Menu

Svoboda v Montessori třídě

“Dát dítěti svobodu neznamená nestarat se o něj."

Jako učitelé v Montessori slýcháme dva druhy kritiky. První je, že naši studenti mají příliš mnoho svobody – “Dělají si to, co chtějí!” – ten druhý je, že nemají přeci vůbec žádnou svobodu: “jediné, co tyto nebohé děti dělají je, že pracují!”. Obojí je svým způsobem pravda, naše děti totiž často chtějí pracovat. Je to proto, že Montessori má velmi speciální pojetí svobody ve svých třídách. 

Pro nás svoboda nepředstavuje chaos a neznamená, že děláme to, co se nám v danou chvíli zrovna zachce. Namísto toho je pro nás schopností nastavit si cíl a dosáhnout ho. Nezáleží na tom, jestli je tento cíl "Naučím se španělsky a budu žít v Madridu" nebo "Budu pracovat s růžovou věží". 

Na to, abychom byli schopni těchto cílů dosáhnout, potřebujeme schopnost zvážit naše možnosti, dokázat se pro tento cíl rozhodnout a jít si za ním. Jinými slovy svoboda vyžaduje znalost našeho prostředí, nezbytné schopnosti a sebekontrolu, abychom se na cíl dokázali zaměřit. Pro děti je přirozené mít všechny tyto schopnosti a pro nás, učitele, to znamená "pouze" dát jim příležitost se to naučit.

Naše batolata mají svobodu, že mohou prát prádlo, dokáží na tom totiž pracovat, aniž by byla ve třídě povodeň. Naše čtyřleté děti mají svobodu, že mohou zatloukat hřebíky nebo používat ostré nože, protože dodržují bezpečnostní opatření. Naši studenti na základní škole mají svobodu připravit si týdenní plán na čem budou pracovat, protože vědí, že do něj je potřeba zařadit nezbytné úkoly stejně jako jejich oblíbené. Postupně s věkem získávají důležité schopnosti, sebekontrolu a vzdělání. A úměrně tomu může růst i svoboda.

“Nechat dítě dělat to, co chce, v době, kdy ještě nemá rozvinutou schopnost sebekontroly, je jako zradit samotnou podstatu svobody.”

Naši studenti nejsou při práci potichu proto, že bychom jim zakazovali zvyšovat hlas. Chceme, aby si vědomě vybrali mluvit potichu, protože chtějí být slušní a nerušit své kamarády. Chceme, aby se naučili, že svoboda neznamená absenci pravidel a hranic. To v dnešním světě neexistuje, jsme celý život vázání pravidly a zákony. Svoboda znamená vědomě tato pravidla dodržovat, akceptovat a oceňovat, abychom v jejich rámci mohli žít dohromady šťastný a produktivní život. 

Michaela Tučková / Učitelka batolat

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

VÝHODY RUČNÍHO PSANÍ

Další články

Školní procházky a výlety

jako nezbytné zážitky a zkušenosti pro žáky základní Montessori školy

Číst dál

Jak rozhýbat Montessori školičku

Hledáme nové způsoby, jak přinést pohyb do tradičního Montessori prostředí. V tom nám pomáhá studio Mones Moniky Němcové.

Číst dál

Výhody ručního psaní

Když vaše dítě přečtě nebo napíše první slova, je to opravdu vzrušující období. Je to začátek krásné cesty za vzděláním, která jim otevře oči do světa knih, poznatků a zázraků!

Číst dál

Kouzlo koberečku

Představte si následující situaci: Vejdete do překrásné Montessori třídy, která je plná pilně pracujících dětí. Většina z nich pracuje na zemi, kde mají rozložené pracovní koberečky. Děti v Montessori třídě vědí, jak se mezi nimi pohybovat tak, aby na ně nikdy nešláply. Není to však samozřejmé. Na začátku školního roku se jejich používání učí za použití mnoha názorných ukázek, opakování a upozorňování.

Číst dál

Výpravy do lesa s batolaty

Velkou výhodou IMSP je bezprostřední blízkost lesa. Ten nabízí našim batolatům neocenitelné příležitosti, aby se svými učiteli prozkoumali přírodu. Interakce s přírodním prostředím je přínosná pro duševní a fyzické zdraví dětí i dospělých. Umožňuje dětem inspirovat se okolním světem vně obvyklého prostředí domova nebo třídy.

Číst dál
18.03.2020
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka