Menu

Dlouhá cesta, která se vyplatí

Každé ráno se spolu se svou malou dcerkou vydávám na pětačtyřicetiminutovou cestu MHD do stanice Roztyly, odkud poté pěšky pokračujeme až do školky. Není to ale jen začátek dne, týdne či školního roku – tyto naše každodenní cesty jsou totiž hlavně o začátku jejího vztahu ke vzdělávání. Ano, vím, někomu by se mohlo zdát, že každodenní pětačtyřicetiminutové dojíždění s batoletem je zbytečně dlouhé a náročné. Jenže ne nadarmo se říká, že cesta je stejně důležitá jako cíl. Naše společná cestovatelská rána jsou jedinečná – cestou snídáme, vyprávíme si a pozorujeme, co se kolem nás děje. Nejdůležitější ale je, že po této pomyslné cestě jdeme spolu – je to čas, který trávíme společně a intenzivně, jen my dvě.

Dlouhá cesta do Montessori školy, která se vyplatí

V okamžiku, kdy dcerka cestou od metra ke školce uvidí na rohu obchůdek s potravinami, snaží se všemožně dostat z kočárku, aby mohla zbytek cesty jít po svých. Jakmile vstoupí do budovy IMSP, okamžitě se rozběhne a běží do šatny. Otevře si skříňku a posadí se na zem. Ta naše dvouleťačka se už dokáže sama přezout! Tento náš každodenní rituál zakončí velkým a vřelým objetím s jednou ze svých učitelek. A můžu mluvit o velkém štěstí, když od dcerky – alespoň někdy – dostanu pusu na rozloučenou.

Moje dcera se takto postupně, den po dni, připravuje na život. Naším úkolem je tuto lásku k prostředí, ve které se cítí šťastná, spokojená a sebevědomá, neúnavně podporovat. A také s ní tyto pocity štěstí a spokojenosti sdílet. Také proto máme rádi Montessori.

Toli – maminka z IMSP

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

BATOLE A JÁ: ROZHOVOR S ARIOU A EVANGELIOU

Další články

Jak porozumět vnitřnímu pořádku dítěte

Stalo se vám, že si vaše dítě zpívalo stejnou písničku pořád dokola, nebo vás prosilo vyprávět mu stejnou pohádku tisíckrát? Maria Montessori upozorňovala na důležitost takzvaných senzitivních období, která jsou příležitostí pro dítě rozvíjet některé své schopnosti, například pohybové, jazykové nebo také smysl pro pořádek. Potřeba uspořádání prostředí je u dětí důležitá již od narození, nejvíce vrcholí okolo druhého roku života, a vytratí se okolo pěti let. Toto období vývoje pomáhá dítěti propojit sebe samo s okolním světem, zpracovávat informace a překonávat překážky.

Číst dál

Oslava 20 let IMSP

S radostí oznamujeme, že jsme letos oslavili 20 let od chvíle, kdy IMSP poprvé otevřela v Praze své dveře. Jsme opravdu pyšní na dvě desítky let úspěšné práce s rodiči, učiteli a dalšími členy IMSP, kteří sdílí stejné nadšení a vášeň pro komplexní vzdělávání dětí. Montessori metoda je postavena na přístupu celé komunity a pokud se díváme na naše dosavadní úspěchy, chceme si udělat čas i na poděkování všem, díky kterým se to podařilo. 

Číst dál

Proč jsou věkově smíšené třídy obrovskou výhodou?

Není pro nás žádným překvapením, že jsou rodiče v rozpacích z toho, jak fungují věkově smíšené třídy. Ptají se nás, jak mohou různě staré děti fungovat harmonicky ve stejném prostředí a co díky tomuto přístupu získávají. 

Číst dál

Výchova k míru

Není žádným tajemstvím, že Dr. Maria Montessori je známá jako ambasadorka výchovy k míru. Proto je jednou z méně známých, ale velmi důležitých, součástí Montessori metody výuka Zdvořilostního chování. Její vize pomoci všem dětem, aby se při přípravě na dospělost cítily v bezpečném prostředí, je základem výchovy k míru v každé montessori třídě a pomáhá tak pěstovat v dětech empatii a laskavost.

Číst dál

Vypořádej se s emocemi, díky umění

“Sociálně-emocionální učení (SEL) je proces, během kterého se dítě nebo dospělý učí porozumět a zvládnout emoce, nastavit si a dosáhnout pozitivní cíle, cítit a dát najevo empatii s ostatními, vytvářet a udržovat pozitivní vztahy a dělat odpovědná rozhodnutí.”

Číst dál
10.02.2019
Virtuální prohlídka