Menu

Podpora samostatnosti u batolete

V Montessori metodě vzdělávání hovoříme o samostatnosti často. Je pro nás prioritou vychovávat děti tak, aby se z nich stali sebevědomí dospělí. Proč je samostatnost tak důležitá a jak ji podporujeme již u našich nejmenších, batolat?

„Největší dva dary, které svým dětem můžeme dát, jsou kořeny zodpovědnosti a křídla samostatnosti.” – Maria Montessori

Proč je samostatnost tak důležitá?

Naše podpora samostatnosti pomáhá batolatům získat sebejistotu, kterou si s sebou ponesou po celý zbytek života. Naše milá batolata ve své první etapě vývoje nasávají informace ze svého okolí a vytváří si schopnost vnímání sebe sama. Pokud jim ukážeme, že v jejich schopnosti máme důvěru, začnou si věřit také.

Montessori child - independence

Jak samostatnost vypadá?

Samostatnost vypadá velmi odlišně v různých fázích vývoje dítěte. Je důležité mu poskytovat svobodu v rámci hranic, vytvářet prostředí odpovídající jeho specifickým potřebám. Aktivity, vhodné pro dítě v mateřské škole, se nehodí pro dítě ve věku batolete v jeslích. V nejranějším stádiu vývoje znamená samostatnost nechat dítě pomáhat při oblékání, připravovat jídlo, starat se o květiny a zvířátka, uklízet apod. Batolata mají silnou touhu po fyzické samostatnosti, často je slyšíme sebevědomě prohlašovat: „Já to dokážu sám!"

Jak podporujeme samostatnost v Montessori dětské skupině batolat?

V Montessori třídě batolat je všechno navržené tak, aby byla u dětí při výuce podporována samostatnost. Nejmenší studenti si mohou vybrat, na které aktivity se chtějí zaměřit. Tyto aktivity jsou ale předem pečlivě připravené tak, aby byly bezpečné a odpovídaly věku dítěte. Dítěti poskytujeme důvěru, že je schopno učit se samo, svým vlastním tempem. A na oplátku nám může důvěřovat, že mu poskytneme vše potřebné pro jeho vývoj.

Poskytování správných aktivit znamená, že třída musí být velmi pečlivě připravená. Materiály jsou umístěné v sekvencích, jsou navržené tak, aby logicky fungovaly i bez zásahu dospělých. Police a stolky v Montessori třídě jsou nízké, děti jsou schopné si vše obstarat samy. Nábytek v Montessori třídě by nikdy neměl batole omezovat nebo svazovat (například vysoké židle nebo ohrádky). Všechny prostory, jsou navrženy tak, aby samostatnost dítěte podporovaly. Děti jsou díky tomu schopné si samy dojít na toaletu, nebo si umýt ruce. Část třídy určená pro spaní je obdobně upravena také, postele jsou nízké a děti si mohou jít lehnout, nebo vstát podle toho, jak potřebují.

Úkolem učitele je v tomto případě pozorovat. Učitelé Montessori pro batolata jsou vyškoleni tak, aby do aktivit nezasahovali, ale poslouchali a sledovali, kdy nastane pro dítě správný čas postoupit na další lekci nebo aktivitu. Když mluví s dítětem, učitelé nepoužívají dětskou řeč, ale běžný spisovný jazyk a tím jim rozvíjejí širokou slovní zásobu. Při kontaktu s dítětem si klekneme, používáme oční kontakt a oslovujeme dítě jménem. Každý kousek třídy od prostoru pro hraní, péči, spánek po ostatní místa, je připravený s respektem, aby podporoval samostatnost dítěte.

Montessori toddler kindergarten Prague

Jak můžeme podporovat samostatnost doma?

Nemusíte být školeným Montessori učitelem, abyste dokázali některé z těchto aktivit a přístupů zrealizovat i u vás doma. Podpora samostatnosti začíná u změny v přístupu, pokud bude vaše dítě chtít něco udělat samo, nechte ho! Ukažte mu trpělivost, poskytněte mu, co pro to potřebuje, a pozorujte, jak úkol samo zvládne.

Snáze se to říká, než udělá. Proto zde máte pár tipů na aktivity, které můžete doma vyzkoušet:

  • Dovolte batoleti zalít doma květiny.

  • Nechte ho nakrmit domácí zvíře.

  • Nechte ho přinést do kuchyně jeho nádobí.

  • Nechte ho uklidit si hračky na své místo.

  • Dejte mu dětský smetáček nebo mop, aby si po sobě mohlo uklidit.

  • Pověste zrcadlo v jeho výšce, aby si mohlo samo umýt obličej nebo se učesat.

  • Nechte ho se samo obout nebo si vybrat oblečení.

Bojíte se, že to bude trvat dlouho? Pokud musíte být někde načas, plánujte předem. Začněte uklízet dříve nebo dejte dítěti deset minut navíc, aby se mohlo obléct samo. Zkrátka zajistěte, abyste měli potřebný čas a mohli trénovat s batoletem samostatnost.

Independence in Montessori Toddler Classroom Prague English Preschool

Nezapomeňte: Samostatnost je proces, který pokračuje

Maria Montessori učila: „samostatnost není statická, je to nepřetržité dobývání”. S rozvojem dítěte se bude vyvíjet i jeho schopnost rozhodovat se a dokončovat úkoly. Začněte brzy. Uvidíte, jak vaše batole s lehkostí zvládá nové úkoly a výzvy.

Anna Ritchie

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

Jak na komunikaci s batoletem

Další články

Štědrost a umění - Projekt Random Gifts of Arts

Na jaře jsme jako součást výuky o hodnotách a umění ve třídách základní školy IMSP zařadili workshop dvou přednášejících z konference TEDxu, Garreta Garrelse a Tima Holmese.

Číst dál

Jak na komunikaci s batoletem

Často se nás učitelů ptáte, jak dokážeme zařídit to, že s námi děti spolupracují. „Co mám dělat, aby se mé dítě chtělo oblékat nebo najíst samostatně?" nebo „Co máme dělat, aby nám ranní přípravy šly lépe?" To jsou jedny z nejčastějších otázek, které od vás slýcháme. Vypadá to jako výzva, ale předně si musíme uvědomit, že je to přirozený proces – děti se až do svých 6 let učí rozvíjet svou vůli a svůj smysl pro poslušnost.

Číst dál

Vyrobte si s batoletem domácí mýdlo!

Budete potřebovat jenom 100g mýdla, plastové formičky, kurkumu, vonný olej z citronu nebo pomeranče, čerstvý citron nebo pomeranč a struhadlo.    

Číst dál

The Little Panda

Pokud vás zajímají akce a aktivity pro děti v Praze na víkend nebo běheme celého roku, podívejte se na web našeho partnera  - www.littlepanda.cz.

Číst dál

Pozitivní řeč: jak proměnit „ne” v „ano”

„Život může být mnohem snazší, stačí změnit slova, která používáme." - Alicia Eaton, učitelka AMI Montessori a odbornice na chování dětí. 

Číst dál
30.09.2022
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka