Menu

Vánoční pečení s batoletem

Za okny to začíná vypadat jako v zimě – první mrazy, temné večery, světýlka a vánoční dekorace všude kolem nás. Snažíme se vyplnit dlouhé chladné noci v prosinci světlem svíček, jehličí a vůní nesčetných slavnostních pohoštění. Všude kolem nás je tolik lahodných chutí – horká čokoláda, sladký čaj, voňavé cukroví a pečivo a my se díky tomu všemu cítíme příjemně a útulně.

Pečení a vaření, může být v tomto čase buď poviností, anebo může být skvělou rodinnou aktivitou. Není nutné, aby malé děti pomáhaly s každým jídlem, vánoční cukroví je pro ně ale skvělou příležitostí podílet se na užitečné práci a vytvořit něco lahodného pro celou rodinu. Nemluvě o tom, že je to pro ně spousta zábavy! Kuchyně je pro batolata doslova říší divů, a tak, pokud využijete jejich nadšení, může být jejich pomoc užitečnější a zábavnější, než by se mohlo zdát.

Zkuste při tom mít na paměti jen pár drobností:

bezpečnost

Než začnete, podívejte se na váš pracovní prostor kritickým pohledem – může vaše batole pracovat se vším, co má v dosahu? Určitě si bude chtít vyzkoušet to, co používáte vy – není mezi nástroji náhodou ostrý nůž nebo horká poklička? Jsou blízko nějaké těžké předměty, které by na sebe batole mohlo převrhnout? Pokud ano, raději vysvětlete a předveďte svému dítěti tato nebezpečí v předstihu a ukažte mu jiné zajímavé věci, které ho zaměstnají. S mladším batoletem by mohlo být bezpečnější vyhnout se práci na stoličce, na které hrozí riziko pádu. Místo toho můžete vytvořit malý stůl a mít tak pracovní desky dospělých daleko mimo hranice dosahu batolete.

vaše očekávání

Jaká je pozornost vašeho batolete? Myslíte, že zvládne již celý recept? Pokud ano, nebudete náhodou potřebovat o něco více mouky, protože to je přeci velká zábava ji vysypat všude okolo? Raději tedy volte jednoduché recepty (například ovesné sušenky místo makronek), které nepotřebují mnoho přísad a nevadí jim chvilku počkat, pokud budete muset z nějakého důvodu na chvíli opustit kuchyň. Také je dobré mít od každé přísady malé množství navíc pro případ potřeby a umístit ho daleko z dosahu batolete. Přeci nepřijdete o cookies jen proto, že jste zrovna upustili vajíčko!

pěkně postupně

Takže, co vlastně bude dělat vaše batole? Posbírejme všechny potřebné nástroje a přísady; "mise en place" poslouží stejně profesionálním kuchařům jako těm dvouletým a dostane je rovnou do hry. Batolata mohou zvládnout například mytí různých plodů, nalévání, odměřování lžící nebo i jiné přidávání přísad (přísady doporučuji si předem odměřit), míchání, tvarování (například vykrajování koleček), loupání a krájení (obzvlášť oblíbené jsou mandarinky, vejce a banány). Starší batolata mohou dokonce vážit přísady, rozklepnout vejce, oloupat některé ořechy, rozmazávat něco (například lepit marmeládou sušenky) nebo prosévat mouku.

Vánoční pečení - Montessori jesle

 

smiřte se s nepořádkem

Nepořádek každopádně bude. Ale dobrá zpráva je, že uklízení nepořádku může být, alespoň pro vaše batole, stejně zábavné jako samotné vaření. Ujistěte se, že máte připravené hadry, mopy a košťata, oblékněte se do parády, nejlépe do pěkné zástěry anebo do oblečení, které vám nevadí, že se ušpiní a hurá do toho.

užijte si zábavu!

"Není to o výsledku, ale o tom, co zažijete při jeho vytváření." To vypadá na ideální motto celého batolecího věku. I když je banánový chléb v nedohlednu, vaše dítě je tady a teď a užívá si život právě tím, že rukama rozmačkává banány. To jsou právě ty chvíle, kdy vznikají nejvzácnější vzpomínky. Takže jděte do toho po hlavě a užijte si chvíle takové jaké jsou, třeba zrovna s vůní banánů a koření.

Napsala Michaela Tuckova (učitelka batolat)

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

JAK POMOCI BATOLETI S OBLÉKÁNÍM

Další články

Jak porozumět vnitřnímu pořádku dítěte

Stalo se vám, že si vaše dítě zpívalo stejnou písničku pořád dokola, nebo vás prosilo vyprávět mu stejnou pohádku tisíckrát? Maria Montessori upozorňovala na důležitost takzvaných senzitivních období, která jsou příležitostí pro dítě rozvíjet některé své schopnosti, například pohybové, jazykové nebo také smysl pro pořádek. Potřeba uspořádání prostředí je u dětí důležitá již od narození, nejvíce vrcholí okolo druhého roku života, a vytratí se okolo pěti let. Toto období vývoje pomáhá dítěti propojit sebe samo s okolním světem, zpracovávat informace a překonávat překážky.

Číst dál

Vypořádej se s emocemi, díky umění

“Sociálně-emocionální učení (SEL) je proces, během kterého se dítě nebo dospělý učí porozumět a zvládnout emoce, nastavit si a dosáhnout pozitivní cíle, cítit a dát najevo empatii s ostatními, vytvářet a udržovat pozitivní vztahy a dělat odpovědná rozhodnutí.”

Číst dál

Jak by měla vypadat budoucnost vzdělávání našich dětí?

Radka Dohnalova, matka 3 dětí z IMSP, se věnovala výzkumu budoucnosti vzdělávání v dnešním světě. Svoje poznatky, které dala dohromady pro tento nedávno publikovaný článek by chtěla sdílet i s komunitou IMSP především proto, že při tomto výzkumu zjistila, jak moc se Montessori shoduje s tím, kam míří v současné době systém vzdělávání. 

Číst dál

7 výhod, které získáte, pokud začnete s Montessori již od narození

“Velikost lidské osobnosti začíná hodinou narození" Maria Montessori

Číst dál

Školní procházky a výlety

jako nezbytné zážitky a zkušenosti pro žáky základní Montessori školy

Číst dál
22.12.2017
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka