Menu

Výpravy do lesa s batolaty

Velkou výhodou IMSP je bezprostřední blízkost lesa. Ten nabízí našim batolatům neocenitelné příležitosti, aby se svými učiteli prozkoumali přírodu. Interakce s přírodním prostředím je přínosná pro duševní a fyzické zdraví dětí i dospělých. Umožňuje dětem inspirovat se okolním světem vně obvyklého prostředí domova nebo třídy.

Je samozřejmé, že prvním krokem k prozkoumání přírody je příprava! Před návštěvou lesa, máme příležitost diskutovat o tom, jaké je ten den počasí, jak se vzhledem k počasí oblékneme a co můžeme podniknout. Můžeme se například dětí zeptat, jak bychom se měli obléknout do deště, nebo jim připomeneme, aby v horkém dni hodně pily. Batolata podporujeme v samostatném oblékaní tak, jak to jen dokážou, ideálně jen pomocí několika verbálních pokynů. Můžeme se dětí například zeptat, kam si daly pláštěnku, nebo je požádat, aby nám ukázaly, jak si nazouvají boty. To umožňuje batoleti, aby se připravilo na své lesní dobrodružství všímavým způsobem, a zároveň podporujeme jeho samostatnost a rozvoj motorických dovedností.

Jakmile jsou zvědavé a energické děti v lese, mohou pod dohledem učitelů běžet napřed, zatímco ostatní děti mohou zůstat vzadu a užívat si klidu lesa v pomalejším tempu. Učitelé bedlivě sledují všechny děti a provázejí lesem přední, střední i zadní část skupiny. Les je přirozeně inspirativní prostředí, které vyvíjejícímu se dítěti poskytuje příležitosti pro kreativitu, učení, všímavost a samozřejmě pro cvičení!

Montessori dětská skupina - procházky v lese

Jako průvodci můžeme děti vést k aktivním hrám, které rozpohybují jejich těla, nebo je povzbudit, aby les kolem sebe vnímaly svými smysly. Batolata jsou vedena k tomu, aby se rukama dotýkala stromů, listů a mechu, aby poznala textury lesa. Děti mohou být také povzbuzovány, aby v klidu naslouchaly zvukům ptáků, hmyzu a dalších tvorů žijících kolem nich. Můžeme sledovat, jak se les s postupem ročních období mění. Pozorujeme, jak listy rostou, mění barvu a padají. Můžeme upozornit na čerstvě rostoucí květiny i aktivitu hmyzu.

V batolecím období můžeme děti učit poznávat přírodu prostřednictvím jednoduchých vzorů. Můžeme vyzvat batole, aby našlo tři stejné listy, například z dubu. Ukážeme jim, čím jsou tyto konkrétní listy jedinečné, a pojmenujeme strom, ze kterého pocházejí. Batole si tak může rozšířit slovní zásobu a porozumět přírodě, která ho obklopuje. Malé děti mohou také vytvořit umělecká díla z přírodních materiálů lesa. Stavění malých pohádkových domečků nebo uměleckých děl z klacků a listů umožňuje malým dětem zanechat v lese svou stopu, aniž by poškozovaly přírodní prostředí. Lesní procházky umožňují dětem pocvičit mysl i tělo v poutavém, neustále se měnícím prostředí. Doufáme, že pravidelný pobyt venku podpoří u našich batolat začátek celoživotní lásky a úcty k přírodě.

Maya Lucas

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

Jak na komunikaci s batoletem

Další články

Praktický život a jeho přínosy pro vývoj batolete

“První věc, kterou je třeba si uvědomit o cvičeních praktického života je to, že jejich cíl vlastně není "praktický". Důraz by se neměl klást na slovo „praktický“, ale na slovo "život". Jejich záměrem je napomáhat vývoji dítěte.”                                          E. M. Standing, Maria Montessori: Její život a práce

Číst dál

IMSP Podcast: Meet alumna Mariana Beckova

"Má tři slova, kterými bych popsala IMSP, jsou samostatnost, zábava a zvídavost!"

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Annou Šlégrovou

Poslechněte si nový díl IMSP alumni podcastu. Naše moderátorka Mariana Bečková vám v něm představí Annu Šlégrovou, která zavzpomíná, jak výjimečná byla její zkušenost s IMSP. Jak se Mariana s Annou shodují, učitelé v IMSP si vždy najdou čas, aby poznali dobře své studenty a pomohli jim najít a rozvíjet jejich talenty. Anna nyní studuje na University of Bath a podělí se s vámi o zkušenost, jak jí mezinárodní prostředí na IMSP pomohlo s rozhodnutím pokračovat v dalším vzdělání v zahraničí.

Číst dál

Kouzlo koberečku

Představte si následující situaci: Vejdete do překrásné Montessori třídy, která je plná pilně pracujících dětí. Většina z nich pracuje na zemi, kde mají rozložené pracovní koberečky. Děti v Montessori třídě vědí, jak se mezi nimi pohybovat tak, aby na ně nikdy nešláply. Není to však samozřejmé. Na začátku školního roku se jejich používání učí za použití mnoha názorných ukázek, opakování a upozorňování.

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventem Jonášem Zapletalem

“To nejpřínosnější, co mi dala IMSP do života je, že rozvíjela mou zvědavost. Jednoduše mě, jako dítě, nechala objevovat mým vlastním způsobem svět okolo mě.“

Číst dál
11.04.2023
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka