Menu

Vařit s dětmi je zábava!

Často se říká, že „společné stolování drží rodinu pohromadě”. Posuňme se ještě o něco dále a pojďme společně péct a vařit. My v Montessori víme, že kuchyně nabízí celou řadu možností všem dětem, batolaty počínaje a dospívajícími konče. Vaření a pečení je totiž součástí Montessori aktivit v oblasti praktického života již od okamžiku, kdy batole začne chodit. Tyto výhody však nejsou v žádném případě vázány na připravené prostředí v Montessori třídě – velmi snadno lze vše aplikovat také doma.

Nejmenší batolata mohou omývat a trhat salátové listy, míchat těsto, mačkat banány, přidávat přísady, loupat vajíčka nebo ovoce. Předškoláci zvládnou očistit a nakrájet zeleninu, uhníst a vyválet těsto či nastrouhat sýr. Děti ve školním věku mohou vařit či péct podle receptů, mohou s (velkou) opatrností používat troubu či varnou desku a smažit tak palačinky či upéct muffiny. Dospívající dokáží naplánovat rodinný jídelníček, sestavovat nákupní seznamy a také chodit nakupovat.

U menších dětí je jasné, že po jejich pobytu v kuchyni budeme mít nakonec více práce, než kdybychom vařili či pekli sami. Přemýšlejme o tom ale tak, že ta trocha práce navíc je vyvážena nesmírně cennou zkušeností pro děti. A tím máme na mysli nejen kulinářské znalosti a schopnosti, ale zejména to, jak tato činnost pomáhá vývoji dítěte.

Vaření rozvíjí tělo i duši dětí.

Příprava jídla spojuje do nejvyšší míry příjemné s užitečným. Napomáhá rozvoji motoriky, poskytuje velké množství oněch veledůležitých smyslových zkušeností a stimuluje v dětech smysl pro řád, pořádek a posloupnost. V případě starších dětí nabízí vaření podle receptu (nebo třeba i jeho opsání) skvělé procvičení čtení, psaní a počítání. Odvažování přísad nebo třeba násobení množství surovin je ideálním příkladem matematiky v praxi. Celý proces vaření či pečení vyžaduje od dětí soustředění a všímavost.  

Příprava jídla nabádá děti k experimentování s novými chutěmi.

Máte doma dítě, které je v jídle extrémně vybíravé? Zapojte jej do vaření. Je to neuvěřitelně účinný způsob, jak dítě podpořit ve vyzkoušení nových chutí a rozšíření chuťových preferencí. Dítě, které samo mylo a krájelo salát nebo míchalo polévku, bude mít nesrovnatelně větší motivaci ochutnat plody vlastní práce, než kdybyste jej pouze posadili před hotovou věc. Vaření je perfektní příležitost mluvit s dětmi o zdravé výživě nebo o důležitosti vyvážené stravy. 

Vaření je jednou ze základních životních dovedností; děti se díky němu cítí sebevědomější, nezávislejší a schopnější.

Všichni dostáváme hlad a všichni musíme jíst – když se dítě (nebo i dospělý člověk) naučí samo uspokojit tuto univerzální lidskou potřebu, aniž by přitom bylo závislé na ostatních, je to pro ně převratná zkušenost. Představte si tu radost pětiletého chlapce, který zrovna sám připravil palačinky pro své rodiče, nebo jak skvěle se bude cítit desetileté děvče, když připraví večeři pro celou rodinu. Tyto zkušenosti se pak stávají nedílnou součástí jejich osobnosti. 

Vaření představuje přirozenou příležitost pro kvalitně strávený čas s rodinou.

Řada sociologických výzkumů dokládá, že jedny z nejsilnějších okamžiků sbližování zažívají lidé právě v okamžicích, kdy společně vykonávají nějakou praktickou a užitečnou činnost. Věříme, že si vaření s dětmi užijete!

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

VZHŮRU DO KALUŽÍ

Další články

IMSP PODCAST s absolventem Calebem Millerem

Představujeme vám prvního hosta naší série IMSP podcastů, Caleba Millera. Caleb se po dokončení IMSP přestěhoval zpět do USA, dokončil střední školu a vystudoval univerzitu. Caleb se s naší moderátorkou Marianou baví o nezávislosti v dětství, výhodách věkově smíšených tříd a nechybí ani rada pro současné nejstarší studenty IMSP. Při vzpomínce na čas strávený v IMSP se Caleb zamýšlí i nad vlastní budoucností, kariérou s globálním zaměřením: “Je to něco, co ve mně zasel již Montessori systém a IMSP,” říká Calen “touha zajímat se o celý svět”.

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Karolínou Muchovou

Tento týden si v podcastu IMSP popovídala naše moderátorka Mariana Bečková s absolventkou Karolínou Muchovou. Karolína se narodila a vyrostla v Praze. Vždy bylo jejím snem jet studovat vysokou školu do zahraničí. Poslechněte si, jak ji IMSP připravila na náročné studium na střední škole i na rozhodnutí studovat na univerzitě v Chicagu v USA. Karolína vypráví, jak byla díky opravdové pozornosti a individuálním osnovám, sestaveným učiteli IMSP, připravena uspět ve světě.

Číst dál

Interview s učitelkou: Joyce McCusker

Jak ses poprvé setkala s Montessori vzděláváním? Co tě vedlo k tomu, že jsi se rozhodla absolvovat…

Číst dál

IMSP Podcast: Meet alumna Mariana Beckova

"Má tři slova, kterými bych popsala IMSP, jsou samostatnost, zábava a zvídavost!"

Číst dál

Jak na komunikaci s batoletem

Často se nás učitelů ptáte, jak dokážeme zařídit to, že s námi děti spolupracují. „Co mám dělat, aby se mé dítě chtělo oblékat nebo najíst samostatně?" nebo „Co máme dělat, aby nám ranní přípravy šly lépe?" To jsou jedny z nejčastějších otázek, které od vás slýcháme. Vypadá to jako výzva, ale předně si musíme uvědomit, že je to přirozený proces – děti se až do svých 6 let učí rozvíjet svou vůli a svůj smysl pro poslušnost.

Číst dál
09.05.2019
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka