Menu
 Zpět

Škola v lockdownu

Všichni si někdy stěžujeme na situaci, se kterou se od minulého jara musíme potýkat. Já se naopak snažím podívat na to, co nám přinesla pozitivního. 

Jako matce v domácnosti se mi naskytla skvělá příležitost zažít, jak funguje domácí vzdělávání. O domácí vzdělávání nebo unschooling jsem se zajímala i dříve a u své druhé dcery Emily jsem o něm dokonce vážně uvažovala. Viděla jsem problém v tom, že bych nebyla schopna naplnit sociální aspekt jejího vzdělávání a potřeb. Navíc, jakmile potkala svou nejlepší kamarádku v Primary třídě, neměla jsem šanci ji přesvědčit, aby se mnou zůstala doma. Teď ale najednou mohu zažít domácí vzdělávání, aniž by mě to stálo moc úsilí. Veškerou práci a vyučování připravují její úžasné učitelky. No nezní to skvěle?

International Montessori School homeschooling in lockdown 

A tak začalo naše dobrodružství domácího vzdělávání minulý březen, během prvního lockdownu, a já z něj byla vlastně nadšená. Samozřejmě jsme nejdříve museli přizpůsobit mnoho věcí a vytvořit nový pravidelný režim, který je pro Emily hodně důležitý, ale mohu říct, že jsme si užívali, že můžeme být společně doma.

Mohli jsme vstávat později, v podstatě podle našich biologických hodin, nemuseli jsme spěchat se snídaní, ušetřili čas, který obvykle strávíme na cestě, byli jsme flexibilnější a mohli jsme všeobecně trochu zpomalit naše tempo.

Když byla Emily unavená z dlouhého koukání na obrazovku během online lekcí, zjistili jsme, že musí jít ven, proběhnout se po zahradě a být chvíli v přírodě. Dokonce jsme koupili trampolínu, která je na takové odreagování ideální.  Na její tváři jsem viděla, že už po několika minutách venku úplně změnila náladu. Sama tak dostala příležitost zjistit, co musí dělat, když se cítí vyčerpaná učením, a bude si to pamatovat po zbytek svého života. Měla by takovou flexibilitu a možnost uvědomit si sebe a své potřeby během normální výuky?

Montessori homeschooling in Covid 19 times

 

Daší věc, která Emily vyhovuje, je velká flexibilita při učení, může si sama určit čas, který dané práci věnuje. Nemusí se vůbec stresovat a ví, že mě vždy může požádat o pomoc. Ale zjišťuji, že to potřebuje čím dál méně. Zvládá pracovat čím dál samostatněji, méně věcmi se nechá rozptýlit, a díky tomu dokáže udělat více práce. 

Další pozitivní věcí, kterou našim dětem distanční výuka dala, je práce s počítačem. Byly vždy rychlejší než my, když šlo o technologie, ale distanční výuka jejich učení v tomto směru ještě urychlila. Museli se naučit pracovat s e-maily, vytvářet dokumenty v aplikacích Google, Zoom a pracují se Seesaw, který je velmi užitečný pro Emily i pro mě při organizaci její práce. Emily je s těmito programy moc spokojená.

A ještě jedna pozitivní zpráva. Nevím, kolik jídla se vyhazuje ve školní jídelně, ale my jsme doma dokázali vyhazování jídla úplně eliminovat. Vařím jenom to, co máme rádi a všechny zbytky vždy dojíme. 

Iveta Wells, matka studentky vyšší základní školy

Další články

Procházky do lesa za poznáváním sebe i okolí

Maria Montessori chodívala po lesích v Indii a trhala lístky ze stromu, aby učila o jejich funkci a struktuře, kopala v půdě, aby ukázala všudypřítomnost života, zkoumala systém kořenů rostlin a podle jejich vzoru propojovala i svou výuku. S podobnou myšlenkou umožňujeme studentům se učit venku v přirozeném prostředí.

Číst dál

IMSP podcast s absolventkou Tarou Svobodovou

"Všem studentům velmi doporučuji si čas v IMSP opravdu užívat, je to období na které velmi ráda vzpomínám."

Číst dál

IMSP Podcast: Meet alumna Mariana Beckova

"Má tři slova, kterými bych popsala IMSP, jsou samostatnost, zábava a zvídavost!"

Číst dál

Školní procházky a výlety

jako nezbytné zážitky a zkušenosti pro žáky základní Montessori školy

Číst dál

Dlouhá cesta, která se vyplatí

Každé ráno se spolu se svou malou dcerkou vydávám na pětačtyřicetiminutovou cestu MHD do stanice…

Číst dál
10.03.2021
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka