Menu

Tipy pro život s batoletem

Batolecí období je významným obdobím pro rozvoj a budování fyzické nezávislosti dítěte. Je zcela přirozené, že o batole chceme stále pečovat. Když mu ale někdy umožníme dělat věci tak, jak chce samo, tak je to pro něj obrovský dar. Bude totiž nejen štěstím bez sebe, ale zároveň vytvoříme skvělou příležitost, jak podpořit jeho celkový rozvoj, sebedůvěru a vnímaní sebe sama.

Jídlo a pití

Dítě, které již samo chodí, se bezpochyby dokáže samo najíst, ať již lžičkou, vidličkou či pomocí prstů. Při používání nože může dvouleté batole samozřejmě stále vyžadovat naši asistenci, ale i takto malé dítě může práci s nožem trénovat na měkkých potravinách, jako jsou například brambory nebo knedlíky. Pro pití doporučujeme místo lahve s brčkem či pítkem zcela běžný hrnek (tzv. „panákovka” nebo třeba šálek na espresso jsou k tomuto účelu zcela ideální), v žádném případě však není dobré používat lahev s dudlíkem.

Úklid

Batolata jsou ve vytváření nepořádku absolutní jedničky – zároveň ale zbožňují následný úklid. Klidně jim můžete dát za úkol odnést nádobí ze stolu do dřezu, uklidit hračky do polic či odnést špinavé prádlo do koše. Podobné činnosti v nich, kromě jiného, upevňují dobré návyky. Děti v batolecím období dokáží (a navíc to dělají velmi rády!) například zamést a umýt podlahu, zalít květiny, umýt nádobí a následně utřít „spoušť“, kterou po sobě při podobných aktivitách s vodou zanechaly.

Drobná rozhodnutí

Možná své batole nenecháte zcela rozhodovat o tom, co si na sebe obleče, nebo co bude jíst. Pro jejich vývoj je však skvělé, pokud jim umožníte dělat malá rozhodnutí, např. vybrat si, jestli chtějí chléb se šunkou či se sýrem, nebo modré či červené tričko, nebo jestli na procházku chtějí jít pěšky či raději jet na odrážedle.  V podobných situacích je vhodné nabídnout dítěti několik neutrálních možností a poté akceptovat rozhodnutí, které dítě udělá.  Tak dítěti dáte najevo, že si jeho názorů vážíte a že jej respektujete. 

Oblékání

Když dítě projeví zájem o samostatnost při oblékání, můžete mu ukázat, jak má například strčit ruce do rukávů, nohy do nohavic či jak si vyzout boty. Než se nadějete, děti samy přijdou na to, jak pokračovat. Zpočátku je lepší vynechat oblečení s malými knoflíky nebo zapínám na místech, kam dítě ještě samo nedosáhne – místo toho raději vyberte oblečení s velkými knoflíky či zipy a obuv na suchý zip.

Jak si malé dítě nejlépe samo oblékne bundu? Přes hlavu! Jednoduchý návod si můžete prohlédnout v galerii níže.

Michaela Tučková

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

TOP 3 ZIMNÍ AKTIVITY PRO BATOLATA

Další články

Vypořádej se s emocemi, díky umění

“Sociálně-emocionální učení (SEL) je proces, během kterého se dítě nebo dospělý učí porozumět a zvládnout emoce, nastavit si a dosáhnout pozitivní cíle, cítit a dát najevo empatii s ostatními, vytvářet a udržovat pozitivní vztahy a dělat odpovědná rozhodnutí.”

Číst dál

IMSP’s LIDOVÉ NOVINY

Představujeme vám LIDOVÉ NOVINY IMSP, českojazyčné noviny, které napsali, sestavili a editovali studenti naší základní školy. Projekt byl inspirován známým českým spisovatelem Karlem Čapkem. Ten vynalezl slovo "robot" a napsal moho oblíbených knih různých žánrů. Přeskakoval mezi moderními pohádkami, povídkami, cestopisy a životopisným dílem, a navíc měl rád fejetony, krátké novinové eseje, které mají čtenáře nejen informovat, ale i pobavit.

Číst dál

uvědomění: klíčová součást montessori základního vzdělávání

Pokud navštívíte třídu naší vyšší základní školy v 11:20, uslyšíte zazvonit zvoneček. Žáci si uklidí, v 11:30 se sejdou na koberci uprostřed třídy a zapálí svíčku. Učitel nastaví na hodinách pět minut a děti začnou cvičení vnímavosti.

Číst dál

IMSP Podcast: Meet alumna Mariana Beckova

"Má tři slova, kterými bych popsala IMSP, jsou samostatnost, zábava a zvídavost!"

Číst dál

Jak by měla vypadat budoucnost vzdělávání našich dětí?

Radka Dohnalova, matka 3 dětí z IMSP, se věnovala výzkumu budoucnosti vzdělávání v dnešním světě. Svoje poznatky, které dala dohromady pro tento nedávno publikovaný článek by chtěla sdílet i s komunitou IMSP především proto, že při tomto výzkumu zjistila, jak moc se Montessori shoduje s tím, kam míří v současné době systém vzdělávání. 

Číst dál
17.01.2019
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka