Menu

Pomoct! Jak mohu Montessori využít i doma?

Stává se vám, že vidíte vaše dítě ve škole, jak produktivně pracuje na různých úkolech, a když přijde domů, je to jako by vám ho někdo vyměnil? Hračky se válí všude po bytě a dítě je po sobě nechce uklízet? Máte dřez plný špinavého nádobí po večeři a nikdo s ním není ochotný pomoct? Nabídneme vám několik tipů a triků do domácího prostředí, které pomohou vám i vaší rodině vytvořit šťastnější a spolupracující domácnost.

Rotujte hračky

Všiměte si, že v Montessori třídě máme jasně vymezený prostor v policích na omezený počet aktivit. Malé děti se učí zorientovat v jejich prostředí a součástí toho je kam věci patří a kde najít to, co chci nebo potřebuji. Jak můžeme po dítěti chtít něco uklidit, pokud není jasně dané, kam věc patří? Dalším faktorem je, že děti jsou snadno zahlcené velkým množstvím možností. To je důvod, proč pokud máte velký koš plný hraček, dítě všechny vysype, hraje si jen s jednou nebo dvěma a potom je boj pro něj i pro vás, aby všechny uklidil zpět. Pokuste se připravit prostor s 8-10 hračkami uspořádanými tak, aby vaše dítě celý výběr snadno vidělo. Schovejte ostatní hračky úplně pryč a zhruba za jeden až dva týdny je obměňujte podle toho, které vaše dítě používá a které ne. Tento postup vám pomůže zjistit, co vaše dítě zajímá, s čím si hraje nejvíc a jaké hračky už můžete odložit nadobro.

Vytvořte pravidla společně

U nás ve třídách si vážíme spolupráce a toho, že na nějakém společném cíli pracujeme dohromady.  Pokud tedy chcete něco u vás doma vylepšit, můžete to také probrat dohromady jako tým a najít cestu, která bude vyhovovat všem. Děti jsou rádi součástí dění a rozhodování, takže se posaďte spolu jako rodina a sdílejte nápady, jak může každý z vás pomoci a pracovat dohromady. Můžete si z toho udělat i zábavnou aktivitu, napsat, na čem jste se domluvili na kus papíru a dítě může tento návod zavěsit na nějaké místo doma. Jeden z takových návodů, který máme my ve třídách je, že jakmile dokončím práci s nějakou pomůckou, uklidím ji. Pokud je toto něco, s čím jako rodina souhlasíte, můžete pak použít drobná upozornění jako: “Pamatuješ si, jak jsme se domluvili, že když skončíme, budeme po sobě uklízet?” Je důležité, abyste i vy byli dobrým vzorem a dítě vidělo, že pravidla platí pro všechny stejně. A klíčová je samozřejmě konzistentnost!

Montessori jesle - dítě pomáhá připravit stůl

Dejte na výběr, s čím může dítě pomoct

Pokud chcete vidět ve svém bytě více pomocných rukou, dejte svému dítěti na výběr, s čím vám může pomoci. Například se můžete zeptat: “Chceš pomoct s přípravou stolu na večeři nebo uklidit talíře až dojíme?” Vyhněte se otázkám, na které je odpověď ano nebo ne a nabídněte konkrétní příklady, jak může dítě pomoct. Děti chtějí často pomáhat všem okolo a rádi se cítí plnohodnotnými členy společnosti. Pěknou výbavou u vás doma by proto mohla být učící věž. Díky ni může dítě snadněji pomáhat s vařením a uklízením.

Procvičujte aktivity z praktického života

Aktivity z praktického života jsou klíčovou součástí každé Montessori třídy a děti je naprosto milují! Připravte tyto aktivity tak, aby byly dostupné ve výšce dítěte, aby na ně snadno dosáhlo, pokud je bude chtít použít. Může to být třeba košík s několika ručníky na utření louží, malý mop nebo koš na prádlo. Také můžete zahrnout aktivity jako je krmení zvířátka, příprava jídla nebo mytí nádobí.

Lindsey Taylor

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

Přečtěte si, jak si upravit domov podle Montessori

Další články

Balíme se s batoletem na výlet

Léto je ideální čas pro výlety a procházky. Společně s nimi přichází pro děti příležitost naučit se, jak se na výlet připravit – zabalit si batůžek. Tato aktivita je učí samostatnosti a dodává jim patřičné sebevědomí. Nejenom že si batůžek připraví, ale samy si v něm vše potřebné po celý výlet nosí samy. 

Číst dál

Jak porozumět vnitřnímu pořádku dítěte

Stalo se vám, že si vaše dítě zpívalo stejnou písničku pořád dokola, nebo vás prosilo vyprávět mu stejnou pohádku tisíckrát? Maria Montessori upozorňovala na důležitost takzvaných senzitivních období, která jsou příležitostí pro dítě rozvíjet některé své schopnosti, například pohybové, jazykové nebo také smysl pro pořádek. Potřeba uspořádání prostředí je u dětí důležitá již od narození, nejvíce vrcholí okolo druhého roku života, a vytratí se okolo pěti let. Toto období vývoje pomáhá dítěti propojit sebe samo s okolním světem, zpracovávat informace a překonávat překážky.

Číst dál

Proč jsou věkově smíšené třídy obrovskou výhodou?

Není pro nás žádným překvapením, že jsou rodiče v rozpacích z toho, jak fungují věkově smíšené třídy. Ptají se nás, jak mohou různě staré děti fungovat harmonicky ve stejném prostředí a co díky tomuto přístupu získávají. 

Číst dál

uvědomění: klíčová součást montessori základního vzdělávání

Pokud navštívíte třídu naší vyšší základní školy v 11:20, uslyšíte zazvonit zvoneček. Žáci si uklidí, v 11:30 se sejdou na koberci uprostřed třídy a zapálí svíčku. Učitel nastaví na hodinách pět minut a děti začnou cvičení vnímavosti.

Číst dál

Interview v Czech and Slovak Leaders s Kateřinou Bečkovou

“Svým dětem jsem chtěla zajistit nejlepší možné vzdělání”

Číst dál
17.03.2022
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka