Menu

Svoboda v Montessori třídě

“Dát dítěti svobodu neznamená nestarat se o něj."

Jako učitelé v Montessori slýcháme dva druhy kritiky. První je, že naši studenti mají příliš mnoho svobody – “Dělají si to, co chtějí!” – ten druhý je, že nemají přeci vůbec žádnou svobodu: “jediné, co tyto nebohé děti dělají je, že pracují!”. Obojí je svým způsobem pravda, naše děti totiž často chtějí pracovat. Je to proto, že Montessori má velmi speciální pojetí svobody ve svých třídách. 

Pro nás svoboda nepředstavuje chaos a neznamená, že děláme to, co se nám v danou chvíli zrovna zachce. Namísto toho je pro nás schopností nastavit si cíl a dosáhnout ho. Nezáleží na tom, jestli je tento cíl "Naučím se španělsky a budu žít v Madridu" nebo "Budu pracovat s růžovou věží". 

Na to, abychom byli schopni těchto cílů dosáhnout, potřebujeme schopnost zvážit naše možnosti, dokázat se pro tento cíl rozhodnout a jít si za ním. Jinými slovy svoboda vyžaduje znalost našeho prostředí, nezbytné schopnosti a sebekontrolu, abychom se na cíl dokázali zaměřit. Pro děti je přirozené mít všechny tyto schopnosti a pro nás, učitele, to znamená "pouze" dát jim příležitost se to naučit.

Naše batolata mají svobodu, že mohou prát prádlo, dokáží na tom totiž pracovat, aniž by byla ve třídě povodeň. Naše čtyřleté děti mají svobodu, že mohou zatloukat hřebíky nebo používat ostré nože, protože dodržují bezpečnostní opatření. Naši studenti na základní škole mají svobodu připravit si týdenní plán na čem budou pracovat, protože vědí, že do něj je potřeba zařadit nezbytné úkoly stejně jako jejich oblíbené. Postupně s věkem získávají důležité schopnosti, sebekontrolu a vzdělání. A úměrně tomu může růst i svoboda.

“Nechat dítě dělat to, co chce, v době, kdy ještě nemá rozvinutou schopnost sebekontroly, je jako zradit samotnou podstatu svobody.”

Naši studenti nejsou při práci potichu proto, že bychom jim zakazovali zvyšovat hlas. Chceme, aby si vědomě vybrali mluvit potichu, protože chtějí být slušní a nerušit své kamarády. Chceme, aby se naučili, že svoboda neznamená absenci pravidel a hranic. To v dnešním světě neexistuje, jsme celý život vázání pravidly a zákony. Svoboda znamená vědomě tato pravidla dodržovat, akceptovat a oceňovat, abychom v jejich rámci mohli žít dohromady šťastný a produktivní život. 

Michaela Tučková / Učitelka batolat

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

VÝHODY RUČNÍHO PSANÍ

Další články

Tipy pro život s batoletem

Batolecí období je významným obdobím pro rozvoj a budování fyzické nezávislosti dítěte. Je zcela přirozené, že o batole chceme stále pečovat. Když mu ale někdy umožníme dělat věci tak, jak chce samo, tak je to pro něj obrovský dar. Bude totiž nejen štěstím bez sebe, ale zároveň vytvoříme skvělou příležitost, jak podpořit jeho celkový rozvoj, sebedůvěru a vnímaní sebe sama.

Číst dál

Nezávislé dítě

Jak podporujeme nezávislost u našich studentů a proč to tak děláme?

Číst dál

Štědrost a umění - Projekt Random Gifts of Arts

Na jaře jsme jako součást výuky o hodnotách a umění ve třídách základní školy IMSP zařadili workshop dvou přednášejících z konference TEDxu, Garreta Garrelse a Tima Holmese.

Číst dál

Co nás čeká po mateřské škole?

Třída Montessori základní školy funguje jako dynamický systém. Je vedena pečlivě vyškolenými pedagogy kteří mají za cíl zlepšovat učení studentů ve věku 6 až 12 let a výuku individuálně přizpůsobovat jejich úrovni.

Číst dál

Jak by měla vypadat budoucnost vzdělávání našich dětí?

Radka Dohnalova, matka 3 dětí z IMSP, se věnovala výzkumu budoucnosti vzdělávání v dnešním světě. Svoje poznatky, které dala dohromady pro tento nedávno publikovaný článek by chtěla sdílet i s komunitou IMSP především proto, že při tomto výzkumu zjistila, jak moc se Montessori shoduje s tím, kam míří v současné době systém vzdělávání. 

Číst dál
18.03.2020
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka