naším prvním úkolem je nejprve určit jeho potřeby. Teprve potom dokážeme určit, jak mu můžeme pomoci. Abyste rozpoznali, co dítě potřebuje, můžete si připravit list s otázkami, na které se zaměřit, například: “Když jíme, je to pokaždé podobné? Je nějaký speciální způsob, jak se naše dítě rádo koupá?” Pokud se vám tyto vzorce a postupy, které vaše dítě preferuje, podaří identifikovat, nejlépe včetně různých detailů, jako například, že chce, abyste ho drželi za levou a ne pravou ruku, budete mu moci porozumět a poskytnout mu podporující prostředí.

Organizací

Dokázat rozpoznat zážitky, kterými vaše dítě prochází, je neuvěřitelně důležité.

Začněte tím, že připravíte domácí pravidla nebo postup, který vaše dítě bude rádo dodržovat. Buďte co nejsystematičtější, jak jen v rámci všech každodenních povinností dokážete. V některých rodinách je nejlepší namalovaná a napsaná tabule, rozvrh, nebo si plán na celý den vždy předříkat. Konzistentní, neuspěchané ráno je obzvláště důležité, aby se vašemu dítěti podařilo začít den úspěšně. Dětem tento postup pomáhá se cítit sebevědomě v jejich prostředí a splňuje jejich touhu po pořádku.

Podporou

Když se vám podařilo rozpoznat a uspořádat pohodlný každodenní program pro vaše dítě, můžete jeho zavádění pár jednoduchými zvyky podpořit. Když dítě něco dělá a koncentruje se, nevyrušujte ho nebo ho vyrušujte co nejméně, ani třeba v situaci, kdy se snaží navléct korálek na strunu stále dokola a nejde mu to, pokládá do skládačky neustále puzzle špatnými směry nebo má potřebu opakovat nějaké slovo nebo frázi celé dny znovu a znovu. Dětské opakování nějakého chování, jazyka nebo postupu krok za krokem, je naprosto nezbytná součást rozvoje jeho smyslu pro pořádek a vztahu k okolí, do kterého je potřeba nezasahovat.

Pořádek, jak jen to zní triviálně, může být pro dítě velmi silným základem pro jeho spokojenost a pomoci mu najít jeho místo v chaotickém světě po celý život.

Caryn Khoo

Rádi byste se dozvěděli víc o tom, jak může Montessori metoda pomoci vašemu dítěti rozvíjet se? Přijďte se podívat na individuální prohlídku naší školy, školky a třídy batolat (jeslí).

PŘEČTĚTE SI VÍCE INFORMACÍ A NAPLÁNUJTE PROHLÍDKU ŠKOLY

Další články

Jak na praní prádla s batolaty?

Batolata se nové schopnosti učí nejlépe na opravdových, užitečných činnostech. Jednou takovou, kterou u nás v Montessori používáme, je praní prádla. 

Číst dál

Svoboda v Montessori třídě

“Dát dítěti svobodu neznamená nestarat se o něj."

Číst dál

Škola v lockdownu

Všichni si někdy stěžujeme na situaci, se kterou se od minulého jara musíme potýkat. Já se naopak snažím podívat na to, co nám přinesla pozitivního. 

Číst dál

Vzhůru do kaluží

Jarní pranostika říká „Když v březnu fouká a v dubnu leje, máj se květinami směje“… Jarní dny bývají často chladné a větrné. Je to čas plný očekávání, kdy vyrážejí první lístky a květy. Zároveň je to však i období, které vytváří rodičům vrásky na čele nekonečnými příděly bahna, deště a louží, které jsou pro děti velkým lákadlem.

Číst dál

IMSP’s LIDOVÉ NOVINY

Představujeme vám LIDOVÉ NOVINY IMSP, českojazyčné noviny, které napsali, sestavili a editovali studenti naší základní školy. Projekt byl inspirován známým českým spisovatelem Karlem Čapkem. Ten vynalezl slovo "robot" a napsal moho oblíbených knih různých žánrů. Přeskakoval mezi moderními pohádkami, povídkami, cestopisy a životopisným dílem, a navíc měl rád fejetony, krátké novinové eseje, které mají čtenáře nejen informovat, ale i pobavit.

Číst dál
20.11.2021
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka