Menu

Jak pomoci batoleti s oblékáním

Trpělivost a pozitivní přístup jsou při pomáhání batoleti, aby se samo obléklo nebo svléklo, tím nejdůležitějším. Znamená to zůstat s ním, zajímat se o to, jak postupuje, udržovat oční kontakt a trpělivě přihlížet, jak se postupně učí jednotlivé kroky a pohyby. 

Když se chce batoleti na záchod

Pokud potřebuje vaše dítě poradit, jak si sundat kalhoty, když potřebuje na nočník, ukažte mu, jak chytnout pásek a stáhnout za něj kalhoty dolů. Nezapomeňte na to, že zadní strana je pro malé děti o něco těžší, protože na ni okolo zad hůře dosáhnou. Můžete mu také ukázat, jak si sám může sundat plenku a posadit se na nočník nebo záchod.

když se batole potřebuje převléct

Začněte s tričkem. Jednoduše nechte dítě zatahat za konec rukávu a ukažte mu, jak z něj vysune ruku směrem k tělu. Pokračujte s druhým rukávem, a nakonec mu ukažte, jak přetáhnout tričko přes hlavu. 
       Hot to help children get dressed in Montessori
Při oblékání potřebují děti často pomoct najít otvor na hlavu a přetáhnout tričko přes ni. Některé menší bojují také s tím, aby našly rukávy a stáhly tričko na zádech.

**Pamatujte na to, dát dítěti na výběr! Třeba mu ukažte dvě trička zeptejte se, které by si chtělo vzít. To pomůže, aby se dítě cítilo, že má své tělo a to, pro co se rozhodne, pod kontrolou.

Při svlékání kalhot si vaše dítě snadno sundá nohavice až po kotníky, ale tam právě může nastat problém. Můžete mu pomoct tím, že táhnete spodní část kalhot pryč a dítě si z nich mezi tím vytáhne nohy.

**Poté, co si vaše batole kalhoty sundá, nezapomeňte na to, aby si je odneslo do koše na prádlo nebo do pračky.  

Při navlíkání kalhot je to trochu složitější. Můžete batoleti například přidržet ruce a ukázat mu, jak chytnout pas kalhot. Požádejte ho, ať dá postupně jednu i druhou nohu do nohavic. Můžete mu pomoct protáhnout nohy skrz konce nohavic, potom mu říct ať se postaví a samo si vytáhne kalhoty nahoru.

Tipy na převlečení na ven

Zkuste dítěti otázkami připomínat, co by v danou chvíli mohlo být potřeba, nad čím by mohl přemýšlet, například "Kde máš bundu?" 

Boty

Pro dítě je nejjednodušší si na obouvání sednout. Pokud začíná být ze svých pokusů nešťastné nebo frustrované, pomozte mu tím, že podržíte botu na podlaze na jednom místě, aby se nemohla hýbat. Batole tak snadněji dostane nohu dovnitř a může zapnout pásky. Je lepší učit ho zatlačit nohu do boty proti podlaze než proti vaší ruce. 

Overaly
Pamatujte si, že je lepší začínat v sedě – klíčová je totiž konzistentnost. Můžete mu znovu ukázat, jak si kalhoty podržet, připomenout mu, jak dát postupně nohy do nohavic vstát a navléct kalhoty nahoru. Pak už stačí ukázat, kde jsou kšandy a nechat batole dát ruce dovnitř.

Svetry a bundy

Na oblékání bund existuje trik, který nazýváme "jacket flip", je to takové překlopení bundy a v zimně je to obrovská úspora času. Začněte tím, že dáte rozepnutou bundu horní částí k nohám dítěte – vypadá, jako by byla vzhůru nohama. Ukážte mu, jak dát ruce do rukávů, pak stačí zvednout ruce nad hlavu a nechat bundu přepadnout přes hlavu na záda. Jakmile má bundu takto oblečenou, bude možná potřebovat pomoct sepnout spodní část zipu. Táhnout nahoru a zapnout se by neměl být problém.

Když bundu svlékáte, nejprve dítě požádejte, aby se rozeplo. Je možné, že potom bude potřebovat podržet rukávy, aby si mohlo vyndat ruce, zbytek svlékání už může trénovat samo.

Oblékání a svlékání je potřeba procvičovat pokaždé, když máme příležitost a být velmi konzistentní. Čím víckrát to dítě vyzkouší, tím lépe mu to půjde a brzy to zvládne samo bez vaší pomoci.

Lindsey Taylor, Asistentka třídy batolat

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

ŠEST MĚSÍCŮ JAKO IMSP BATOLE

Další články

IMSP PODCAST s absolventkou Dianou Peštovou

Je naším potěšením vám v dnešním IMSP podcastu představit našeho hosta: Dianu Peštovou. Diana se narodila a vyrostla v České republice, dnes studuje jazyky a kulturu na Amsterdamské univerzitě. Diana se s naší moderátorkou Marianou baví o tom, jak ji IMSP naučila přemýšlet s nadhledem. Protože ráda píše, zpívá a hraje divadlo, ocenila také, že je Montessori vzdělání dovolila poznávat zájmy svým vlastním tempem.

Číst dál

Škola v lockdownu

Všichni si někdy stěžujeme na situaci, se kterou se od minulého jara musíme potýkat. Já se naopak snažím podívat na to, co nám přinesla pozitivního. 

Číst dál

Jak fungují smíšené třídy v Montessori škole?

Slyšeli jste již někdy o smíšených třídách v Montessori školách a zajímalo by vás, k čemu je tento systém dobrý? Hlavním důvodem je, že mladší děti mohou přirozeně získávat zkušenosti od těch starších, mít je za vzor a za své mentory, starším dětem pak umožňuje vyzkoušet si role leaderů. Tento model odráží reálné životní situace, například když různě staří kolegové pracují společně v týmu a vzájemně se učí jeden od druhého.

Číst dál

Štědrost a umění - Projekt Random Gifts of Arts

Na jaře jsme jako součást výuky o hodnotách a umění ve třídách základní školy IMSP zařadili workshop dvou přednášejících z konference TEDxu, Garreta Garrelse a Tima Holmese.

Číst dál

Jak porozumět vnitřnímu pořádku dítěte

Stalo se vám, že si vaše dítě zpívalo stejnou písničku pořád dokola, nebo vás prosilo vyprávět mu stejnou pohádku tisíckrát? Maria Montessori upozorňovala na důležitost takzvaných senzitivních období, která jsou příležitostí pro dítě rozvíjet některé své schopnosti, například pohybové, jazykové nebo také smysl pro pořádek. Potřeba uspořádání prostředí je u dětí důležitá již od narození, nejvíce vrcholí okolo druhého roku života, a vytratí se okolo pěti let. Toto období vývoje pomáhá dítěti propojit sebe samo s okolním světem, zpracovávat informace a překonávat překážky.

Číst dál
16.04.2020
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka