Menu
 Zpět

Škola v lockdownu

Všichni si někdy stěžujeme na situaci, se kterou se od minulého jara musíme potýkat. Já se naopak snažím podívat na to, co nám přinesla pozitivního. 

Jako matce v domácnosti se mi naskytla skvělá příležitost zažít, jak funguje domácí vzdělávání. O domácí vzdělávání nebo unschooling jsem se zajímala i dříve a u své druhé dcery Emily jsem o něm dokonce vážně uvažovala. Viděla jsem problém v tom, že bych nebyla schopna naplnit sociální aspekt jejího vzdělávání a potřeb. Navíc, jakmile potkala svou nejlepší kamarádku v Primary třídě, neměla jsem šanci ji přesvědčit, aby se mnou zůstala doma. Teď ale najednou mohu zažít domácí vzdělávání, aniž by mě to stálo moc úsilí. Veškerou práci a vyučování připravují její úžasné učitelky. No nezní to skvěle?

International Montessori School homeschooling in lockdown 

A tak začalo naše dobrodružství domácího vzdělávání minulý březen, během prvního lockdownu, a já z něj byla vlastně nadšená. Samozřejmě jsme nejdříve museli přizpůsobit mnoho věcí a vytvořit nový pravidelný režim, který je pro Emily hodně důležitý, ale mohu říct, že jsme si užívali, že můžeme být společně doma.

Mohli jsme vstávat později, v podstatě podle našich biologických hodin, nemuseli jsme spěchat se snídaní, ušetřili čas, který obvykle strávíme na cestě, byli jsme flexibilnější a mohli jsme všeobecně trochu zpomalit naše tempo.

Když byla Emily unavená z dlouhého koukání na obrazovku během online lekcí, zjistili jsme, že musí jít ven, proběhnout se po zahradě a být chvíli v přírodě. Dokonce jsme koupili trampolínu, která je na takové odreagování ideální.  Na její tváři jsem viděla, že už po několika minutách venku úplně změnila náladu. Sama tak dostala příležitost zjistit, co musí dělat, když se cítí vyčerpaná učením, a bude si to pamatovat po zbytek svého života. Měla by takovou flexibilitu a možnost uvědomit si sebe a své potřeby během normální výuky?

Montessori homeschooling in Covid 19 times

 

Daší věc, která Emily vyhovuje, je velká flexibilita při učení, může si sama určit čas, který dané práci věnuje. Nemusí se vůbec stresovat a ví, že mě vždy může požádat o pomoc. Ale zjišťuji, že to potřebuje čím dál méně. Zvládá pracovat čím dál samostatněji, méně věcmi se nechá rozptýlit, a díky tomu dokáže udělat více práce. 

Další pozitivní věcí, kterou našim dětem distanční výuka dala, je práce s počítačem. Byly vždy rychlejší než my, když šlo o technologie, ale distanční výuka jejich učení v tomto směru ještě urychlila. Museli se naučit pracovat s e-maily, vytvářet dokumenty v aplikacích Google, Zoom a pracují se Seesaw, který je velmi užitečný pro Emily i pro mě při organizaci její práce. Emily je s těmito programy moc spokojená.

A ještě jedna pozitivní zpráva. Nevím, kolik jídla se vyhazuje ve školní jídelně, ale my jsme doma dokázali vyhazování jídla úplně eliminovat. Vařím jenom to, co máme rádi a všechny zbytky vždy dojíme. 

Iveta Wells, matka studentky vyšší základní školy

Další články

Batole a já: rozhovor s Ariou a Evangeliou

Rádi bychom vám představili Evangeliu a její dceru Ariu. Obě spolu absolvovaly nejprve náš kurz Batole a já, po kterém Aria navštěvovala nejprve naši Montessori třídu pro batolata a nyní naši mateřskou školu. Jak se jim na kurzu líbilo, co se naučily a co si z něj odnesly do každodenního života?

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Laurou van Steeg

“V IMSP jsme se vždy učili, jak mluvit s lidmi, jak být uvědomělí, poslouchat jeden druhého, a to mi opravdu pomohlo v získávání nových přátelství. Jakmile máte přátele, všechno ostatní je jednoduché. Všechno ostatní zvládnete. 

Číst dál

Výpravy do lesa s batolaty

Velkou výhodou IMSP je bezprostřední blízkost lesa. Ten nabízí našim batolatům neocenitelné příležitosti, aby se svými učiteli prozkoumali přírodu. Interakce s přírodním prostředím je přínosná pro duševní a fyzické zdraví dětí i dospělých. Umožňuje dětem inspirovat se okolním světem vně obvyklého prostředí domova nebo třídy.

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Karolínou Muchovou

Tento týden si v podcastu IMSP popovídala naše moderátorka Mariana Bečková s absolventkou Karolínou Muchovou. Karolína se narodila a vyrostla v Praze. Vždy bylo jejím snem jet studovat vysokou školu do zahraničí. Poslechněte si, jak ji IMSP připravila na náročné studium na střední škole i na rozhodnutí studovat na univerzitě v Chicagu v USA. Karolína vypráví, jak byla díky opravdové pozornosti a individuálním osnovám, sestaveným učiteli IMSP, připravena uspět ve světě.

Číst dál

Jak fungují smíšené třídy v Montessori škole?

Slyšeli jste již někdy o smíšených třídách v Montessori školách a zajímalo by vás, k čemu je tento systém dobrý? Hlavním důvodem je, že mladší děti mohou přirozeně získávat zkušenosti od těch starších, mít je za vzor a za své mentory, starším dětem pak umožňuje vyzkoušet si role leaderů. Tento model odráží reálné životní situace, například když různě staří kolegové pracují společně v týmu a vzájemně se učí jeden od druhého.

Číst dál
10.03.2021
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka