Menu

Procházky do lesa za poznáváním sebe i okolí

Maria Montessori chodívala po lesích v Indii a trhala lístky ze stromu, aby učila o jejich funkci a struktuře, kopala v půdě, aby ukázala všudypřítomnost života, zkoumala systém kořenů rostlin a podle jejich vzoru propojovala i svou výuku. S podobnou myšlenkou umožňujeme studentům se učit venku v přirozeném prostředí.

Učí se tak přirozeným způsobem a ne pouze z abstraktních materiálů ve třídě. Byla to právě Maria Montessori, kdo řekl, že děti se učí skrze své ruce, a proto naši třídu často rozšiřujeme o zahradu a les, aby si naši studenti mohli osahat to o čem se učí. Jaký má toto zpestření výuky na studenty vliv je vidět prakticky ihned - přírodu milují, dávají jí mnohem větší pozornost a i díky těmto lekcím se zlepšuje jejich schopnost koncentrace.

Co je účelem lekcí venku?

Tím nejdůležitějším účelem je zprostředkovat studentům kontakt s přírodou a světem okolo nás. Dále následujeme Montessori tradici, podle které se zde o přírodě učíme i z vědeckého hlediska. A do třetice chceme studentům pomoci porozumět, jak je vše, co je součástí vesmíru, propojeno, jak spolu vše pracuje v harmonii a vzájemně se sebou souvisí. Jaké lepší místo pro začátek takového poznávání si můžeme představit než naši krásnou zahradu a les?

Montessori Experiantal Learning in The Forest

Jak často na takovéto lekce ven chodíte?

Na takovéto lekce ven chodíme každý týden. Často během nich jdeme na krátkou třicetiminutovou procházku, prohlížíme si les a co v něm roste, jindy je součástí lekce péče o naši malou zahrádku a vše, co pěstování rostlin zahrnuje. Doufáme, že s tím, jak se studenti o zahradničení naučí více, se naše zahrádka rozroste o další druhy.  

O čem se studenti učí?

Učíme se projektově, což je pro Montessori typické. Probíhá to tak, že se vždy učíme o nějakém tématu z různých úhlů pohledu. Může to být například o ekologii – o lese, o cyklech v něm, vztahu živočichů a prostředí. Nebo se takto učíme zeměpis - například světové strany a práci s kompasem, kde se v jakou chvíli nachází slunce, jak se pohybují planety a země. Zahradničení a pozorování přírody je jen součástí toho, co venku děláme.

Pozorování lesa je také součástí těchto lekcí. Co je jeho cílem?

Chceme, aby studenti viděli věci v souvislostech. Takto sledují změny v přírodě každý týden a mohou pozorovat, jak se svět přirozeně mění během ročních období a čím je to způsobeno. Studenti tato svá pozorování pravidelně zapisují. My jim dáváme tipy na otázky, nad kterými se mohou zamyslet: “co slyšíš?” nebo “co se tady změnilo od minule?”

Zahrada je další součástí těchto lekcí. Tam děláte se studenty co?

Při práci na zahradě získávají studenti zase jiné zkušenosti. Při takových projektech si zlepšují některé měkké dovednosti, jako například schopnost řešení problémů a práci v týmu. Učí se samozřejmě pěstovat rostliny a kompostovat. A v neposlední řadě získávají nové znalosti z biologie nebo ekologie, jako například jaké jsou rozdíly mezi semeny rostlin, jak funguje sluneční energie, skleníkový efekt, jaká je struktura půdy, co je to udržitelný rozvoj nebo jak funguje koloběh vody. Toto vše se učí při starání se o zahradu a získávají díky tomu teoretické i praktické zkušenosti najednou. 

Ještě jeden účel mají tyto procházky. Jaký?

V angličtině jim říkáme "mindful walks". Jde o to, že děti učíme žít v přítomnosti a uvědomovat si, co se děje v danou chvíli okolo nich. Učíme děti respektovat samy sebe, podporujeme je, aby si samy zvolily, jak se zachovají spíše než aby reagovali podle toho, co se jim děje. Pozorujeme, že si díky tomu studenti uvědomují, co dělají a zlepšuje se jejich koncentrace a pozorovací schopnosti. 

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

VÝCHOVA K MÍRU

Další články

Jak úspěšně naučit batole chodit na nočník

Jak nejlépe naučit batole na nočník? To je jeden z prvních opravdu velkých úkolů rodičovství, často se stává zdrojem frustrace, pro některé rodiče doslova noční můrou. Přitom tomu tak vůbec nemusí být! V Montessori novorozeneckých a batolecích třídách používáme prověřený a praktický způsob, jak toto děti naučit. Troufám si dokonce říct, že je pro rodiče i děti jednoduchý.  

Číst dál

Interview s učitelem, Greg McCrackenem

Jaké je tvé životní motto? Když jsem byl mladý, můj tatínek mi říkával: „Vždycky dělej to nejlepší, co umíš.“ A podobně se snažím mít často na mysli: „Dělej, co umíš, tam kde jsi a s tím, co máš.“ 

Číst dál

Tipy pro život s batoletem

Batolecí období je významným obdobím pro rozvoj a budování fyzické nezávislosti dítěte. Je zcela přirozené, že o batole chceme stále pečovat. Když mu ale někdy umožníme dělat věci tak, jak chce samo, tak je to pro něj obrovský dar. Bude totiž nejen štěstím bez sebe, ale zároveň vytvoříme skvělou příležitost, jak podpořit jeho celkový rozvoj, sebedůvěru a vnímaní sebe sama.

Číst dál

Příprava jídla v Montessori

Společná příprava jídla je v Montessori třídách oblíbenou aktivitou. Děti si nesmírně užívají, že mohou jíst to, co samy vytvořily. A kromě toho tím rozvíjejí důležité dovednosti. 

Číst dál

Svoboda v Montessori třídě

“Dát dítěti svobodu neznamená nestarat se o něj."

Číst dál
16.04.2020
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka