Menu
 Zpět

Výchova k míru

Není žádným tajemstvím, že Dr. Maria Montessori je známá jako ambasadorka výchovy k míru. Proto je jednou z méně známých, ale velmi důležitých, součástí Montessori metody výuka Zdvořilostního chování. Její vize pomoci všem dětem, aby se při přípravě na dospělost cítily v bezpečném prostředí, je základem výchovy k míru v každé montessori třídě a pomáhá tak pěstovat v dětech empatii a laskavost.

Výchova k míru je proces získávání hodnot, rozvíjení postojů, dovedností a chování tak, aby děti mohly žít v harmonii sami se sebou, s ostatními a okolním prostředím.

Zdvořilostní chování je součástí každodenního programu od chvíle, kdy u nás dítě vstoupí do třídy. Ukazujeme si situace a učíme se lekce jak zdravit, jak se omlouvat, děkovat, jak se chovat, když někdo jiný pracuje, jak požádat kamaráda nebo učitele o pomoc a mnoho dalších věcí. 

V mnoha Montessori třídách je vyhrazený prostor nebo stůl, kam si děti mohou sednout, být v klidu, v kontaktu sami se sebou a svými vnitřními průvodci, o situaci sami přemýšlet a využít prostor k vyřešení konfliktu s pomocí různých nástrojů a činností.

Jedním z nástrojů, který mohou děti využít je Růže míru (nebo jakýkoiv jiný objekt) a tabulka emocí, díky které mohou děti identifikovat emoce, které cítí a jak se k nim postavit. Růž míru používáme, když mají dvě nebo i více dětí mezi sebou konflikt. Děti se učí mluvit postupně a jednoduše sdílí, co cítí jen ve chvíli, kdy drží růži. Když domluví, předá růži dalšímu z kamarádů. Růže míru pomáhá dětem soustředit se na to, co říkají ostatní a počkat s mluvením až na chvíli, kdy budou na řadě, aby společně konflikt vyřešily v harmonii. Růže tak funguje jako konkrétní pomůcka a dospělí s mnoha dětmi ji tak mohou použít k procvičování toho, co a kdy v kolektivu říct. 

Montessori výchova k míru

A jak je možné procvičovat výchovu k míru doma?

Vztah k míru i zdvořilostní chování pochází z velké části z domova. Podívejte se na nějaké možnosti, jak můžete s výchovu k míru pomoci i doma:

  • Běžte příkladem místo napomínání: Děti mají natolik absorbující mysl, že z okolního prostředí a od dospělých v něm kopírují své chování a způsob, jakým komunikují s ostatními. Pokud okolo sebe uvidí, že spolu dospělí komunikují mile a s pochopením, pomůže jim to naučit se reagovat také s porozuměním a empatií. Pokuste se vyhnout negativním rozhovorům o ostatních lidech nebo hádkám s ostatními členy rodiny před dětmi.

  • Čtení o míru: Existuje mnoho knížek, které krásně vysvětlují, co znamená mír a emoce, které děti pociťují.  Aby děti snadněji pochopily, co mír znamená a jak funguje je dobré udržovat pozitivní a tišší tón čtení.

  • Vytvoření klidného, mírumilovného koutku doma: Vytvoření klidného koutku pro vaše dítě doma, může být prospěšné pro vás i pro něj. Může si tam kdykoliv zajít, odpočinout, popřemýšlet, promyslet co dělat se svými myšlenkami a pocity.

  • Respekt a péče o zvířata a prostředí: Děti mají obvykle od přírody dar milovat a respektovat zvířata a prostředí okolo sebe. Je skvělé vzít si domu nějaké domácí zvíře, dítě se tak o něj může starat a učit se jaké to je mít odpovědnost za jiného živého tvora. Kromě toho můžete také ztrávit  čas s dětmi v komunitních zahradách či farmách pro zvířátka, sázením, zahradničením. To všechno může pomoci dítěti naučit se empatii.

  • Povídání si o míru: Jedním z tipů je samozřejmě i konverzac o míru. Čas od času naveďte doma na toto téma řeč. Zeptejte se, co mír znamená pro vaše dítě a vysvětlete mu, co znamená pro vás. Může vás to pomoci nejenom sblížit jako rodinu, ale i posílit vaše pouto a důvěru mezi sebou, což je dobré pro řešení problémů v budoucnu.

By Caryn Khoo, Primary Teacher Intern

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

PROČ VYUČUJEME V MONTESSORI ZDVOŘILOSTNÍ CHOVÁNÍ?

Další články

Pozitivní řeč: jak proměnit „ne” v „ano”

„Život může být mnohem snazší, stačí změnit slova, která používáme." - Alicia Eaton, učitelka AMI Montessori a odbornice na chování dětí. 

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventem Calebem Millerem

Představujeme vám prvního hosta naší série IMSP podcastů, Caleba Millera. Caleb se po dokončení IMSP přestěhoval zpět do USA, dokončil střední školu a vystudoval univerzitu. Caleb se s naší moderátorkou Marianou baví o nezávislosti v dětství, výhodách věkově smíšených tříd a nechybí ani rada pro současné nejstarší studenty IMSP. Při vzpomínce na čas strávený v IMSP se Caleb zamýšlí i nad vlastní budoucností, kariérou s globálním zaměřením: “Je to něco, co ve mně zasel již Montessori systém a IMSP,” říká Calen “touha zajímat se o celý svět”.

Číst dál

Interview s učitelkou: Joyce McCusker

Jak ses poprvé setkala s Montessori vzděláváním? Co tě vedlo k tomu, že jsi se rozhodla absolvovat…

Číst dál

Tipy pro život s batoletem

Batolecí období je významným obdobím pro rozvoj a budování fyzické nezávislosti dítěte. Je zcela přirozené, že o batole chceme stále pečovat. Když mu ale někdy umožníme dělat věci tak, jak chce samo, tak je to pro něj obrovský dar. Bude totiž nejen štěstím bez sebe, ale zároveň vytvoříme skvělou příležitost, jak podpořit jeho celkový rozvoj, sebedůvěru a vnímaní sebe sama.

Číst dál

Podpora samostatnosti u batolete

V Montessori metodě vzdělávání hovoříme o samostatnosti často. Je pro nás prioritou vychovávat děti tak, aby se z nich stali sebevědomí dospělí. Proč je samostatnost tak důležitá a jak ji podporujeme již u našich nejmenších, batolat?

Číst dál
29.01.2021
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka