Menu

Čtení od nejútlejšího věku dětem prospívá

Obrázek je vůbec prvním obsahem knihy, který dítě dokáže „přečíst”. Právě díky obrázkům dítě porozumí příběhu a je schopné interpretovat hlavní postavy, zvířátka, nejrůznější prostředí či situace, aniž by umělo skutečně číst. Z ilustrací zobrazujících výraz v obličeji a z řeči těla je dítě schopné rozpoznávat jednotlivé emoce.  

Příjemně strávené chvíle s knihou napomáhají i u těch nejmenších dětí k budování pěkného vztahu ke čtení, což je zcela nezbytným předpokladem pro pozdější dobré čtenářské návyky.  

Písmena všude, kam se podíváš

Už i několikaměsíční miminka dokáží rozeznávat tvary. Písmena jsou pro ně něco podobného, jako je např. trojúhelník, strom nebo sluníčko. Zkuste začlenit písmena do vašeho každodenního života, třeba takto:

  • interiér vašeho domova můžete „ozdobit“ 2 písmeny a po nějaké době každé z nich vyměnit za jiné, 

  • při společné přípravě jídla lze tvořit jednotlivá písmena ze slupek mrkve nebo okurky,

  • zkuste společně psát písmena do písku apod. 

Proč rýmovačky tolik pomáhají

Rýmované říkanky jsou pro děti velkým pomocníkem pro vnímání slov vytvořených z jednotlivých zvuků. Od nejútlejšího věku můžete proto dětem:

  • popisovat obrázky, tvary, barvy a emoce,

  • hledat a popisovat předměty, které se rýmují, např. pes – les, myška – liška, konec – zvonec,

  • říkat a zpívat si spolu s dětmi rýmované texty, jako například: Vařila myšička kašičku, Polámal se mraveneček, Když jde malý bobr spát apod., které jsou k dispozici i v podobě leporela.

Znakování usnadní komunikaci s našimi nejmenšími

Znakováním podpoříte své batole v tom, aby se z něj stal aktivní čtenář i partner pro sdílení zážitků. Znakování je založeno na systému jednoduchých gest, která nahrazují jednotlivá slova. Jejich užívání dítěti pomůže budovat i sebeúctu, protože podstatně přispívá k narůstající radosti dítěte z toho, že se samo dokáže vyjádřit.  

Přibližně kolem prvních narozenin vám dítě pomocí znakování bude schopné „říct“, že vidí kočku, slunce, že by se chtělo napít mléka, nebo třeba že ho něco bolí. „U dětí, které znakují, je záhy znát vřelý vztah ke knihám. Tyto děti také začínají číst dříve než ostatní.“  

Takže se se svým dítětem pohodlně posaďte a pusťte se do čtení. Společné čtení dítěte a rodiče výrazně napomáhá k rozvoji:

  • Pozornosti: dítě tak má možnost prožívat přímou interakci s rodičem, a protože se jedná o hravou formu interakce, dítě se vydrží déle a lépe soustředit.

  • Bondingu: proces učení a trénování paměti je maximálně aktivován v bezpečném a láskyplném prostředí, což pozitivně ovlivňuje vývoj dětského mozku.

  • Komunikace: respektující komunikace mezi vámi a vaším dítětem výrazně zvyšuje schopnost dítěte začít brzy mluvit a naučit se číst.

Lenka Míkovcová – Asistentka učitele v IMSP

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

ABSORBUJÍCÍ MYSL – ZÁKLADNÍ PRINCIP MONTESSORI

Zdroje:

  • Bright from the start, Jill Stamm, PhD, Paula Spencer, Gotham Books, 2007
  • Baby Minds – Linda Acredolo, Susan Goodwyn / Bantam Books, 2000

Další články

Staff Interview with Lindsey Taylor

Lindsey pochází z Texasu. Zde získala bakalářský titul v oblasti genderových studií (Women’s Studies) na Southwestern University. Vášeň pro práci s dětmi objevila, když pracovala na Costa Rice, kde učila angličtinu. Když se vrátila, začala pracovat jako asistentka v Montessori škole v USA. Jejím snem bylo přestěhovat se do Evropy a pokračovat v učení, což se jí po třech letech splnilo. Od té doby Lindsey dokončila Montessori certifikaci a v současné době vede oddělení batolat v IMSP jako seniorní učitelka.

Číst dál

Vyrobte si s batoletem domácí mýdlo!

Budete potřebovat jenom 100g mýdla, plastové formičky, kurkumu, vonný olej z citronu nebo pomeranče, čerstvý citron nebo pomeranč a struhadlo.    

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Dianou Peštovou

Je naším potěšením vám v dnešním IMSP podcastu představit našeho hosta: Dianu Peštovou. Diana se narodila a vyrostla v České republice, dnes studuje jazyky a kulturu na Amsterdamské univerzitě. Diana se s naší moderátorkou Marianou baví o tom, jak ji IMSP naučila přemýšlet s nadhledem. Protože ráda píše, zpívá a hraje divadlo, ocenila také, že je Montessori vzdělání dovolila poznávat zájmy svým vlastním tempem.

Číst dál

Pozitivní řeč: jak proměnit „ne” v „ano”

„Život může být mnohem snazší, stačí změnit slova, která používáme." - Alicia Eaton, učitelka AMI Montessori a odbornice na chování dětí. 

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Annou Šlégrovou

Poslechněte si nový díl IMSP alumni podcastu. Naše moderátorka Mariana Bečková vám v něm představí Annu Šlégrovou, která zavzpomíná, jak výjimečná byla její zkušenost s IMSP. Jak se Mariana s Annou shodují, učitelé v IMSP si vždy najdou čas, aby poznali dobře své studenty a pomohli jim najít a rozvíjet jejich talenty. Anna nyní studuje na University of Bath a podělí se s vámi o zkušenost, jak jí mezinárodní prostředí na IMSP pomohlo s rozhodnutím pokračovat v dalším vzdělání v zahraničí.

Číst dál
19.03.2019
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka