Menu
 Zpět

Škola v lockdownu

Všichni si někdy stěžujeme na situaci, se kterou se od minulého jara musíme potýkat. Já se naopak snažím podívat na to, co nám přinesla pozitivního. 

Jako matce v domácnosti se mi naskytla skvělá příležitost zažít, jak funguje domácí vzdělávání. O domácí vzdělávání nebo unschooling jsem se zajímala i dříve a u své druhé dcery Emily jsem o něm dokonce vážně uvažovala. Viděla jsem problém v tom, že bych nebyla schopna naplnit sociální aspekt jejího vzdělávání a potřeb. Navíc, jakmile potkala svou nejlepší kamarádku v Primary třídě, neměla jsem šanci ji přesvědčit, aby se mnou zůstala doma. Teď ale najednou mohu zažít domácí vzdělávání, aniž by mě to stálo moc úsilí. Veškerou práci a vyučování připravují její úžasné učitelky. No nezní to skvěle?

International Montessori School homeschooling in lockdown 

A tak začalo naše dobrodružství domácího vzdělávání minulý březen, během prvního lockdownu, a já z něj byla vlastně nadšená. Samozřejmě jsme nejdříve museli přizpůsobit mnoho věcí a vytvořit nový pravidelný režim, který je pro Emily hodně důležitý, ale mohu říct, že jsme si užívali, že můžeme být společně doma.

Mohli jsme vstávat později, v podstatě podle našich biologických hodin, nemuseli jsme spěchat se snídaní, ušetřili čas, který obvykle strávíme na cestě, byli jsme flexibilnější a mohli jsme všeobecně trochu zpomalit naše tempo.

Když byla Emily unavená z dlouhého koukání na obrazovku během online lekcí, zjistili jsme, že musí jít ven, proběhnout se po zahradě a být chvíli v přírodě. Dokonce jsme koupili trampolínu, která je na takové odreagování ideální.  Na její tváři jsem viděla, že už po několika minutách venku úplně změnila náladu. Sama tak dostala příležitost zjistit, co musí dělat, když se cítí vyčerpaná učením, a bude si to pamatovat po zbytek svého života. Měla by takovou flexibilitu a možnost uvědomit si sebe a své potřeby během normální výuky?

Montessori homeschooling in Covid 19 times

 

Daší věc, která Emily vyhovuje, je velká flexibilita při učení, může si sama určit čas, který dané práci věnuje. Nemusí se vůbec stresovat a ví, že mě vždy může požádat o pomoc. Ale zjišťuji, že to potřebuje čím dál méně. Zvládá pracovat čím dál samostatněji, méně věcmi se nechá rozptýlit, a díky tomu dokáže udělat více práce. 

Další pozitivní věcí, kterou našim dětem distanční výuka dala, je práce s počítačem. Byly vždy rychlejší než my, když šlo o technologie, ale distanční výuka jejich učení v tomto směru ještě urychlila. Museli se naučit pracovat s e-maily, vytvářet dokumenty v aplikacích Google, Zoom a pracují se Seesaw, který je velmi užitečný pro Emily i pro mě při organizaci její práce. Emily je s těmito programy moc spokojená.

A ještě jedna pozitivní zpráva. Nevím, kolik jídla se vyhazuje ve školní jídelně, ale my jsme doma dokázali vyhazování jídla úplně eliminovat. Vařím jenom to, co máme rádi a všechny zbytky vždy dojíme. 

Iveta Wells, matka studentky vyšší základní školy

Další články

Co nás čeká po mateřské škole?

Třída Montessori základní školy funguje jako dynamický systém. Je vedena pečlivě vyškolenými pedagogy kteří mají za cíl zlepšovat učení studentů ve věku 6 až 12 let a výuku individuálně přizpůsobovat jejich úrovni.

Číst dál

Top 3 zimní aktivity pro batolata

Když jsou děti na vánoční prázdniny doma, bývá někdy oříšek vymyslet, co zajímavého s nimi podniknout. Proto jsme pro vás připravili naše tři nejoblíbenější zimní aktivity, které jsou skvělé i pro batolata. Materiál, který na ně potřebujete, najdete pravděpodobně snadno doma.

Číst dál

uvědomění: klíčová součást montessori základního vzdělávání

Pokud navštívíte třídu naší vyšší základní školy v 11:20, uslyšíte zazvonit zvoneček. Žáci si uklidí, v 11:30 se sejdou na koberci uprostřed třídy a zapálí svíčku. Učitel nastaví na hodinách pět minut a děti začnou cvičení vnímavosti.

Číst dál

Jak pomoci batoleti s oblékáním

Trpělivost a pozitivní přístup jsou při pomáhání batoleti, aby se samo obléklo nebo svléklo, tím nejdůležitějším. Znamená to zůstat s ním, zajímat se o to, jak postupuje, udržovat oční kontakt a trpělivě přihlížet, jak se postupně učí jednotlivé kroky a pohyby. 

Číst dál

Vařit s dětmi je zábava!

Často se říká, že „společné stolování drží rodinu pohromadě”. Posuňme se ještě o něco dále a pojďme společně péct a vařit. My v Montessori víme, že kuchyně nabízí celou řadu možností všem dětem, batolaty počínaje a dospívajícími konče. Vaření a pečení je totiž součástí Montessori aktivit v oblasti praktického života již od okamžiku, kdy batole začne chodit. Tyto výhody však nejsou v žádném případě vázány na připravené prostředí v Montessori třídě – velmi snadno lze vše aplikovat také doma.

Číst dál
10.03.2021
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka