Menu

Tipy pro život s batoletem

Batolecí období je významným obdobím pro rozvoj a budování fyzické nezávislosti dítěte. Je zcela přirozené, že o batole chceme stále pečovat. Když mu ale někdy umožníme dělat věci tak, jak chce samo, tak je to pro něj obrovský dar. Bude totiž nejen štěstím bez sebe, ale zároveň vytvoříme skvělou příležitost, jak podpořit jeho celkový rozvoj, sebedůvěru a vnímaní sebe sama.

Jídlo a pití

Dítě, které již samo chodí, se bezpochyby dokáže samo najíst, ať již lžičkou, vidličkou či pomocí prstů. Při používání nože může dvouleté batole samozřejmě stále vyžadovat naši asistenci, ale i takto malé dítě může práci s nožem trénovat na měkkých potravinách, jako jsou například brambory nebo knedlíky. Pro pití doporučujeme místo lahve s brčkem či pítkem zcela běžný hrnek (tzv. „panákovka” nebo třeba šálek na espresso jsou k tomuto účelu zcela ideální), v žádném případě však není dobré používat lahev s dudlíkem.

Úklid

Batolata jsou ve vytváření nepořádku absolutní jedničky – zároveň ale zbožňují následný úklid. Klidně jim můžete dát za úkol odnést nádobí ze stolu do dřezu, uklidit hračky do polic či odnést špinavé prádlo do koše. Podobné činnosti v nich, kromě jiného, upevňují dobré návyky. Děti v batolecím období dokáží (a navíc to dělají velmi rády!) například zamést a umýt podlahu, zalít květiny, umýt nádobí a následně utřít „spoušť“, kterou po sobě při podobných aktivitách s vodou zanechaly.

Drobná rozhodnutí

Možná své batole nenecháte zcela rozhodovat o tom, co si na sebe obleče, nebo co bude jíst. Pro jejich vývoj je však skvělé, pokud jim umožníte dělat malá rozhodnutí, např. vybrat si, jestli chtějí chléb se šunkou či se sýrem, nebo modré či červené tričko, nebo jestli na procházku chtějí jít pěšky či raději jet na odrážedle.  V podobných situacích je vhodné nabídnout dítěti několik neutrálních možností a poté akceptovat rozhodnutí, které dítě udělá.  Tak dítěti dáte najevo, že si jeho názorů vážíte a že jej respektujete. 

Oblékání

Když dítě projeví zájem o samostatnost při oblékání, můžete mu ukázat, jak má například strčit ruce do rukávů, nohy do nohavic či jak si vyzout boty. Než se nadějete, děti samy přijdou na to, jak pokračovat. Zpočátku je lepší vynechat oblečení s malými knoflíky nebo zapínám na místech, kam dítě ještě samo nedosáhne – místo toho raději vyberte oblečení s velkými knoflíky či zipy a obuv na suchý zip.

Jak si malé dítě nejlépe samo oblékne bundu? Přes hlavu! Jednoduchý návod si můžete prohlédnout v galerii níže.

Michaela Tučková

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

TOP 3 ZIMNÍ AKTIVITY PRO BATOLATA

Další články

Proč jsou věkově smíšené třídy obrovskou výhodou?

Není pro nás žádným překvapením, že jsou rodiče v rozpacích z toho, jak fungují věkově smíšené třídy. Ptají se nás, jak mohou různě staré děti fungovat harmonicky ve stejném prostředí a co díky tomuto přístupu získávají. 

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventem Jonášem Zapletalem

“To nejpřínosnější, co mi dala IMSP do života je, že rozvíjela mou zvědavost. Jednoduše mě, jako dítě, nechala objevovat mým vlastním způsobem svět okolo mě.“

Číst dál

Staff Interview with Lindsey Taylor

Lindsey pochází z Texasu. Zde získala bakalářský titul v oblasti genderových studií (Women’s Studies) na Southwestern University. Vášeň pro práci s dětmi objevila, když pracovala na Costa Rice, kde učila angličtinu. Když se vrátila, začala pracovat jako asistentka v Montessori škole v USA. Jejím snem bylo přestěhovat se do Evropy a pokračovat v učení, což se jí po třech letech splnilo. Od té doby Lindsey dokončila Montessori certifikaci a v současné době vede oddělení batolat v IMSP jako seniorní učitelka.

Číst dál

Vánoční pečení s batoletem

Za okny to začíná vypadat jako v zimě – první mrazy, temné večery, světýlka a vánoční dekorace všude kolem nás. Snažíme se vyplnit dlouhé chladné noci v prosinci světlem svíček, jehličí a vůní nesčetných slavnostních pohoštění. Všude kolem nás je tolik lahodných chutí – horká čokoláda, sladký čaj, voňavé cukroví a pečivo a my se díky tomu všemu cítíme příjemně a útulně.

Číst dál

Jak fungují smíšené třídy v Montessori škole?

Slyšeli jste již někdy o smíšených třídách v Montessori školách a zajímalo by vás, k čemu je tento systém dobrý? Hlavním důvodem je, že mladší děti mohou přirozeně získávat zkušenosti od těch starších, mít je za vzor a za své mentory, starším dětem pak umožňuje vyzkoušet si role leaderů. Tento model odráží reálné životní situace, například když různě staří kolegové pracují společně v týmu a vzájemně se učí jeden od druhého.

Číst dál
17.01.2019
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka