Menu

Jak na praní prádla s batolaty?

Batolata se nové schopnosti učí nejlépe na opravdových, užitečných činnostech. Jednou takovou, kterou u nás v Montessori používáme, je praní prádla. 

Ve třídě Montessori batolat říkáme tomuto druhu aktivit praktický život (practical life) a praní prádla je jednou z oblíbených činností, jak na těchto dovednostech pracovat. Praní je vynikajicí pro rozvoj celé řady schopností batolat. Dává jim příležitost procvičovat si nalévání vody, drhnutí, ždímání, vytváření mýdlových bublin, mopování podlahy a vytírání louží. Díky všem těmto činnostem posiluje dítě svaly na rukou, koordinaci oko-ruka, učí se o rozdílu mezi mokrým a suchým a osvojuje si smysl pro pořádek. Tyto činnosti vytváří základ pro pocit sebejistoty a nezávislosti dítěte, který si s sebou ponese do dalších let učení a dospívání, a bude mu pomáhat v úspěchu. Praktické aktivity, jako je praní prádla, můžete dětem ukázat velmi snadno i doma. Stačí mít doma vše, co k tomu potřebujete, podívat se na správný postup a připravit pro aktivitu vhodný prostor. 

Montessori toddler practising independence

V Montessori komunitě pracujeme také společně a učíme se, že každý hraje důležitou roli ve fungování celku. To dodává dítěti pocit, že někam patří a skrze to, že se na činnosti podílí, se cítí pro svou komunitu důležité a užitečné. Tento pocit má v takto raném období význam při vytváření pocitu sebe sama a pomáhá dítěti stát se sebevědomým, odpovědným a starat se o svět kolem sebe. Aby naše děti mohly plně využít svůj potenciál, je velmi důležité jim poskytovat příležitosti a prostředí, které získání praktických životních zkušeností a dovedností neustále podporuje.

by Lindsey Taylor

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

Podívejte se, jak PŘÍPRAVujeme JÍDLo V MONTESSORI třídě

Další články

Jak by měla vypadat budoucnost vzdělávání našich dětí?

Radka Dohnalova, matka 3 dětí z IMSP, se věnovala výzkumu budoucnosti vzdělávání v dnešním světě. Svoje poznatky, které dala dohromady pro tento nedávno publikovaný článek by chtěla sdílet i s komunitou IMSP především proto, že při tomto výzkumu zjistila, jak moc se Montessori shoduje s tím, kam míří v současné době systém vzdělávání. 

Číst dál

Praktický život a jeho přínosy pro vývoj batolete

“První věc, kterou je třeba si uvědomit o cvičeních praktického života je to, že jejich cíl vlastně není "praktický". Důraz by se neměl klást na slovo „praktický“, ale na slovo "život". Jejich záměrem je napomáhat vývoji dítěte.”                                          E. M. Standing, Maria Montessori: Její život a práce

Číst dál

Dlouhá cesta, která se vyplatí

Každé ráno se spolu se svou malou dcerkou vydávám na pětačtyřicetiminutovou cestu MHD do stanice…

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventem Calebem Millerem

Představujeme vám prvního hosta naší série IMSP podcastů, Caleba Millera. Caleb se po dokončení IMSP přestěhoval zpět do USA, dokončil střední školu a vystudoval univerzitu. Caleb se s naší moderátorkou Marianou baví o nezávislosti v dětství, výhodách věkově smíšených tříd a nechybí ani rada pro současné nejstarší studenty IMSP. Při vzpomínce na čas strávený v IMSP se Caleb zamýšlí i nad vlastní budoucností, kariérou s globálním zaměřením: “Je to něco, co ve mně zasel již Montessori systém a IMSP,” říká Calen “touha zajímat se o celý svět”.

Číst dál

Smyslová výchova v Montessori školách

Pomůcky pro smyslovou výchovu v Montessori třídách oslovují „smyslového průzkumníka“ v každém z nás. Uvážíme-li naše interakce ve vnějším prostředí, snadno si uvědomíme, jak často používáme několik smyslů najednou a kolik rozlišných informací přijímáme. Maria Montessori vytvořila ucelený systém smyslové výchovy, který plně využívá této přirozené tendence. Tento článek se bude věnovat pomůckám v Montessori předškolní třídě pro děti ve věku tří až šesti let.

Číst dál
25.01.2021
Virtuální prohlídka