Menu

Podpora samostatnosti u batolete

V Montessori metodě vzdělávání hovoříme o samostatnosti často. Je pro nás prioritou vychovávat děti tak, aby se z nich stali sebevědomí dospělí. Proč je samostatnost tak důležitá a jak ji podporujeme již u našich nejmenších, batolat?

„Největší dva dary, které svým dětem můžeme dát, jsou kořeny zodpovědnosti a křídla samostatnosti.” – Maria Montessori

Proč je samostatnost tak důležitá?

Naše podpora samostatnosti pomáhá batolatům získat sebejistotu, kterou si s sebou ponesou po celý zbytek života. Naše milá batolata ve své první etapě vývoje nasávají informace ze svého okolí a vytváří si schopnost vnímání sebe sama. Pokud jim ukážeme, že v jejich schopnosti máme důvěru, začnou si věřit také.

Montessori child - independence

Jak samostatnost vypadá?

Samostatnost vypadá velmi odlišně v různých fázích vývoje dítěte. Je důležité mu poskytovat svobodu v rámci hranic, vytvářet prostředí odpovídající jeho specifickým potřebám. Aktivity, vhodné pro dítě v mateřské škole, se nehodí pro dítě ve věku batolete v jeslích. V nejranějším stádiu vývoje znamená samostatnost nechat dítě pomáhat při oblékání, připravovat jídlo, starat se o květiny a zvířátka, uklízet apod. Batolata mají silnou touhu po fyzické samostatnosti, často je slyšíme sebevědomě prohlašovat: „Já to dokážu sám!"

Jak podporujeme samostatnost v Montessori dětské skupině batolat?

V Montessori třídě batolat je všechno navržené tak, aby byla u dětí při výuce podporována samostatnost. Nejmenší studenti si mohou vybrat, na které aktivity se chtějí zaměřit. Tyto aktivity jsou ale předem pečlivě připravené tak, aby byly bezpečné a odpovídaly věku dítěte. Dítěti poskytujeme důvěru, že je schopno učit se samo, svým vlastním tempem. A na oplátku nám může důvěřovat, že mu poskytneme vše potřebné pro jeho vývoj.

Poskytování správných aktivit znamená, že třída musí být velmi pečlivě připravená. Materiály jsou umístěné v sekvencích, jsou navržené tak, aby logicky fungovaly i bez zásahu dospělých. Police a stolky v Montessori třídě jsou nízké, děti jsou schopné si vše obstarat samy. Nábytek v Montessori třídě by nikdy neměl batole omezovat nebo svazovat (například vysoké židle nebo ohrádky). Všechny prostory, jsou navrženy tak, aby samostatnost dítěte podporovaly. Děti jsou díky tomu schopné si samy dojít na toaletu, nebo si umýt ruce. Část třídy určená pro spaní je obdobně upravena také, postele jsou nízké a děti si mohou jít lehnout, nebo vstát podle toho, jak potřebují.

Úkolem učitele je v tomto případě pozorovat. Učitelé Montessori pro batolata jsou vyškoleni tak, aby do aktivit nezasahovali, ale poslouchali a sledovali, kdy nastane pro dítě správný čas postoupit na další lekci nebo aktivitu. Když mluví s dítětem, učitelé nepoužívají dětskou řeč, ale běžný spisovný jazyk a tím jim rozvíjejí širokou slovní zásobu. Při kontaktu s dítětem si klekneme, používáme oční kontakt a oslovujeme dítě jménem. Každý kousek třídy od prostoru pro hraní, péči, spánek po ostatní místa, je připravený s respektem, aby podporoval samostatnost dítěte.

Montessori toddler kindergarten Prague

Jak můžeme podporovat samostatnost doma?

Nemusíte být školeným Montessori učitelem, abyste dokázali některé z těchto aktivit a přístupů zrealizovat i u vás doma. Podpora samostatnosti začíná u změny v přístupu, pokud bude vaše dítě chtít něco udělat samo, nechte ho! Ukažte mu trpělivost, poskytněte mu, co pro to potřebuje, a pozorujte, jak úkol samo zvládne.

Snáze se to říká, než udělá. Proto zde máte pár tipů na aktivity, které můžete doma vyzkoušet:

  • Dovolte batoleti zalít doma květiny.

  • Nechte ho nakrmit domácí zvíře.

  • Nechte ho přinést do kuchyně jeho nádobí.

  • Nechte ho uklidit si hračky na své místo.

  • Dejte mu dětský smetáček nebo mop, aby si po sobě mohlo uklidit.

  • Pověste zrcadlo v jeho výšce, aby si mohlo samo umýt obličej nebo se učesat.

  • Nechte ho se samo obout nebo si vybrat oblečení.

Bojíte se, že to bude trvat dlouho? Pokud musíte být někde načas, plánujte předem. Začněte uklízet dříve nebo dejte dítěti deset minut navíc, aby se mohlo obléct samo. Zkrátka zajistěte, abyste měli potřebný čas a mohli trénovat s batoletem samostatnost.

Independence in Montessori Toddler Classroom Prague English Preschool

Nezapomeňte: Samostatnost je proces, který pokračuje

Maria Montessori učila: „samostatnost není statická, je to nepřetržité dobývání”. S rozvojem dítěte se bude vyvíjet i jeho schopnost rozhodovat se a dokončovat úkoly. Začněte brzy. Uvidíte, jak vaše batole s lehkostí zvládá nové úkoly a výzvy.

Anna Ritchie

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

Jak na komunikaci s batoletem

Další články

Školní procházky a výlety

jako nezbytné zážitky a zkušenosti pro žáky základní Montessori školy

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Karolínou Muchovou

Tento týden si v podcastu IMSP popovídala naše moderátorka Mariana Bečková s absolventkou Karolínou Muchovou. Karolína se narodila a vyrostla v Praze. Vždy bylo jejím snem jet studovat vysokou školu do zahraničí. Poslechněte si, jak ji IMSP připravila na náročné studium na střední škole i na rozhodnutí studovat na univerzitě v Chicagu v USA. Karolína vypráví, jak byla díky opravdové pozornosti a individuálním osnovám, sestaveným učiteli IMSP, připravena uspět ve světě.

Číst dál

Vyrobte si s batoletem domácí mýdlo!

Budete potřebovat jenom 100g mýdla, plastové formičky, kurkumu, vonný olej z citronu nebo pomeranče, čerstvý citron nebo pomeranč a struhadlo.    

Číst dál

Jak porozumět vnitřnímu pořádku dítěte

Stalo se vám, že si vaše dítě zpívalo stejnou písničku pořád dokola, nebo vás prosilo vyprávět mu stejnou pohádku tisíckrát? Maria Montessori upozorňovala na důležitost takzvaných senzitivních období, která jsou příležitostí pro dítě rozvíjet některé své schopnosti, například pohybové, jazykové nebo také smysl pro pořádek. Potřeba uspořádání prostředí je u dětí důležitá již od narození, nejvíce vrcholí okolo druhého roku života, a vytratí se okolo pěti let. Toto období vývoje pomáhá dítěti propojit sebe samo s okolním světem, zpracovávat informace a překonávat překážky.

Číst dál

Seznamte se s učitelkou mateřské školy Veronikou Newkirk

Přestože Veronika toužila být učitelkou od dětství, vystudovala na Karlově Univerzitě v Praze právnickou fakultu. Když však měla své první dítě, zamilovala se do Montessori a bylo jasné, co je její práce snů. Od té doby se její kariéra začala ubírat směrem k práci Montessori učitelky v mateřské škole. 

Číst dál
30.09.2022
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka