Menu

Jak porozumět vnitřnímu pořádku dítěte

Stalo se vám, že si vaše dítě zpívalo stejnou písničku pořád dokola, nebo vás prosilo vyprávět mu stejnou pohádku tisíckrát?

Maria Montessori upozorňovala na důležitost takzvaných senzitivních období, která jsou příležitostí pro dítě rozvíjet některé své schopnosti, například pohybové, jazykové nebo také smysl pro pořádek. Potřeba uspořádání prostředí je u dětí důležitá již od narození, nejvíce vrcholí okolo druhého roku života, a vytratí se okolo pěti let. Toto období vývoje pomáhá dítěti propojit sebe samo s okolním světem, zpracovávat informace a překonávat překážky.

Jak u dítěte rozpoznáme potřebu uspořádání

Čas od času vidíte, jak dítě brečí nebo má záchvat vzteku a nedokáže vám říct proč? Někdy je to právě proto, že mu začnete vyprávět jinou pohádku, změníte pořádí v oblékání, nebo si jdete hrát před obědem, ale doteď jste vždy šli na hřiště až po obědě.

Vidíte své dítě zoufale hledat nějakou hračku, kterou jste mu přendali z místa, kde si ji dalo naposledy? Vidíte, jak se vaše dítě tváří zmateně, že na něj mluvíte jiným jazykem, než je u vás zvyklé?

Montessori mateřská školka v Praze 4 - pořádek

Jak můžeme u dětí jejich potřebu uspořádání podporovat?

Pozorováním

První krok, jako vždy, je pozorování. Pozorujte chování vašeho dítěte při jeho každodenních činnostech. Raději sní snídani až potom, co je připravená nebo ji chce připravovat s vámi? Nejprve si obléká tričko nebo kalhoty? Raději si zpívá každý den stejnou píšničku nebo pokaždé jinou? Dává si některé hračky na konkrétní místo? A je dokonce nešťastné, když mu řeknete, že tam nepatří? Každé dítě je jiné a proto se i u každého jinak projevuje smysl pro pořádek. Naším prvním úkolem je nejprve určit jeho potřeby. Teprve potom dokážeme určit, jak mu můžeme pomoci. Abyste rozpoznali, co dítě potřebuje, můžete si připravit list s otázkami, na které se zaměřit, například: “Když jíme, je to pokaždé podobné? Je nějaký speciální způsob, jak se naše dítě rádo koupá?” Pokud se vám tyto vzorce a postupy, které vaše dítě preferuje, podaří identifikovat, nejlépe včetně různých detailů, jako například, že chce, abyste ho drželi za levou a ne pravou ruku, budete mu moci porozumět a poskytnout mu podporující prostředí.

Organizací

Dokázat rozpoznat zážitky, kterými vaše dítě prochází, je neuvěřitelně důležité.

Začněte tím, že připravíte domácí pravidla nebo postup, který vaše dítě bude rádo dodržovat. Buďte co nejsystematičtější, jak jen v rámci všech každodenních povinností dokážete. V některých rodinách je nejlepší namalovaná a napsaná tabule, rozvrh, nebo si plán na celý den vždy předříkat. Konzistentní, neuspěchané ráno je obzvláště důležité, aby se vašemu dítěti podařilo začít den úspěšně. Dětem tento postup pomáhá se cítit sebevědomě v jejich prostředí a splňuje jejich touhu po pořádku.

Podporou

Když se vám podařilo rozpoznat a uspořádat pohodlný každodenní program pro vaše dítě, můžete jeho zavádění pár jednoduchými zvyky podpořit. Když dítě něco dělá a koncentruje se, nevyrušujte ho nebo ho vyrušujte co nejméně, ani třeba v situaci, kdy se snaží navléct korálek na strunu stále dokola a nejde mu to, pokládá do skládačky neustále puzzle špatnými směry nebo má potřebu opakovat nějaké slovo nebo frázi celé dny znovu a znovu. Dětské opakování nějakého chování, jazyka nebo postupu krok za krokem, je naprosto nezbytná součást rozvoje jeho smyslu pro pořádek a vztahu k okolí, do kterého je potřeba nezasahovat.

Pořádek, jak jen to zní triviálně, může být pro dítě velmi silným základem pro jeho spokojenost a pomoci mu najít jeho místo v chaotickém světě po celý život.

Caryn Khoo

Rádi byste se dozvěděli víc o tom, jak může Montessori metoda pomoci vašemu dítěti rozvíjet se? Přijďte se podívat na individuální prohlídku naší školy, školky a třídy batolat (jeslí).

PŘEČTĚTE SI VÍCE INFORMACÍ A NAPLÁNUJTE PROHLÍDKU ŠKOLY

Další články

7 výhod, které získáte, pokud začnete s Montessori již od narození

“Velikost lidské osobnosti začíná hodinou narození" Maria Montessori

Číst dál

Vypořádej se s emocemi, díky umění

“Sociálně-emocionální učení (SEL) je proces, během kterého se dítě nebo dospělý učí porozumět a zvládnout emoce, nastavit si a dosáhnout pozitivní cíle, cítit a dát najevo empatii s ostatními, vytvářet a udržovat pozitivní vztahy a dělat odpovědná rozhodnutí.”

Číst dál

Video: Přátelské prostředí ve škole

Jedním z hlavních cílů Montessori vzdělávání je pomoci dětem stát se plnohodnotnými občany tohoto světa. Jak se nám daří něčeho takového dosahovat?

Číst dál

Batolata v IMSP: Pomoz mi, abych to dokázal sám

Jedna z klíčových schopností, kterou Montessori vzdělávací systém rozvíjí mnoha způsoby během celého dětství a celého vzdělávacího procesu, je nezávislost.

Číst dál

Jak by měla vypadat budoucnost vzdělávání našich dětí?

Radka Dohnalova, matka 3 dětí z IMSP, se věnovala výzkumu budoucnosti vzdělávání v dnešním světě. Svoje poznatky, které dala dohromady pro tento nedávno publikovaný článek by chtěla sdílet i s komunitou IMSP především proto, že při tomto výzkumu zjistila, jak moc se Montessori shoduje s tím, kam míří v současné době systém vzdělávání. 

Číst dál
20.11.2021
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka