Menu

Sezóna hepčí! Jak učíme batolata hygieně

V našich třídách se snažíme využít každé příležitosti a učit naše studenty, jak se o sebe během dne samostatně postarat.

Tyto dovednosti pomáhají budovat u batolat sebedůvěru, pocit vlastní hodnoty a vytvářejí příležitosti pro přirozené lekce zdvořilosti s dětmi a mezi nimi. Jde o každodenní činnosti, jako například mytí rukou, čištění zubů, mytí obličeje po jídle a samozřejmě správná etiketa při kašli a kýchání. Nejdůležitější věc, kterou je třeba mít na paměti je, že musíme jít dítěti konzistentně příkladem, potom také mít pro něj připravené prostředí a připomínat mu vše s laskavým tónem.

utírání nosu

Kašlat nebo kýchat učíme naše studenty do lokte tak, že jim to ukazujeme. Předvedeme jim, jak je potřeba zvednout paži nahoru a jak si jí dáme před ústa na úrovni ohybu lokte. Používáme také jemné připomínky jako „Určitě si vzpomínáš, že můžeš kašlat takhle.“ a správné kašlání ukážeme.
Když dítě kýchne, nebo v jiné vhodné situaci, používáme „Vidím, že potřebuješ kapesník.“ nebo se zeptáme „Co to cítíš pod nosem? Pojď, půjdeme k zrcadlu a podíváme se." Můžete mít místo s krabicí na papírové kapesníky, zrcadlem a malým odpadkovým košem, dítě tak bude vědět, kam jít, když to bude potřebovat, a bude se moct vysmrkat samo.


Když svému batoleti ukazujete, jak si čistit nos, nejprve předveďte, jak si berete papírový kapesník a otřete nos sobě. Ukažte svému dítěti, jak se drží kapesník u nosu, jak držíte ruku pod papírovým kapesníkem s palcem a prsty směrem nahoru. Pro některé děti je snazší používat obě ruce, takže můžete také předvést, jak při utírání nosu používáte obě ruce.


Pokud je to potřeba, můžete svému dítěti pomoci tím, že mu podržíte jeho ruce pod kapesníkem a nacvičíte pohyb přikládání palce a prstů, otření směrem k sobě a od nosu. Nezapomeňte svému batoleti připomenout, aby si po manipulaci s použitými kapesníky umylo ruce.

Čištění obličeje

Připravte si koutek ve výšce dítěte se zrcadlem, s kapesníky a látkovými ubrousky. V koupelně může být nápomocný malý schůdek nebo můžete použít nízký stolek se zrcadlem. Dole, na úrovni dítěte, mu předvádějte, jak si pomocí vlhkého hadříku nebo ubrousku čistíte před zrcadlem obličej. Vaše dítě si potom může očistit obličej svým hadříkem, nebo pokud máte u umyvadla stupátko, vaše batole si může pod dohledem umýt obličej a ruce vodou samo. Důležité je, že má batole prostor a přístup ke všem potřebám a láskyplnou a jemnou podporu.

Lindsey Taylor 

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

INTERVIEW S UČITELKOU: Lindsey Taylor 

Další články

Vařit s dětmi je zábava!

Často se říká, že „společné stolování drží rodinu pohromadě”. Posuňme se ještě o něco dále a pojďme společně péct a vařit. My v Montessori víme, že kuchyně nabízí celou řadu možností všem dětem, batolaty počínaje a dospívajícími konče. Vaření a pečení je totiž součástí Montessori aktivit v oblasti praktického života již od okamžiku, kdy batole začne chodit. Tyto výhody však nejsou v žádném případě vázány na připravené prostředí v Montessori třídě – velmi snadno lze vše aplikovat také doma.

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventem Jonášem Zapletalem

“To nejpřínosnější, co mi dala IMSP do života je, že rozvíjela mou zvědavost. Jednoduše mě, jako dítě, nechala objevovat mým vlastním způsobem svět okolo mě.“

Číst dál

Jak učíme matematiku v naší mateřské škole

Maria Montessori často říkávala, že každá lidská bytost má nejenom vnitřní touhu porozumnět prostředí, ve kterém žije, ale i něco, čemu říkala "matematická mysl".  V Montessori třídě se dítě začíná učit matematiku nepřímo, už dávno před tím, než se setká s první matematickou pomůckou.

Číst dál

Jak rozhýbat Montessori školičku

Hledáme nové způsoby, jak přinést pohyb do tradičního Montessori prostředí. V tom nám pomáhá studio Mones Moniky Němcové.

Číst dál

Praktický život a jeho přínosy pro vývoj batolete

“První věc, kterou je třeba si uvědomit o cvičeních praktického života je to, že jejich cíl vlastně není "praktický". Důraz by se neměl klást na slovo „praktický“, ale na slovo "život". Jejich záměrem je napomáhat vývoji dítěte.”                                          E. M. Standing, Maria Montessori: Její život a práce

Číst dál
15.01.2025
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka