Menu

Stolování s batoletem

Většina z nás si se svými blízkými ráda zajde někam na večeři. Společné jídlo s někým, koho máte rádi, je zpravidla velmi příjemnou záležitostí: chutné jídlo, konverzace a dobrá společnost.

Při představě stolování s malým dítětem se většině z nás vybaví něco úplně jiného. Níže uvádíme tři nejčastější záludnosti, které nám často (a zbytečně) společný čas u stolu kazí.

Jak naučit batolata jíst podle Montessori

  • Neřešte nepořádek. Nestresujte své děti (a sami sebe) tím, že jim jídlo padá, něco rozlijí apod. Místo toho se uvolněte a s nepořádkem při jídle s malými dětmi zkrátka počítejte. Než dítě krmit (nebo po něm uklízet) je lepší dát mu samotnému k dispozici úklidové pomůcky (ubrousek, mokrou houbičku, smetáček či lopatku). Jestli vám pohled na batole, pečlivě drhnoucí žídličku, nevykouzlí úsměv, sním tenhle článek.

  • Netrapte se kvůli tomu, kolik toho děti (ne)sní. Nutit děti, aby snědly ten „správný“ počet kalorií, je úplně zbytečné. Vaším cílem je totiž naučit dítě naslouchat signálům jeho těla a jíst právě tolik, kolik mu napovídá. Apetit a potřeby dětí se velmi často mění a netrpí-li zdravotními problémy, pak jsou tyto výkyvy naprosto přirozené. Pokud máte přesto starost, jí-li dítě dost, všímejte a zapisujte si alespoň raději co a kolik sní v průběhu jednoho týdne, nikoliv dne.

  • Vyhraďte si na stolování čas. Jídlo je přirozeně pro děti zajímavé a příjemné, a ideálně bychom si ho měli společně s nimi užívat a „objevovat“. Stolujeme-li s malými dětmi, hodí se nastavit si jasná pravidla a vzájemná očekávání. Mezi ta základní patří, že se soustředíme pouze na jídlo a jeden na druhého. Stejně jako by rodiče neměli například vytahovat mobilní telefon, tak by děti neměly odbíhat k hračkám, tabletu či televizi. Vytvoření tohoto zdravého návyku je velmi snadné – zkrátka trvejte na tom, že se u jídla sedí a nikam neodchází. Když děti od stolu vstanou, jídlo končí a můžete jim nabídnout pomoc s úklidem. 

Příprava stolu na jídlo s batoletem v Montessori školce a jeslích

Jedení reálnými příbory v Montessori jeslích a mateřské škole

Samostatnost při jídle - Montessori školka a jesle

Michaela Tučková – učitelka batolat v IMSP

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

JAK UPRAVIT DOMOV PODLE MONTESSORI

Další články

Jak porozumět vnitřnímu pořádku dítěte

Stalo se vám, že si vaše dítě zpívalo stejnou písničku pořád dokola, nebo vás prosilo vyprávět mu stejnou pohádku tisíckrát? Maria Montessori upozorňovala na důležitost takzvaných senzitivních období, která jsou příležitostí pro dítě rozvíjet některé své schopnosti, například pohybové, jazykové nebo také smysl pro pořádek. Potřeba uspořádání prostředí je u dětí důležitá již od narození, nejvíce vrcholí okolo druhého roku života, a vytratí se okolo pěti let. Toto období vývoje pomáhá dítěti propojit sebe samo s okolním světem, zpracovávat informace a překonávat překážky.

Číst dál

Batolata v IMSP: Pomoz mi, abych to dokázal sám

Jedna z klíčových schopností, kterou Montessori vzdělávací systém rozvíjí mnoha způsoby během celého dětství a celého vzdělávacího procesu, je nezávislost.

Číst dál

Štědrost a umění - Projekt Random Gifts of Arts

Na jaře jsme jako součást výuky o hodnotách a umění ve třídách základní školy IMSP zařadili workshop dvou přednášejících z konference TEDxu, Garreta Garrelse a Tima Holmese.

Číst dál

Video: Přátelské prostředí ve škole

Jedním z hlavních cílů Montessori vzdělávání je pomoci dětem stát se plnohodnotnými občany tohoto světa. Jak se nám daří něčeho takového dosahovat?

Číst dál

IMSP podcast s absolventkou Tarou Svobodovou

"Všem studentům velmi doporučuji si čas v IMSP opravdu užívat, je to období na které velmi ráda vzpomínám."

Číst dál
25.04.2020
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka