Menu

Jak pomoci batoleti s oblékáním

Trpělivost a pozitivní přístup jsou při pomáhání batoleti, aby se samo obléklo nebo svléklo, tím nejdůležitějším. Znamená to zůstat s ním, zajímat se o to, jak postupuje, udržovat oční kontakt a trpělivě přihlížet, jak se postupně učí jednotlivé kroky a pohyby. 

Když se chce batoleti na záchod

Pokud potřebuje vaše dítě poradit, jak si sundat kalhoty, když potřebuje na nočník, ukažte mu, jak chytnout pásek a stáhnout za něj kalhoty dolů. Nezapomeňte na to, že zadní strana je pro malé děti o něco těžší, protože na ni okolo zad hůře dosáhnou. Můžete mu také ukázat, jak si sám může sundat plenku a posadit se na nočník nebo záchod.

když se batole potřebuje převléct

Začněte s tričkem. Jednoduše nechte dítě zatahat za konec rukávu a ukažte mu, jak z něj vysune ruku směrem k tělu. Pokračujte s druhým rukávem, a nakonec mu ukažte, jak přetáhnout tričko přes hlavu. 
       Hot to help children get dressed in Montessori
Při oblékání potřebují děti často pomoct najít otvor na hlavu a přetáhnout tričko přes ni. Některé menší bojují také s tím, aby našly rukávy a stáhly tričko na zádech.

**Pamatujte na to, dát dítěti na výběr! Třeba mu ukažte dvě trička zeptejte se, které by si chtělo vzít. To pomůže, aby se dítě cítilo, že má své tělo a to, pro co se rozhodne, pod kontrolou.

Při svlékání kalhot si vaše dítě snadno sundá nohavice až po kotníky, ale tam právě může nastat problém. Můžete mu pomoct tím, že táhnete spodní část kalhot pryč a dítě si z nich mezi tím vytáhne nohy.

**Poté, co si vaše batole kalhoty sundá, nezapomeňte na to, aby si je odneslo do koše na prádlo nebo do pračky.  

Při navlíkání kalhot je to trochu složitější. Můžete batoleti například přidržet ruce a ukázat mu, jak chytnout pas kalhot. Požádejte ho, ať dá postupně jednu i druhou nohu do nohavic. Můžete mu pomoct protáhnout nohy skrz konce nohavic, potom mu říct ať se postaví a samo si vytáhne kalhoty nahoru.

Tipy na převlečení na ven

Zkuste dítěti otázkami připomínat, co by v danou chvíli mohlo být potřeba, nad čím by mohl přemýšlet, například "Kde máš bundu?" 

Boty

Pro dítě je nejjednodušší si na obouvání sednout. Pokud začíná být ze svých pokusů nešťastné nebo frustrované, pomozte mu tím, že podržíte botu na podlaze na jednom místě, aby se nemohla hýbat. Batole tak snadněji dostane nohu dovnitř a může zapnout pásky. Je lepší učit ho zatlačit nohu do boty proti podlaze než proti vaší ruce. 

Overaly
Pamatujte si, že je lepší začínat v sedě – klíčová je totiž konzistentnost. Můžete mu znovu ukázat, jak si kalhoty podržet, připomenout mu, jak dát postupně nohy do nohavic vstát a navléct kalhoty nahoru. Pak už stačí ukázat, kde jsou kšandy a nechat batole dát ruce dovnitř.

Svetry a bundy

Na oblékání bund existuje trik, který nazýváme "jacket flip", je to takové překlopení bundy a v zimně je to obrovská úspora času. Začněte tím, že dáte rozepnutou bundu horní částí k nohám dítěte – vypadá, jako by byla vzhůru nohama. Ukážte mu, jak dát ruce do rukávů, pak stačí zvednout ruce nad hlavu a nechat bundu přepadnout přes hlavu na záda. Jakmile má bundu takto oblečenou, bude možná potřebovat pomoct sepnout spodní část zipu. Táhnout nahoru a zapnout se by neměl být problém.

Když bundu svlékáte, nejprve dítě požádejte, aby se rozeplo. Je možné, že potom bude potřebovat podržet rukávy, aby si mohlo vyndat ruce, zbytek svlékání už může trénovat samo.

Oblékání a svlékání je potřeba procvičovat pokaždé, když máme příležitost a být velmi konzistentní. Čím víckrát to dítě vyzkouší, tím lépe mu to půjde a brzy to zvládne samo bez vaší pomoci.

Lindsey Taylor, Asistentka třídy batolat

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

ŠEST MĚSÍCŮ JAKO IMSP BATOLE

Další články

Jak porozumět vnitřnímu pořádku dítěte

Stalo se vám, že si vaše dítě zpívalo stejnou písničku pořád dokola, nebo vás prosilo vyprávět mu stejnou pohádku tisíckrát? Maria Montessori upozorňovala na důležitost takzvaných senzitivních období, která jsou příležitostí pro dítě rozvíjet některé své schopnosti, například pohybové, jazykové nebo také smysl pro pořádek. Potřeba uspořádání prostředí je u dětí důležitá již od narození, nejvíce vrcholí okolo druhého roku života, a vytratí se okolo pěti let. Toto období vývoje pomáhá dítěti propojit sebe samo s okolním světem, zpracovávat informace a překonávat překážky.

Číst dál

IMSP Podcast s absolventem Krishnou Ramani

Dnešním hostem IMSP podcastu je Krishna Ramani, vítej!

Číst dál

IMSP’s LIDOVÉ NOVINY

Představujeme vám LIDOVÉ NOVINY IMSP, českojazyčné noviny, které napsali, sestavili a editovali studenti naší základní školy. Projekt byl inspirován známým českým spisovatelem Karlem Čapkem. Ten vynalezl slovo "robot" a napsal moho oblíbených knih různých žánrů. Přeskakoval mezi moderními pohádkami, povídkami, cestopisy a životopisným dílem, a navíc měl rád fejetony, krátké novinové eseje, které mají čtenáře nejen informovat, ale i pobavit.

Číst dál

Uklízení! Aktivita, kterou bude vaše batole milovat

Pokud se nezaujatý pozorovatel přijde podívat do naší Montessori třídy batolat, musí mu připadat, že děti tráví polovinu času uklízením. Batolata jsou zaneprázdněna zametáním, utíráním, vytíráním, drhnutím a kartáčováním. Dokonce i tak zastaralé aktivity, jako je ruční praní či leštění dřeva nebo kovových předmětů tu mají své místo.  

Číst dál

Jak na komunikaci s batoletem

Často se nás učitelů ptáte, jak dokážeme zařídit to, že s námi děti spolupracují. „Co mám dělat, aby se mé dítě chtělo oblékat nebo najíst samostatně?" nebo „Co máme dělat, aby nám ranní přípravy šly lépe?" To jsou jedny z nejčastějších otázek, které od vás slýcháme. Vypadá to jako výzva, ale předně si musíme uvědomit, že je to přirozený proces – děti se až do svých 6 let učí rozvíjet svou vůli a svůj smysl pro poslušnost.

Číst dál
16.04.2020
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka