Menu

7 výhod, které získáte, pokud začnete s Montessori již od narození

“Velikost lidské osobnosti začíná hodinou narození" Maria Montessori

Lidé jsou často překvapení, když zjistí, že Montessori principy mohou využívat již od narození. Často od rodičů slýcháme: „Kdybych jen o tomto věděl dřív!" Proto jsme se rozhodli učit rodiče pracovat s Montessori již během prvního roku života dítěte. Je toho hodně, co můžete dělat od samého začátku tak, aby to bylo v souladu s Montessori principy – jak se miminka dotýkáte, jak na něj mluvíte, jak máte uspořádaný svůj domov i jak reagujete na jeho komunikaci. Miminka mají absorbující mysl, která jim dovoluje učit se nevědomě a bez námahy z prostředí, které je obklopuje.

Montessori kurz pro miminka v Praze

Montessori vzdělávání dalece překračuje hranice toho, na co jsme zvyklí ve třídách, na konvenční roli učitele, který učí dítě. Zahrnuje každou interakci a zkušenost, se kterou se dítě setká od samého počátku svého života. To je důvod, proč lze Montessori vzdělávací principy využívat a proč jsou pro dítě prospěšné již od prvního měsíce života.

samostatnost

Montessori klade důraz na podporu samostatnosti od raného věku. Už miminka jsou povzbuzována, aby prozkoumávala prostředí a interagovala s ním, což jim umožňuje budovat sebedůvěru a samostatnost.

rozvoj smyslů

Montessori materialy a aktivity pro miminka jsou zaměřené na stimulaci smyslů prostřednictvím hmatových, sluchových a vizuálních zážitků. Pomáhají při rozvoji smyslového vnímání a jemné motoriky. 

osvojování jazyka

Montessori prostředí umožňuje jazykově bohaté interakce. I v takto raném dětství jsou děti vystavené různým zvukům jazyků, což může podpořit raný vývoj jazykových schopností.

pořádek a denní režim

Montessori prostředí klade důraz na pořádek a konzistentnost. Vytvoření režimu a poskytování předvídatelného prostředí pomáhá miminkám cítit se bezpečně a rozvíjet smysl pro pořádek v jejich životě.   

Respekt k individuálnímu tempu 

Montessori vzdělávání uznává, že každé dítě se vyvíjí svým vlastním tempem. V Montessori prostředí pro miminka je kladen důraz na pozorování a pochopení jedinečných potřeb a vývojových fází každého dítěte.

jemná a hrubá motorika

Montessori aktivity jsou navrženy tak, aby podporovaly rozvoj jemné a hrubé motoriky. Děti motivujeme, aby chytaly věci, dosahovaly na ně, plazily se a později chodily, a rozvíjely tak svoje pohybové schopnosti.

Sociální interakce

Přestože v prvním roce života je Montessori zaměřené hlavně na individuální rozvoj dítěte, jsou tu příležitosti i pro sociální interakce s lidmi z okolí, kteří o dítě pečují, nebo s jinými dětmi. Pokud je dítě vystaveno v raném věku sociálním interakcím, vytváří se tím základ pro budoucí zdravý sociální vývoj. 

Montessori pokoj pro miminkaTyto výhody Montessori vzdělávání budou vaše dítě provázet po celou dobu jeho batolecího věku i po něm, a budou mu poskytovat pevný základ, na kterém bude stavět své zkušenosti s učením v dětství a dospívání.

Máte doma novorozence a chtěli byste se seznámit s Montessori? 

Přidejte se k nám a přihlaste se na Montessori dílničky pro rodiče s miminky Baby & Me. Naučíte se vytvořit podporující prostředí, vytvořit dítěti režim, jak komunikovat a jak můžete používat koncept „Následování dítěte”.

přihlásit se na kurz baby and me

Pokud již máte batole ve věku od 15 měsíců do 3 let, můžete se přihlásit na Montessori dílničky, určené pro starší děti a jejich rodiče – Batole a já.

 

Další články

Jak porozumět vnitřnímu pořádku dítěte

Stalo se vám, že si vaše dítě zpívalo stejnou písničku pořád dokola, nebo vás prosilo vyprávět mu stejnou pohádku tisíckrát? Maria Montessori upozorňovala na důležitost takzvaných senzitivních období, která jsou příležitostí pro dítě rozvíjet některé své schopnosti, například pohybové, jazykové nebo také smysl pro pořádek. Potřeba uspořádání prostředí je u dětí důležitá již od narození, nejvíce vrcholí okolo druhého roku života, a vytratí se okolo pěti let. Toto období vývoje pomáhá dítěti propojit sebe samo s okolním světem, zpracovávat informace a překonávat překážky.

Číst dál

Jak by měla vypadat budoucnost vzdělávání našich dětí?

Radka Dohnalova, matka 3 dětí z IMSP, se věnovala výzkumu budoucnosti vzdělávání v dnešním světě. Svoje poznatky, které dala dohromady pro tento nedávno publikovaný článek by chtěla sdílet i s komunitou IMSP především proto, že při tomto výzkumu zjistila, jak moc se Montessori shoduje s tím, kam míří v současné době systém vzdělávání. 

Číst dál

Procházky do lesa za poznáváním sebe i okolí

Maria Montessori chodívala po lesích v Indii a trhala lístky ze stromu, aby učila o jejich funkci a struktuře, kopala v půdě, aby ukázala všudypřítomnost života, zkoumala systém kořenů rostlin a podle jejich vzoru propojovala i svou výuku. S podobnou myšlenkou umožňujeme studentům se učit venku v přirozeném prostředí.

Číst dál

Jak fungují smíšené třídy v Montessori škole?

Slyšeli jste již někdy o smíšených třídách v Montessori školách a zajímalo by vás, k čemu je tento systém dobrý? Hlavním důvodem je, že mladší děti mohou přirozeně získávat zkušenosti od těch starších, mít je za vzor a za své mentory, starším dětem pak umožňuje vyzkoušet si role leaderů. Tento model odráží reálné životní situace, například když různě staří kolegové pracují společně v týmu a vzájemně se učí jeden od druhého.

Číst dál

IMSP Podcast s absolventem Hubertem Kobrem

Poslechněte si interview naší moderátorky Mariany Bečkové s absolventem IMSP, Hubertem Kobrem v novém díle IMSP podcastu. Hubert navštěvoval IMSP od jejího založení až do doby, kdy začal studovat IB program na české škole. V rozhovoru se baví o tom, jak mu anglické osnovy v Montessori škole pomohly zvládnout tak náročný akademický plán. 

Číst dál
13.09.2023
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka