Menu

CO JE PRO VÝVOJ VAŠEHO BATOLE NEJLEPŠÍ

Dnešní rodiče jsou neustále zahlcováni radami a tipy pro maminky i tatínky, co by jejich děti měly nebo neměly mít.  V takovém množství informací může být rozhodování, co je pro vývoj jejich dítěte nejlepší, obtížné. Každý rodič touží dělat správná rozhodnutí a opatřit batoleti to nejlepší. Ale jak poznáme, co je pro ně prospěšné a co ne?

DÉLKA OBDOBÍ VÝVOJE POHYBU A ŘEČI

Pro rodiče a učitele je důležité vědět, na jaké oblasti vývoje dítěte se zaměřit a jak nejlépe podpořit jeho potřeby pro růst a učení. Mezi základní oblasti rozvoje patří řeč a pohyb. Maria Montessori věří, že základ pro rozvoj řeči se tvoří již v 7. měsíci těhotenství a trvá přibližně do 5 let věku dítěte. Toto je pro učení nejdelší a rozhodující období. Pohyb začíná ještě v matčině lůně. Dále se od okamžiku narození vyvíjí po mnoho dalších let. Pokud užíváme moduly bránící dítěti ve volném pohybu a komunikaci, vývoj se v těchto oblastech zpomaluje.

Vývoj Montessori batolat

DUDLÍKY – A JEJICH VLIV NA VÝVOJ ŘEČI A MODELACI ÚST

Dudlíky byly původně určeny k tomu, aby si kojenci procvičili sání, zpevnili ústní svaly a zklidnili se. Dnes jsou však nadužívány, rodiče je používají i po batolecím období jen proto, aby jejich dítě přestalo plakat, ztišilo se anebo usnulo. Rodiče je používají z mnoha různých důvodů, není to však pro spěšné pro vývoj dítěte.

Dudlíky jsou skvělými pomocníky při uspávání a utišování, ale vaše dítě také potřebuje každý den používat hlasivky, aby si rozvinulo řeč. Může nám to znít jako nesmysl, ale pro něj je to velmi důležitá práce. Prostřednictvím nácviku zvuků si posiluje hlasivky, rozvíjejí pohyb ústních svalů a začíná rozeznávat hlasitost a tón.

Když vašemu dítěti rostou zuby a již samostatně sedí u jídla, je to známka toho, že jeho potřeba sání se zmenšuje, a proto nepotřebuje dudlík. Při častém používání dudlíků mohou zuby růst nesprávně, a tím bránit správnému vývoji úst, což následně může vašemu dítěti ztížit správnou artikulaci. Může to způsobit problémy s řečí a výslovností a rozvojem jazykových schopností. Náprava těchto negativních jevů může trvat roky, nemluvě o finanční zátěži, pokud bude vaše dítě potřebovat zubní nebo ortodontickou péči.

CO SE DĚJE PO EMOCIONÁLNÍ STRÁNCE 

Musíme také vzít v úvahu emocionální účinky dudlíku. Když vaše batole pláče, žvatlá nebo prostě nepřestává mluvit, a vy mu vložíte do úst něco, co mu zabrání v komunikaci s vámi, co mu tím vzkážeme?  Měli bychom využívat každou příležitost ke konverzaci, k rozvíjení komunikačních schopností a slovní zásoby našich dětí. Děti se také mohou stát na dudlíku emocionálně závislé. Protože je dostávají v období nouze, vede to dítě k přesvědčení, že právě tento předmět mu přináší klid a útěchu. Nakonec to může vést k tomu, že vaše dítě bude mít později v životě sklon být emocionálně závislé na jiných věcech.

DĚTSKÁ CHODÍTKA A HOUPÁTKA

Tyto předměty jsou lákavé, protože jsou barevné, plné zvuků a zdánlivě umožňují vhodné činnosti, které udrží pozornost vašeho batolete. Mohou být však nadměrně stimulující. Navíc, kdykoli je dítě umístěno do prostoru, kam se nemůže dostat samo dovnitř ani ven, brání to jeho rozvoji a přirozené potřebě volného pohybu. Vaše malé dítě se učí, jak pohybovat svým tělem v okolním prostředí. Když je umístěno do chodítka, získává nesprávné informace o svém těle i svém pohybu v prostoru. V chodítku se vaše dítě bude snažit chodit a pohybovat se, ale s velkým, těžkým předmětem umístěným kolem pasu nebude schopno vnímat, kde končí jeho tělo a začíná okolí. Je zřejmé, že batolata potřebují volný pohyb. Je důležité, abychom jim tuto možnost poskytli.

POSTÝLKY A OHRÁDKY

Dětské postýlky s ohrádkou se pro kojence a batolata nejčastěji používají, protože je dospělí považují za nejúčinnější možnost, jak zajistit dítěti během spánku bezpečí. Ohrádky na hraní jsou také inzerovány jako způsob, jak udržet dítě v bezpečí uzavřeného prostoru, zatímco se rodiče věnují jiným věcem. Měli bychom však zvážit, jak tyto konstrukce ovlivňují fyzický a emocionální vývoj dítěte. Cokoli s mřížemi nebo vysokými stranami zakrývá dítěti výhled a schopnost vidět své okolí a omezuje jeho volný pohyb. Od narození se u kojenců začíná rozvíjet schopnost vizuálně se zaměřovat na různé předměty a osoby, což jim pomáhá nastolit řád a vytvářet záchytné body – to vše prostřednictvím vizuálního pozorování. Je důležité, aby kojenci měli volné a nerušené zorné pole a bohatou škálu barevných, atraktivních a zajímavých věcí, na které se mohou dívat.

Ke ztrátě nezávislosti také dochází, když je dítě umístěno tam, kde se nemůže samo pohybovat dovnitř a ven. Tím získává pocit, že potřebuje dospělého a že si nedokáže samo pomoci. Uzavřené postýlky a ohrádky berou dítěti sebedůvěru a sebeúctu, na rozdíl od nízko položené postele, která umožňuje dítěti, aby samo lezlo dovnitř i ven, a poskytuje mu volný výhled.  To v nich buduje pocit vlastní hodnoty a postoj "zvládnu to sám".

MY SAMI HRAJEME NEJVĚTŠÍ ROLI

Největší překážku ve vývoji našich dětí jsme někdy my sami, a to svým jednáním a postoji a nejlepšími úmysly, když se jim snažíme pomoci. Musíme se psychicky a emocionálně připravit na to, že bychom dítěti měli umožnili svobodu a nezávislost při dělání chyb. Měli bychom reagovat jemně a povzbudivě. Snažte se nespěchat s pomocí a nedělat věci za dítě. Dejte mu místo toho čas, aby zpracovalo to, co po něm žádáte, a prostor, aby mohlo dělat chyby a poučit se z nich. Nabídněte podporu, ale nezapomeňte, že je to jejich příležitost učit se a procvičovat si své dovednosti. Proto je důležité poskytnout dětem čas a prostor, který potřebují.

SAMOSTATNÉ PROZKOUMÁVÁNÍ ZVYŠUJE KONCENTRACI

Jako rodiče a učitelé často cítíme potřebu děti neustále zaměstnávat nebo bavit. Ve třídě si však velmi ceníme nerušeného soustředění a sebevzdělávání. Janet Lansburyová píše, že "děti se nenudí, pokud je rodiče nenaučili vyžadovat si vnější podněty a zábavu". To znamená, že když svým dětem neustále nabízíme další nejlepší věc k zabavení, ve skutečnosti tím snižujeme jejich schopnost dlouhodobého soustředění. To nakonec způsobí, že dítě rychleji ztratí o jednotlivé činnosti zájem. Nechte proto své dítě, aby se toulalo po domě nebo zahradě, a dejte mu příležitost najít si bez vaší pomoci činnost, která ho zajímá. "Když dítěti důvěřujeme, že posílí své schopnosti učení prostřednictvím přirozeného, samostatného zkoumání, uvidíme, jak je [dítě] zaujato činností po delší dobu, než bychom si mysleli, že je možné." (Janet Lansbury).  

Další články

Co nás čeká po mateřské škole?

Třída Montessori základní školy funguje jako dynamický systém. Je vedena pečlivě vyškolenými pedagogy kteří mají za cíl zlepšovat učení studentů ve věku 6 až 12 let a výuku individuálně přizpůsobovat jejich úrovni.

Číst dál

Interview s učitelkou: Joyce McCusker

Jak ses poprvé setkala s Montessori vzděláváním? Co tě vedlo k tomu, že jsi se rozhodla absolvovat…

Číst dál

Jak učíme matematiku v naší mateřské škole

Maria Montessori často říkávala, že každá lidská bytost má nejenom vnitřní touhu porozumnět prostředí, ve kterém žije, ale i něco, čemu říkala "matematická mysl".  V Montessori třídě se dítě začíná učit matematiku nepřímo, už dávno před tím, než se setká s první matematickou pomůckou.

Číst dál

Jak úspěšně naučit batole chodit na nočník

Jak nejlépe naučit batole na nočník? To je jeden z prvních opravdu velkých úkolů rodičovství, často se stává zdrojem frustrace, pro některé rodiče doslova noční můrou. Přitom tomu tak vůbec nemusí být! V Montessori novorozeneckých a batolecích třídách používáme prověřený a praktický způsob, jak toto děti naučit. Troufám si dokonce říct, že je pro rodiče i děti jednoduchý.  

Číst dál

Školní procházky a výlety

jako nezbytné zážitky a zkušenosti pro žáky základní Montessori školy

Číst dál
21.04.2020
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka