Menu

Vařit s dětmi je zábava!

Často se říká, že „společné stolování drží rodinu pohromadě”. Posuňme se ještě o něco dále a pojďme společně péct a vařit. My v Montessori víme, že kuchyně nabízí celou řadu možností všem dětem, batolaty počínaje a dospívajícími konče. Vaření a pečení je totiž součástí Montessori aktivit v oblasti praktického života již od okamžiku, kdy batole začne chodit. Tyto výhody však nejsou v žádném případě vázány na připravené prostředí v Montessori třídě – velmi snadno lze vše aplikovat také doma.

Nejmenší batolata mohou omývat a trhat salátové listy, míchat těsto, mačkat banány, přidávat přísady, loupat vajíčka nebo ovoce. Předškoláci zvládnou očistit a nakrájet zeleninu, uhníst a vyválet těsto či nastrouhat sýr. Děti ve školním věku mohou vařit či péct podle receptů, mohou s (velkou) opatrností používat troubu či varnou desku a smažit tak palačinky či upéct muffiny. Dospívající dokáží naplánovat rodinný jídelníček, sestavovat nákupní seznamy a také chodit nakupovat.

U menších dětí je jasné, že po jejich pobytu v kuchyni budeme mít nakonec více práce, než kdybychom vařili či pekli sami. Přemýšlejme o tom ale tak, že ta trocha práce navíc je vyvážena nesmírně cennou zkušeností pro děti. A tím máme na mysli nejen kulinářské znalosti a schopnosti, ale zejména to, jak tato činnost pomáhá vývoji dítěte.

Vaření rozvíjí tělo i duši dětí.

Příprava jídla spojuje do nejvyšší míry příjemné s užitečným. Napomáhá rozvoji motoriky, poskytuje velké množství oněch veledůležitých smyslových zkušeností a stimuluje v dětech smysl pro řád, pořádek a posloupnost. V případě starších dětí nabízí vaření podle receptu (nebo třeba i jeho opsání) skvělé procvičení čtení, psaní a počítání. Odvažování přísad nebo třeba násobení množství surovin je ideálním příkladem matematiky v praxi. Celý proces vaření či pečení vyžaduje od dětí soustředění a všímavost.  

Příprava jídla nabádá děti k experimentování s novými chutěmi.

Máte doma dítě, které je v jídle extrémně vybíravé? Zapojte jej do vaření. Je to neuvěřitelně účinný způsob, jak dítě podpořit ve vyzkoušení nových chutí a rozšíření chuťových preferencí. Dítě, které samo mylo a krájelo salát nebo míchalo polévku, bude mít nesrovnatelně větší motivaci ochutnat plody vlastní práce, než kdybyste jej pouze posadili před hotovou věc. Vaření je perfektní příležitost mluvit s dětmi o zdravé výživě nebo o důležitosti vyvážené stravy. 

Vaření je jednou ze základních životních dovedností; děti se díky němu cítí sebevědomější, nezávislejší a schopnější.

Všichni dostáváme hlad a všichni musíme jíst – když se dítě (nebo i dospělý člověk) naučí samo uspokojit tuto univerzální lidskou potřebu, aniž by přitom bylo závislé na ostatních, je to pro ně převratná zkušenost. Představte si tu radost pětiletého chlapce, který zrovna sám připravil palačinky pro své rodiče, nebo jak skvěle se bude cítit desetileté děvče, když připraví večeři pro celou rodinu. Tyto zkušenosti se pak stávají nedílnou součástí jejich osobnosti. 

Vaření představuje přirozenou příležitost pro kvalitně strávený čas s rodinou.

Řada sociologických výzkumů dokládá, že jedny z nejsilnějších okamžiků sbližování zažívají lidé právě v okamžicích, kdy společně vykonávají nějakou praktickou a užitečnou činnost. Věříme, že si vaření s dětmi užijete!

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

VZHŮRU DO KALUŽÍ

Další články

Pozitivní řeč: jak proměnit „ne” v „ano”

„Život může být mnohem snazší, stačí změnit slova, která používáme." - Alicia Eaton, učitelka AMI Montessori a odbornice na chování dětí. 

Číst dál

Vzhůru do kaluží

Jarní pranostika říká „Když v březnu fouká a v dubnu leje, máj se květinami směje“… Jarní dny bývají často chladné a větrné. Je to čas plný očekávání, kdy vyrážejí první lístky a květy. Zároveň je to však i období, které vytváří rodičům vrásky na čele nekonečnými příděly bahna, deště a louží, které jsou pro děti velkým lákadlem.

Číst dál

Jak porozumět vnitřnímu pořádku dítěte

Stalo se vám, že si vaše dítě zpívalo stejnou písničku pořád dokola, nebo vás prosilo vyprávět mu stejnou pohádku tisíckrát? Maria Montessori upozorňovala na důležitost takzvaných senzitivních období, která jsou příležitostí pro dítě rozvíjet některé své schopnosti, například pohybové, jazykové nebo také smysl pro pořádek. Potřeba uspořádání prostředí je u dětí důležitá již od narození, nejvíce vrcholí okolo druhého roku života, a vytratí se okolo pěti let. Toto období vývoje pomáhá dítěti propojit sebe samo s okolním světem, zpracovávat informace a překonávat překážky.

Číst dál

Nezávislé dítě

Jak podporujeme nezávislost u našich studentů a proč to tak děláme?

Číst dál

IMSP se přidává k programu Roots & Shoots v Česku!

S radostí oznamujeme, že IMSP se oficiálně přidala do programu Roots & Shoots v Česku! Tato spolupráce, kterou vede členka našeho týmu, Irena Andělová, otevírá novou významnou kapitolu v odhodlání naší školy vychovávat sebevědomé, účastné a aktivní občany tohoto světa.

Číst dál
09.05.2019
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka