Menu

Jak upravit domov podle Montessori

Objevte pár jednoduchých triků, jak připravit pro vaše dítě krásné, pohodlné prostředí, které napomáhá vzdělávání podle ověřených Montessori principů. 

Od narození přes batolecí, předškolní i školní období je domov tím hlavním prostředím, kde dítě vyrůstá, hraje si a roste. Je to místo, kde objevuje nové věci, vytváří si vazby s nejdůležitějšími lidmi jeho života (vámi!) a učí se porozumět světu. 

V Montessori metodě vzdělávání často hovoříme o "připraveném prostředí" v našich třídách a jeho klíčové roli pro vývoj dítěte. Stejný princip platí také pro váš domov. Víme, že děti lépe dospívají a učí se v prostředí, ve kterém se cítí zároveň bezpečně, pohodlně a mají dostatek podnětů. Ale jak takové prostředí připravit? Tady od nás máte pár tipů. 

Montessori environment for kids at your home / Montessori pokojíček pro děti

Dívejte se na okolí očima vašeho dítěte

Jedna překvapivá informace: děti jsou mnohem menší než dospělí. To znamená, že vidí prostor z jiné perspektivy. Sedněte si v pokojíčku na zem s očima v úrovni, kde je má vaše dítě. Můžete vidět a pohodlně dosáhnout na jeho hračky? Máte obrázky a další dekorace ve svém zorném poli a pohodlně je vidíte? Má stolek a židle pohodlnou výšku?  Zkrátka je tento prostor akorát pro jeho tělo a může se v něm cítit útulně? 

méně je více

Když se podíváte do našich tříd, zjistíte, že u nás nejsou žádné bedny a koše na materiály. Vše je jednoduše vidět, snadno se v tom orientujete a můžete si pohodlně vybrat. Je mnohem lepší mít tak akorát hraček vyskládaných venku, ostatní mít schované někde ve skříni a obměňovat je pravidelně ve stylu "sezónních nabídek", než své dítě zavalit výběrem. Máme jedno pravidlo: pokud se nějaké hračky dítě nedotkne týden, je naprosto bezpečné ji vzít a dát ji na nějaký čas stranou. Až ji časem vyndáte, bude zase jako nová.

vybírejte přírodní materiály

V naší společnosti je na výběr neuvěřitelné množství plastových věcí pro malé děti. Je to celkem pochopitelné – plast je levný, jednoduše omyvatelný a nerozbije se, když spadne na zem. Problém je, že tím, že se zaměříme na tento jeden materiál, přijdou děti o poznávání dřeva, porcelánu, kovu, skla, textilu a dalších materiálů. Pokud je to možné, nabízejte svým dětem opravdové, přírodní materiály. Kromě bohatších zkušeností pro jejich smysly získají i reálné vnímání krásy a propojení s přírodou. 

dejte dítěti kontrast i mírumilovné prostředí 

Je tu jedno obvyklé a docela nešťastné přesvědčení, že děti potřebují nespočet zářivých barev a hlasitých zvuků, abychom upoutali jejich pozornost. Samozřejmě pozornost všech lidí (nejenom dětí) přitahují výrazně barevné věci, nicméně pokud je toho příliš, smysly dětí již nebudou stimulovat, ale otupí. Vytvořte dítěti neutrální příjemné pozadí – jemné barvy, světlý přírodní nábytek a látky. Díky tomu, budou moci mysl a oči dítěte odpočívat a o to více budou přitahovat jeho pozornost hračky a aktivity. 

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

JAK ÚSPĚŠNĚ NAUČIT BATOLE CHODIT NA NOČNÍK

Další články

Interview v Czech and Slovak Leaders s Kateřinou Bečkovou

“Svým dětem jsem chtěla zajistit nejlepší možné vzdělání”

Číst dál

Jak fungují smíšené třídy v Montessori škole?

Slyšeli jste již někdy o smíšených třídách v Montessori školách a zajímalo by vás, k čemu je tento systém dobrý? Hlavním důvodem je, že mladší děti mohou přirozeně získávat zkušenosti od těch starších, mít je za vzor a za své mentory, starším dětem pak umožňuje vyzkoušet si role leaderů. Tento model odráží reálné životní situace, například když různě staří kolegové pracují společně v týmu a vzájemně se učí jeden od druhého.

Číst dál

Štědrost a umění - Projekt Random Gifts of Arts

Na jaře jsme jako součást výuky o hodnotách a umění ve třídách základní školy IMSP zařadili workshop dvou přednášejících z konference TEDxu, Garreta Garrelse a Tima Holmese.

Číst dál

Video: Společná pravidla, abychom se cítili dobře

Jak pracujeme na tom, abychom měli příjemnou atmosféru a podporovali vzájemný respekt mezi dětmi v Montessori třídě? Spolu s dětmi vyváříme pravidla jejich třídy!

Číst dál

Interview s učitelem, Greg McCrackenem

Jaké je tvé životní motto? Když jsem byl mladý, můj tatínek mi říkával: „Vždycky dělej to nejlepší, co umíš.“ A podobně se snažím mít často na mysli: „Dělej, co umíš, tam kde jsi a s tím, co máš.“ 

Číst dál
21.04.2020
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka