Menu

Vařit s dětmi je zábava!

Často se říká, že „společné stolování drží rodinu pohromadě”. Posuňme se ještě o něco dále a pojďme společně péct a vařit. My v Montessori víme, že kuchyně nabízí celou řadu možností všem dětem, batolaty počínaje a dospívajícími konče. Vaření a pečení je totiž součástí Montessori aktivit v oblasti praktického života již od okamžiku, kdy batole začne chodit. Tyto výhody však nejsou v žádném případě vázány na připravené prostředí v Montessori třídě – velmi snadno lze vše aplikovat také doma.

Nejmenší batolata mohou omývat a trhat salátové listy, míchat těsto, mačkat banány, přidávat přísady, loupat vajíčka nebo ovoce. Předškoláci zvládnou očistit a nakrájet zeleninu, uhníst a vyválet těsto či nastrouhat sýr. Děti ve školním věku mohou vařit či péct podle receptů, mohou s (velkou) opatrností používat troubu či varnou desku a smažit tak palačinky či upéct muffiny. Dospívající dokáží naplánovat rodinný jídelníček, sestavovat nákupní seznamy a také chodit nakupovat.

U menších dětí je jasné, že po jejich pobytu v kuchyni budeme mít nakonec více práce, než kdybychom vařili či pekli sami. Přemýšlejme o tom ale tak, že ta trocha práce navíc je vyvážena nesmírně cennou zkušeností pro děti. A tím máme na mysli nejen kulinářské znalosti a schopnosti, ale zejména to, jak tato činnost pomáhá vývoji dítěte.

Vaření rozvíjí tělo i duši dětí.

Příprava jídla spojuje do nejvyšší míry příjemné s užitečným. Napomáhá rozvoji motoriky, poskytuje velké množství oněch veledůležitých smyslových zkušeností a stimuluje v dětech smysl pro řád, pořádek a posloupnost. V případě starších dětí nabízí vaření podle receptu (nebo třeba i jeho opsání) skvělé procvičení čtení, psaní a počítání. Odvažování přísad nebo třeba násobení množství surovin je ideálním příkladem matematiky v praxi. Celý proces vaření či pečení vyžaduje od dětí soustředění a všímavost.  

Příprava jídla nabádá děti k experimentování s novými chutěmi.

Máte doma dítě, které je v jídle extrémně vybíravé? Zapojte jej do vaření. Je to neuvěřitelně účinný způsob, jak dítě podpořit ve vyzkoušení nových chutí a rozšíření chuťových preferencí. Dítě, které samo mylo a krájelo salát nebo míchalo polévku, bude mít nesrovnatelně větší motivaci ochutnat plody vlastní práce, než kdybyste jej pouze posadili před hotovou věc. Vaření je perfektní příležitost mluvit s dětmi o zdravé výživě nebo o důležitosti vyvážené stravy. 

Vaření je jednou ze základních životních dovedností; děti se díky němu cítí sebevědomější, nezávislejší a schopnější.

Všichni dostáváme hlad a všichni musíme jíst – když se dítě (nebo i dospělý člověk) naučí samo uspokojit tuto univerzální lidskou potřebu, aniž by přitom bylo závislé na ostatních, je to pro ně převratná zkušenost. Představte si tu radost pětiletého chlapce, který zrovna sám připravil palačinky pro své rodiče, nebo jak skvěle se bude cítit desetileté děvče, když připraví večeři pro celou rodinu. Tyto zkušenosti se pak stávají nedílnou součástí jejich osobnosti. 

Vaření představuje přirozenou příležitost pro kvalitně strávený čas s rodinou.

Řada sociologických výzkumů dokládá, že jedny z nejsilnějších okamžiků sbližování zažívají lidé právě v okamžicích, kdy společně vykonávají nějakou praktickou a užitečnou činnost. Věříme, že si vaření s dětmi užijete!

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

VZHŮRU DO KALUŽÍ

Další články

Tipy pro život s batoletem

Batolecí období je významným obdobím pro rozvoj a budování fyzické nezávislosti dítěte. Je zcela přirozené, že o batole chceme stále pečovat. Když mu ale někdy umožníme dělat věci tak, jak chce samo, tak je to pro něj obrovský dar. Bude totiž nejen štěstím bez sebe, ale zároveň vytvoříme skvělou příležitost, jak podpořit jeho celkový rozvoj, sebedůvěru a vnímaní sebe sama.

Číst dál

Smyslová výchova v Montessori školách

Pomůcky pro smyslovou výchovu v Montessori třídách oslovují „smyslového průzkumníka“ v každém z nás. Uvážíme-li naše interakce ve vnějším prostředí, snadno si uvědomíme, jak často používáme několik smyslů najednou a kolik rozlišných informací přijímáme. Maria Montessori vytvořila ucelený systém smyslové výchovy, který plně využívá této přirozené tendence. Tento článek se bude věnovat pomůckám v Montessori předškolní třídě pro děti ve věku tří až šesti let.

Číst dál

Oslava 20 let IMSP

S radostí oznamujeme, že jsme letos oslavili 20 let od chvíle, kdy IMSP poprvé otevřela v Praze své dveře. Jsme opravdu pyšní na dvě desítky let úspěšné práce s rodiči, učiteli a dalšími členy IMSP, kteří sdílí stejné nadšení a vášeň pro komplexní vzdělávání dětí. Montessori metoda je postavena na přístupu celé komunity a pokud se díváme na naše dosavadní úspěchy, chceme si udělat čas i na poděkování všem, díky kterým se to podařilo. 

Číst dál

IMSP podcast s absolventkou Tarou Svobodovou

"Všem studentům velmi doporučuji si čas v IMSP opravdu užívat, je to období na které velmi ráda vzpomínám."

Číst dál

Video: Přátelské prostředí ve škole

Jedním z hlavních cílů Montessori vzdělávání je pomoci dětem stát se plnohodnotnými občany tohoto světa. Jak se nám daří něčeho takového dosahovat?

Číst dál
09.05.2019
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka