Menu

Sezóna hepčí! Jak učíme batolata hygieně

V našich třídách se snažíme využít každé příležitosti a učit naše studenty, jak se o sebe během dne samostatně postarat.

Tyto dovednosti pomáhají budovat u batolat sebedůvěru, pocit vlastní hodnoty a vytvářejí příležitosti pro přirozené lekce zdvořilosti s dětmi a mezi nimi. Jde o každodenní činnosti, jako například mytí rukou, čištění zubů, mytí obličeje po jídle a samozřejmě správná etiketa při kašli a kýchání. Nejdůležitější věc, kterou je třeba mít na paměti je, že musíme jít dítěti konzistentně příkladem, potom také mít pro něj připravené prostředí a připomínat mu vše s laskavým tónem.

utírání nosu

Kašlat nebo kýchat učíme naše studenty do lokte tak, že jim to ukazujeme. Předvedeme jim, jak je potřeba zvednout paži nahoru a jak si jí dáme před ústa na úrovni ohybu lokte. Používáme také jemné připomínky jako „Určitě si vzpomínáš, že můžeš kašlat takhle.“ a správné kašlání ukážeme.
Když dítě kýchne, nebo v jiné vhodné situaci, používáme „Vidím, že potřebuješ kapesník.“ nebo se zeptáme „Co to cítíš pod nosem? Pojď, půjdeme k zrcadlu a podíváme se." Můžete mít místo s krabicí na papírové kapesníky, zrcadlem a malým odpadkovým košem, dítě tak bude vědět, kam jít, když to bude potřebovat, a bude se moct vysmrkat samo.


Když svému batoleti ukazujete, jak si čistit nos, nejprve předveďte, jak si berete papírový kapesník a otřete nos sobě. Ukažte svému dítěti, jak se drží kapesník u nosu, jak držíte ruku pod papírovým kapesníkem s palcem a prsty směrem nahoru. Pro některé děti je snazší používat obě ruce, takže můžete také předvést, jak při utírání nosu používáte obě ruce.


Pokud je to potřeba, můžete svému dítěti pomoci tím, že mu podržíte jeho ruce pod kapesníkem a nacvičíte pohyb přikládání palce a prstů, otření směrem k sobě a od nosu. Nezapomeňte svému batoleti připomenout, aby si po manipulaci s použitými kapesníky umylo ruce.

Čištění obličeje

Připravte si koutek ve výšce dítěte se zrcadlem, s kapesníky a látkovými ubrousky. V koupelně může být nápomocný malý schůdek nebo můžete použít nízký stolek se zrcadlem. Dole, na úrovni dítěte, mu předvádějte, jak si pomocí vlhkého hadříku nebo ubrousku čistíte před zrcadlem obličej. Vaše dítě si potom může očistit obličej svým hadříkem, nebo pokud máte u umyvadla stupátko, vaše batole si může pod dohledem umýt obličej a ruce vodou samo. Důležité je, že má batole prostor a přístup ke všem potřebám a láskyplnou a jemnou podporu.

Lindsey Taylor 

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

INTERVIEW S UČITELKOU: Lindsey Taylor 

Další články

IMSP PODCAST s absolventem Calebem Millerem

Představujeme vám prvního hosta naší série IMSP podcastů, Caleba Millera. Caleb se po dokončení IMSP přestěhoval zpět do USA, dokončil střední školu a vystudoval univerzitu. Caleb se s naší moderátorkou Marianou baví o nezávislosti v dětství, výhodách věkově smíšených tříd a nechybí ani rada pro současné nejstarší studenty IMSP. Při vzpomínce na čas strávený v IMSP se Caleb zamýšlí i nad vlastní budoucností, kariérou s globálním zaměřením: “Je to něco, co ve mně zasel již Montessori systém a IMSP,” říká Calen “touha zajímat se o celý svět”.

Číst dál

Oslava 20 let IMSP

S radostí oznamujeme, že jsme letos oslavili 20 let od chvíle, kdy IMSP poprvé otevřela v Praze své dveře. Jsme opravdu pyšní na dvě desítky let úspěšné práce s rodiči, učiteli a dalšími členy IMSP, kteří sdílí stejné nadšení a vášeň pro komplexní vzdělávání dětí. Montessori metoda je postavena na přístupu celé komunity a pokud se díváme na naše dosavadní úspěchy, chceme si udělat čas i na poděkování všem, díky kterým se to podařilo. 

Číst dál

Jak rozhýbat Montessori školičku

Hledáme nové způsoby, jak přinést pohyb do tradičního Montessori prostředí. V tom nám pomáhá studio Mones Moniky Němcové.

Číst dál

Jak porozumět vnitřnímu pořádku dítěte

Stalo se vám, že si vaše dítě zpívalo stejnou písničku pořád dokola, nebo vás prosilo vyprávět mu stejnou pohádku tisíckrát? Maria Montessori upozorňovala na důležitost takzvaných senzitivních období, která jsou příležitostí pro dítě rozvíjet některé své schopnosti, například pohybové, jazykové nebo také smysl pro pořádek. Potřeba uspořádání prostředí je u dětí důležitá již od narození, nejvíce vrcholí okolo druhého roku života, a vytratí se okolo pěti let. Toto období vývoje pomáhá dítěti propojit sebe samo s okolním světem, zpracovávat informace a překonávat překážky.

Číst dál

IMSP podcast s absolventkou Tarou Svobodovou

"Všem studentům velmi doporučuji si čas v IMSP opravdu užívat, je to období na které velmi ráda vzpomínám."

Číst dál
15.01.2025
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka