Menu
 Zpět

Výchova k míru

Není žádným tajemstvím, že Dr. Maria Montessori je známá jako ambasadorka výchovy k míru. Proto je jednou z méně známých, ale velmi důležitých, součástí Montessori metody výuka Zdvořilostního chování. Její vize pomoci všem dětem, aby se při přípravě na dospělost cítily v bezpečném prostředí, je základem výchovy k míru v každé montessori třídě a pomáhá tak pěstovat v dětech empatii a laskavost.

Výchova k míru je proces získávání hodnot, rozvíjení postojů, dovedností a chování tak, aby děti mohly žít v harmonii sami se sebou, s ostatními a okolním prostředím.

Zdvořilostní chování je součástí každodenního programu od chvíle, kdy u nás dítě vstoupí do třídy. Ukazujeme si situace a učíme se lekce jak zdravit, jak se omlouvat, děkovat, jak se chovat, když někdo jiný pracuje, jak požádat kamaráda nebo učitele o pomoc a mnoho dalších věcí. 

V mnoha Montessori třídách je vyhrazený prostor nebo stůl, kam si děti mohou sednout, být v klidu, v kontaktu sami se sebou a svými vnitřními průvodci, o situaci sami přemýšlet a využít prostor k vyřešení konfliktu s pomocí různých nástrojů a činností.

Jedním z nástrojů, který mohou děti využít je Růže míru (nebo jakýkoiv jiný objekt) a tabulka emocí, díky které mohou děti identifikovat emoce, které cítí a jak se k nim postavit. Růž míru používáme, když mají dvě nebo i více dětí mezi sebou konflikt. Děti se učí mluvit postupně a jednoduše sdílí, co cítí jen ve chvíli, kdy drží růži. Když domluví, předá růži dalšímu z kamarádů. Růže míru pomáhá dětem soustředit se na to, co říkají ostatní a počkat s mluvením až na chvíli, kdy budou na řadě, aby společně konflikt vyřešily v harmonii. Růže tak funguje jako konkrétní pomůcka a dospělí s mnoha dětmi ji tak mohou použít k procvičování toho, co a kdy v kolektivu říct. 

Montessori výchova k míru

A jak je možné procvičovat výchovu k míru doma?

Vztah k míru i zdvořilostní chování pochází z velké části z domova. Podívejte se na nějaké možnosti, jak můžete s výchovu k míru pomoci i doma:

  • Běžte příkladem místo napomínání: Děti mají natolik absorbující mysl, že z okolního prostředí a od dospělých v něm kopírují své chování a způsob, jakým komunikují s ostatními. Pokud okolo sebe uvidí, že spolu dospělí komunikují mile a s pochopením, pomůže jim to naučit se reagovat také s porozuměním a empatií. Pokuste se vyhnout negativním rozhovorům o ostatních lidech nebo hádkám s ostatními členy rodiny před dětmi.

  • Čtení o míru: Existuje mnoho knížek, které krásně vysvětlují, co znamená mír a emoce, které děti pociťují.  Aby děti snadněji pochopily, co mír znamená a jak funguje je dobré udržovat pozitivní a tišší tón čtení.

  • Vytvoření klidného, mírumilovného koutku doma: Vytvoření klidného koutku pro vaše dítě doma, může být prospěšné pro vás i pro něj. Může si tam kdykoliv zajít, odpočinout, popřemýšlet, promyslet co dělat se svými myšlenkami a pocity.

  • Respekt a péče o zvířata a prostředí: Děti mají obvykle od přírody dar milovat a respektovat zvířata a prostředí okolo sebe. Je skvělé vzít si domu nějaké domácí zvíře, dítě se tak o něj může starat a učit se jaké to je mít odpovědnost za jiného živého tvora. Kromě toho můžete také ztrávit  čas s dětmi v komunitních zahradách či farmách pro zvířátka, sázením, zahradničením. To všechno může pomoci dítěti naučit se empatii.

  • Povídání si o míru: Jedním z tipů je samozřejmě i konverzac o míru. Čas od času naveďte doma na toto téma řeč. Zeptejte se, co mír znamená pro vaše dítě a vysvětlete mu, co znamená pro vás. Může vás to pomoci nejenom sblížit jako rodinu, ale i posílit vaše pouto a důvěru mezi sebou, což je dobré pro řešení problémů v budoucnu.

By Caryn Khoo, Primary Teacher Intern

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

PROČ VYUČUJEME V MONTESSORI ZDVOŘILOSTNÍ CHOVÁNÍ?

Další články

Smyslová výchova v Montessori školách

Pomůcky pro smyslovou výchovu v Montessori třídách oslovují „smyslového průzkumníka“ v každém z nás. Uvážíme-li naše interakce ve vnějším prostředí, snadno si uvědomíme, jak často používáme několik smyslů najednou a kolik rozlišných informací přijímáme. Maria Montessori vytvořila ucelený systém smyslové výchovy, který plně využívá této přirozené tendence. Tento článek se bude věnovat pomůckám v Montessori předškolní třídě pro děti ve věku tří až šesti let.

Číst dál

Je o tom kniha!

Jsem zpět a mám pro vás další recenze! Jako učitelka se ke knížkám obracím pro radu ve chvílích, kdy potřebuji najít odpověď na složitou otázku nebo začít konverzaci o náročné situaci.

Číst dál

Praktický život a jeho přínosy pro vývoj batolete

“První věc, kterou je třeba si uvědomit o cvičeních praktického života je to, že jejich cíl vlastně není "praktický". Důraz by se neměl klást na slovo „praktický“, ale na slovo "život". Jejich záměrem je napomáhat vývoji dítěte.”                                          E. M. Standing, Maria Montessori: Její život a práce

Číst dál

Vzhůru do kaluží

Jarní pranostika říká „Když v březnu fouká a v dubnu leje, máj se květinami směje“… Jarní dny bývají často chladné a větrné. Je to čas plný očekávání, kdy vyrážejí první lístky a květy. Zároveň je to však i období, které vytváří rodičům vrásky na čele nekonečnými příděly bahna, deště a louží, které jsou pro děti velkým lákadlem.

Číst dál

Jak pomoci batoleti s oblékáním

Trpělivost a pozitivní přístup jsou při pomáhání batoleti, aby se samo obléklo nebo svléklo, tím nejdůležitějším. Znamená to zůstat s ním, zajímat se o to, jak postupuje, udržovat oční kontakt a trpělivě přihlížet, jak se postupně učí jednotlivé kroky a pohyby. 

Číst dál
29.01.2021
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka